Focus, focus en nog eens focus: het lijkt wel hét succeswapen te zijn van iedere ondernemer om snel te groeien. Toch zijn er wel een pak meer manieren om je bedrijf te ontpoppen tot een succesvolle onderneming. Bloovi-redactrice Magali De Reu verzamelde 5 hacks die vandaag al worden toegepast door enkele doorgewinterde ondernemers.

#1 Werk overal even productief, zónder fysiek kantoor

Ken je socialmediabedrijf Buffer met haar gelijknamige tool? Wel, dat bedrijf staat ervoor bekend géén fysiek kantoor te hebben. In de plaats daarvan heeft het bedrijf medewerkers over zowat de hele wereld, en gelooft het sterk inwerken vanop afstand. Een autonome werkmethode die al vaker haar vruchten heeft afgeworpen. Zelfs in die mate dat het Buffer’s voormalige Director of Operations, Rodolphe Dutel, inspireerde om er meer mee te doen. Zo leidt hij vandaag Remotive.io, waarbij hij professionals wereldwijd wil helpen om efficiënter te werken.

Zelf heeft Dutel ervaren dat je geen bureau nodig hebt om doelgericht te kunnen werken. Per slot van rekening kun je overal en op elk moment worden afgeleid door honderden telefoontjes en notificaties. Zeer nefast voor de productiviteit, dus wil Remotive praktische tips aanreiken waarmee mensen 24/7 efficiënt kunnen werken.

Bedenking: allicht vragen veel bedrijven en CEO’s zich toch nog steeds af hoe ze vanop afstand kunnen meten of hun werknemers daadwerkelijk aan het werk zijn. Vandaar ook de twijfel of thuiswerk een goede zaak is. Dutel vindt dat we ons moeten losmaken van het denkbeeld dat werk enkel met tijd wordt gemeten. Niet het aantal gepresteerde uren, maar wel verantwoordelijkheden en takenpakketten worden dan de echte graadmeters. Een aanpak waarvan Dutel gelooft dat het een hogere productiviteit én betere resultaten oplevert!

#2 Creëer diversiteit op de werkvloer voor meer creativiteit en talent

Diversiteit op de werkvloer is anno 2017 meer dan een actueel onderwerp. En vergis je niet: het reikt veel verder dan de kloof tussen verschillende culturen. Vooral het slopen van grenzen tussen jong en oud, gender en sociale klasse is aan de orde. Een absolute noodzaak als je wil bouwen aan een toekomstbestendige werkplek.

Sihame El Kaouakibi, oprichtster van Let’s Go Urban en voorvechtster van sociale innovatie, is er fel mee begaan. Ze gelooft dat diversiteit niet mag worden beschouwd als een probleem, maar net als een enorme troef om succesvol te ondernemen. De voordelen zijn volgens haar legio. Zo brengt een gemixt personeelsbestand ondernemers in contact met diverse inzichten, achtergronden en vaardigheden. Dat zet aan tot vernieuwende ideeën, waarmee je je organisatie kunt klaarstomen voor de snel veranderende toekomst.

Ook qua klantgerichtheid kan diversiteit tellen. El Kaouakibi vindt dat een steeds meer diverse maatschappij ondernemingen dwingt om met verschillende klanten te kunnen werken. Want wanneer al je medewerkers een gelijkaardige achtergrond hebben, loop je net het risico om vanuit een nauw perspectief te werken. Met een divers werknemersbestand daarentegen, zal je er volgens El Kaouakibi sneller in slagen om de verwachtingen van je klanten in te lossen.

#3 Beschouw succes niet als een persoonlijk, maar als collectief doel

Na zijn jarenlange ervaring in de creatieve business besloot professor Strategie en Innovatie Jamie Anderson zich toe te leggen op de definitie van succes. Hij onderzocht hoe dit begrip zich manifesteert op professioneel én persoonlijk niveau. Als het van Anderson afhangt, is het tijd voor een nieuwe definitie van succes. Vandaag heeft ‘succes’ vaak nog de reputatie van ‘opklimmen tot de professionele top’. De mens benadert zijn carrièretraject als een race, waarbij hij collega’s beschouwt als competitie. Terwijl ze net een deel zijn van je team én dus van bedrijfssucces.

Volgens Anderson zal je dus sneller een bruisende onderneming uitbouwen dankzij succesvolle, complementaire teams. Hij stelt dat waardering en een positieve teamgeest het zelfbeeld van medewerkers bevorderen. Precies daarom zouden werknemerstevredenheid en het ontwikkelen van krachtige teams een prioriteit moeten zijn van het management.

#4 Maak werk van community building

Als medeoprichter en CEO van CRM-bedrijf Teamleader gelooft Jeroen sterk in community building. Hij vindt dat daarvoor niet alleen een sterk product, maar vooral een goede service belangrijk is.

Bij Teamleader willen we dit jaar graag een platform bouwen waarop klanten kunnen communiceren en ervaringen kunnen delen”, stelt De Wit. “We zijn er rotsvast van overtuigd dat we daardoor sneller en duurzamer kunnen groeien. Dat komt volgens mij door een aantal fenomenen. De nauwe betrokkenheid die we zullen genereren met het platform zorgt voor echte ‘brand ambassadors’. En dat komt onze merkbekendheid enkel ten goede, natuurlijk. Een tweede fenomeen is snellere feedback loops. Door te weten wat er in je community leeft, kun je sneller schakelen en inspelen op behoeften van klanten. En last but not least: we hebben veel meer en snellere toegang tot expertise. Onze community brengt een gigantische kennispool teweeg. En daar kan iedere onderneming beter van worden.”

Voor dat platform er is, zet De Wit alvast in op real-life community building. “Dit jaar wordt Work Smarter, ons bedrijfsevent, een heuse tour”, belooft hij. Elk land waar we een lokaal kantoor hebben krijgt een eigen evenement. Daar kunnen klanten rechtstreeks in gesprek gaan met elkaar én onze collega’s, en ook met de mensen achter onze integraties.”

#5 Zet in op de juiste tools

Dat ook hedendaagse tools en softwarepakketten het leven van de doorsnee ondernemer aanzienlijk verbeteren, is geen geheim meer. Digitale oplossingen zoals Trello en Slack zijn dan ook dagelijkse kost. Daar kan onder andere Bloovi’s CEO Marnik D’Hoore over meespreken.

“Bij Bloovi gebruiken we verschillende tools om onze werkwijze te verbeteren”, stelt hij. “Ik weet nog hoe ik aanvankelijk niet begreep waarom er zo’n grote hype rond Slack hing. Ik keek ernaar zoals een koe naar een trein. Al snel had ik door dat iets wat zo eenvoudig leek effectief een enorme meerwaarde kon leveren. Het e-mailverkeer is een pak minder complex en binnen het bedrijf communiceren we sneller en efficiënter. Hetzelfde geldt voor Teamleader, de tool die we gebruiken voor onder andere CRM. Tegelijk helpt het ons ook bij het opstellen en opvolgen van sales en offertes. Het is super handig om snel en duidelijk een helikopterbeeld te krijgen van de stand van zaken en lopende projecten. En tot slot is het gewoonweg een uitstekende facturatietool.”

Bovenstaande ondernemers komen allemaal aan bod op het uitverkochte Belgische luik van Teamleader’s Work Smarter-event. Het verslag van dat event lees je uiteraard op Bloovi.

Wil jij in de tussentijd zelf ook efficiënter ondernemen met slimme tools? Start dan vandaag nog met je gratis trial van Teamleader en bespaar bergen tijd!