Een succesvolle webshop runnen? Volg deze 6 tips:

Damien Eck
Door Damien Eck E-commerce
Een succesvolle webshop runnen? Volg deze 6 tips:

71% van alle shoppers denkt online een betere deal te kunnen krijgen dan in een fysieke winkel. 80% van de online 'bevolking' kocht eerder al iets online. En generatie X steekt 15% meer tijd in online winkelen dan generatie Y.  Ja, het potentieel van e-commerce valt niet meer te onderschatten. Zorg dus dat je het onderste uit de kan haalt. Een succesvolle webshop runnen? Dat doe je met deze 6 tips:

Wist je dat mobile een steeds grotere rol vervult in de groei van e-commerce? Het aantal mobiele e-commerce aankopen steeg in de eerste helft van 2015 met zo'n 20% in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Maar nog belangrijker: door je e-shop op de juiste manier te beheren, kan je zowel op desktop als mobiel heel wat opportuniteiten benutten. Op naar een veelbelovende e-commerce website! 

1. Overhaast de lancering van je webshop niet 

Een van de grootse fouten die webshop owners maken? Ze staren zich blind op de snelle lancering van hun shop. Terwijl de helft misschien nog niet op punt staat. Neem zeker je tijd om alle features te testen, en vraag je omgeving om hetzelfde te doen. Gebruik daarvoor AB-tests. Een 'coming soon' pagina mag, maar overdrijf niet. 

2. Stel de gebruiker altijd centraal (UX)

Tijdens de ontwikkeling van je webshop moet de gebruiker altijd centraal staan. Veel mensen weten dat, al maken ze er dikwijls geen prioriteit van. Terwijl die user experience net het verschil kan maken voor je e-shop. Ken jij je doelgroep? Heb je onderzoek gevoerd naar de wensen en verwachtingen van je bezoekers? Hoe zorg je ervoor dat ze bij jóu kopen? 

Hoewel die laatste hamvraag een uitdaging blijft, zijn er wel een aantal trucs. Bied je bezoekers bijvoorbeeld een gratis verzending aan, hanteer correcte productprijzen en besteed voldoende aandacht aan een eenvoudig checkout proces. 

Weetje: productprijzen worden volgens de onderzochte doelgroep als zeer belangrijk ervaren bij het online shoppen (81%). Op de tweede plaats staan de verzendkosten (75%).

3. Zorg voor een simpele checkout

Volgens een onderzoek van IBM was de shopping cart abandonment rate 69% in 2015. Anders gezegd: 69% van alle bezoekers die iets in hun winkelmandje hadden, gingen niet verder.

Redenen om de webshop de verlaten waren:

1. Afleiding
2. Onduidelijk retourbeleid
3. Het vergeten van account details
4. Het ontbreken van internationale verzending. (Statista).

Daarnaast is 56% van de online shoppers geneigd de checkout te verlaten indien de verzendkosten hoger zijn dan verwacht. Ook bleek uit datzelfde onderzoek dat 45% van hen de checkout verliet omdat ze niet in aanmerking kwamen voor een gratis verzending. 57% was bereid de kosten te betalen als de aankoop een goede ‘deal’ was. (UPS, ‘Pulse of the Online Shopper’, 2015).

Bekijk hier de abandonment rate per productcategorie.

4. Vergeet je mobiele gebruikers niet! 

Zoals eerder vermeld, zal de omzet uit mobile shopping in 2018 meer dan 600 miljard USD bedragen. Is je webshop niet geschikt voor mobiele apparaten? Dan ben je binnen 3 of 5 jaar irrelevant. 

Tegen 2018 wordt verwacht dat 30% van de online aankopen op mobile gebeurt. Ook hier benadruk ik het belang van een vlotte checkout. Want 45% van de gebruikers verlaat de winkel als dat niet het geval is.

5. Stimuleer je traffic met SEO en social media

Aangezien de e-commerce economie explosief groeit, zullen er steeds meer aanbieders op de competitieve markt komen. Dat betekent dat ook jouw SEO op niveau moet zijn om je doelgroep aan te trekken. Genoeg SEO diensten die je helpen om op lange termijn een concurrentieel voordeel te krijgen. En te behouden.

Ook is het belangrijk om op sociaal vlak mee te doen: sociale media geven je bedrijf een leven. En uit onderzoek van UPS blijkt dat 47% van Facebook-gebruikers een advertentie van een verkoper ziet.

Tip: Gebruik sociale netwerken als Facebook en Instagram voor product reviews. Of waarom geen persoonlijke #hashtag?

6. Blijf niet stilstaan

Technologie, trends en de wensen van je klanten blijven veranderen. Wees op de hoogte van de trends en ga mee vooruit. Blaas (nieuw) leven in je webshop: zo heb een streepje voor op de rest. 

Heb jij nog tips? Deel ze met ons op de sociale netwerken!