Een digitale transformatie klinkt als een vaag en zwaar gegeven. Maar eigenlijk komt het gewoon neer op de uitdaging om meer met minder te bereiken, met behulp van nieuwe technologieën. Maar hoe groei je nu vandaag al uit tot de digitale marketeer van morgen? Volgens Fabienne Heiles, digital marketing expert bij Sitecore, moeten we zweren bij een begrip: agile marketing. We vroegen haar wat het precies inhoudt: 

Niet het zoveelste modewoord

Agile marketing, storten we ons niet op het zoveelste buzzword?  "We zijn allemaal op onze hoede voor al die modekreten in ons woordgebruik," zegt Fabienne Heiles.

"Ik kan je op het hart drukken dat dit géén modewoord is. Consumenten en hun verwachtingen ontwikkelen zich snel. Ze leven in een bijzonder dynamische wereld, waar alles wat nodig is meestal maar een muisklik verwijderd is. Ze snappen heel goed hoe de verschillende communicatiekanalen en de digitale mogelijkheden werken.

Alleen: kunnen marketeers nog wel een groot deel van hun tijd aan overkoepelende campagnes besteden? De noodzaak tot innovatie en onmiddellijke reacties is nooit eerder zo belangrijk geweest. Met andere woorden: het toepassen van beweeglijke, agile marketing."

Klanten centraal 

Heiles gelooft dat klanten de belangrijkste factor zijn achter de noodzaak om agile marketing in de praktijk te brengen. "Ze zijn ook de absolute drijfveer om de bijpassende mindset en bedrijfscultuur te implementeren," voegt ze daar aan toe.

"Denk eraan dat de digitale wereld wemelt van de activiteiten. Merken vechten bikkelhard om hun beoogde doelgroepen te bereiken, om elke seconde aandacht en om in de spotlights te blijven."


Heiles geeft aan dat het een feit is dat de behoeften van de consument na korte tijd veranderen, zelfs al tijdens een bepaalde sessie. "Opeens is het een noodzaak geworden om hierop onmiddellijk contextueel te reageren," bevestigt ze. "Iets wat de meeste merken jammer genoeg niet doen."

Die veranderende consumentenbehoeften vallen niet te onderschatten. "Een perfect voorbeeld is gewoon je eigen offline winkelervaring," gaat Heiles verder. "Je schrijft een boodschappenlijstje voordat je uit huis gaat. Je zorgt dat je geen enkel artikel vergeet en je gaat zelf op weg naar de winkel. Maar toch ontdek je als je de boodschappen thuis uitpakt, dat je meer hebt gekocht dan op jouw lijstje stond.

Wel, dat gebeurt dus ook online. In een omgeving waarin de keuzes, anders dan in de offline wereld, onbegrensd zijn.

We hebben de mogelijkheid om honderden merken, aanbieders, productacties en kortingen te vergelijken en – misschien wel het allerbelangrijkst – beoordelingen van klanten te lezen. Allemaal factoren die grote invloed hebben op wat we kopen, hoe we kopen, waar en van wie we kopen."

Agile marketing voor aansprekende online klantervaringen

De factoren die de digitaal marketing expert aanhaalt, hebben effect op de klantervaring. En Heiles stelt zonder boe of ba dat agile marketing meer mogelijkheden biedt om klanten echt te overtuigen en aansprekende online ervaringen te creëren. 

"Er bestaan een heleboel definities van de klantervaring," vult ze aan. "Zoek maar eens op Google en je krijgt een stortvloed aan informatie. Zelf beschouw ik de klantervaring als een perfecte puzzel. Waarbij elke interactie van een consument met je merk of product een puzzelstukje is dat perfect in het geheel past van zijn of haar behoeften en wensen. Als we steeds de juiste puzzelstukjes aanbieden, op het juiste moment, kunnen we die puzzel compleet maken. Anders gezegd: een bevredigende klantervaring.

In die puzzel speelt agile marketing een belangrijke rol. We kunnen er elk puzzelstukje ogenblikkelijk mee personaliseren en zo reageren op de actuele behoefte van de klant.

Met de gegevens die we verzamelen, kunnen we dankzij onze agiliteit meteen een beeld vormen van de betreffende klant, de gezochte informatie aanbieden, zelfs nog voor hij of zij weet dat dit de gewenste informatie was."

"Hoewel het aan het begin misschien erg ingrijpend lijkt, zal agile marketing ervoor zorgen dat marketeers de uitdagingen van onze digitale tijd veel beter kunnen aanpakken. Ze verbeteren de performance van bedrijven en kunnen klanten echt overtuigen."

En nu is het aan jou! Op 17 mei organiseert Sitecore de Digital Marketing Summit, waar er een aparte sessie helemaal gewijd is aan agile marketing. Bemachtig je ticket en zet agile marketing succesvol om in de praktijk!