E-commerce is een hot topic tegenwoordig. En maar goed ook. Want wie nu niet ernstig nadenkt over de opportuniteiten van e-commerce, dreigt de boot te missen.

Heeft u een bestaande winkel en denkt u na om er een online verlengde aan te breien? Ondervindt u een dalende verkoop in uw huidige business en ziet u nieuwe kansen in nieuwe markten opduiken die u via e-commerce wenst uit te bouwen?
 

In welke situatie u ook bent en hoe diep uw plan ook al is uitgewerkt, houd er rekening mee dat u nieuwe skills nodig zult hebben om uw webshop tot een succesverhaal te laten uitgroeien.

Vakkennis

Productkennis is primordiaal. Dat geldt zowel in de fysieke als de digitale wereld. Wie u contacteert via de webshop, verwacht geholpen te worden door iemand “met kennis van zaken”. Dankzij uw vakkennis kunt u een koper, die zich oriënteert in het aanbod, overtuigen en helpen in zijn beslissing.

Tip: Bewaar de vragen die uw bezoekers u stellen en zorg ervoor dat u niet meermaals dezelfde vraag krijgt. Vaak gestelde vragen en hun antwoorden moeten een plek krijgen in uw webshop.

Voelsprieten

Het is goed om binnen uw marktsegment een “-ste” te zijn. De goedkoopste, eerste, grootste, kleinste, sympathiekste, snelste, … Om uw onderscheidende “ste”-factor te vinden, is het goed uw voelsprieten continu uit te steken en uw concurrentie te besnuffelen.

Tip: Koop eens een product bij uw concurrent en leer hoe u de beleving van een  aankoop op uw eigen shop kunt verbeteren.

Site structuur

Net zoals een winkel moet ingericht worden en de producten in de rekken een plaats moeten krijgen, moet ook een webwinkel een logische structuur krijgen.

Tip: Bepaal de structuur van uw webshop niet alléén. Laat u uitdagen door mensen die het profiel van uw doelgroep hebben. Het helpt om afstand te doen van uw eigen bedrijfslogica en zet u op weg om te denken als een bezoeker.

Er zijn ook flink wat hulpmiddelen op de markt om u een idee te geven van het klikgedrag van de bezoeker. Laat u door uw webbouwer adviseren.

Social media

E-commerce en social media. Een gedroomd huwelijk? Of een mistige relatie?

Facebook fans zijn niet noodzakelijk kopers. Ze houden wel van uw merk, maar willen vooral geïnspireerd worden. Facebook is een café. Daar wordt gepraat, gedeeld, gelachen en geroddeld. Over de nieuwe mode, die actie of dat merk.

Facebook is een prikkelplek. Gebruik het dan ook daarvoor, maar verwacht geen wonderen als het gaat om directe verkoop.

Tip: Kies één of twee social media kanalen en richt daar uw pijlen op. Schrik niet van de tijd die nodig is om dat goed te doen! Heeft u die tijd niet, doe het dan niet of niet zélf. Journalisten en copywriters zijn experten die u hiervoor bijvoorbeeld enkele uren per week kunt inhuren.

Levering

De persoon die het pakje bij de consument bezorgt, vertegenwoordigt uw merk. Al uw inspanningen om qua klantenservice een topscore te halen, kunnen in één klap om zeep geholpen worden door die persoon.

Spreek daarom grondig met verschillende koerierdiensten en vraag ook ervaringen aan collega’s. Kies niet noodzakelijk de goedkoopste oplossing, maar de beste.

Tip: Stel uzelf de vraag wat de leveringswens van uw klant is. Is 24uur service belangrijk? Of maakt het niet zoveel uit. Thuis levering? Ophaling in de winkel? Moet de klant thuis zijn? Is herhaalaanbieding nuttig? Levering op zaterdag?...

Retourbeleid

De consument heeft vandaag het recht om tot 14 dagen na de verzending af te zien van de aankoop. Afhankelijk van uw branche, kan dit een aanzienlijke hypotheek leggen op uw stock. In de modebranche zijn retourcijfers van 20% geen uitzondering. Denk dus goed na hoe u uw retourbeleid inricht en zorg voor een heldere communicatie naar de klant toe.

Tip: Giet het recht op retourneren in een duidelijke procedure. Het kan tegelijk een drempel vormen voor de klant én het wordt op die manier ook een geijkte procedure voor uw organisatie. Retours behandelen kan anders een intensieve taak worden, die u niet had voorzien.

Juridische aspecten

Vertrouwen uitstralen naar de consument begint niet alleen met een mooi design, mooie productfoto’s en een goede klantenservice. De juridische verplichtingen (meldingsplicht, verzakingsrecht, verplichtingen in de checkout, algemene voorwaarden, privacy statement, …) zijn er niet zomaar.

Tip: Pluk niet zomaar teksten van het net. Laat uw algemene voorwaarden en uw retourbeleid nakijken door juridische experten. Dan kunt u op uw 2 oren slapen als er iets écht verkeerd loopt.

Inbound marketing

Video, link building, zoekindex optimalisatie, adverteren in Google, copywriting, … Uw webshop inhoudelijk verrijken en aantrekkelijk maken voor bezoekers en zoekmachines is een specialisme geworden. Als e-ondernemer is het goed daar iets van af te weten.

Tip: Verwerf maximaal de kennis over online marketing,  de regels van de kunst, de do’s en don’ts, de tools én de mogelijke kosten.

Continue optimalisatie

Als e-ondernemer moet u niet alleen uw vakkennis etaleren, op de hoogte zijn van juridische aspecten of online marketing. Een focus op continu optimaliseren is de juiste mindset als u online onderneemt. Niet alleen uw klanten evolueren, maar ook de markt, de tools, de verwachtingen, de prijzen, enz…

Besluit:

Een webshop runnen zonder de focus op continue verbetering kan nooit een succesverhaal worden. Houd rekening met die continue investering in tijd en kennis.

Veel succes.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meer weten?

Volg dan zeker de E-Commerce opleiding die Bloovi organiseert. Er zijn nog een aantal tickets beschikbaar! 
Op deze link kan je meer informatie vinden. Hopelijk tot binnenkort!

  • Titel: Hoe meer rendement halen? Boost je E-commerce project!
  • Wanneer? 16 mei 2013
  • Waar? Antwerpen, Crowne Plaza
  • Timing: 9u. - 16.30u.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------