Engagor: getest en beoordeeld

Engagor: getest en beoordeeld
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 10 november 2014

In een tijdperk waarin social media een enorme impact heeft op de manier waarop we werken en leven is een tool zoals Engagor van ongelofelijke meerwaarde. Engagor is namelijk een social media monitoring, management en analyse tool. Zelf noemen ze zich een social media engagement platform. Ikzelf heb dit de afgelopen tijd uitgebreid getest en beoordeeld.

Het bedrijf heeft Belgische roots. Iets waar we terecht trots op mogen zijn als je weet dat Engagor wereldwijd bij de “best in class” wordt gerekend. Het aanbod van Bloovi om de tool gedurende enkele weken te testen, liet ik uiteraard niet aan mijn neus voorbij gaan!

Succesverhaal van Belgische origine

Engagor werd in februari 2011 gelanceerd door twee ex-werknemers van Netlog: huidige CEO Folke Lemaitre en zijn toenmalige vennoot Jeroen Fossaert. Het technologie bedrijf heeft intussen kantoren in Gent en sinds augustus 2013 ook in The States (San Francisco).

Twee jaar geleden telde het bedrijf nog 4 medewerkers. Intussen zijn ze met een 30-tal. Het is een jonge ploeg die voornamelijk uit twintigers en dertigers bestaat, wat voor de nodige dynamiek zorgt in het bedrijf. Iets wat ik aan de lijve ondervond tijdens de introductiesessie in hun kantoren te Gent.
Het bedrijf startte met een focus op monitoring maar evolueerde naar een engagement tool zoals bijvoorbeeld Hootsuite, maar dan met diepgaandere analyse mogelijkheden.

Gericht conversaties volgen

De Cloud-software van Engagor biedt bedrijven de kans om te volgen wat over hun merk wordt gezegd en persoonlijke conversaties met hun doelgroep aan te gaan.
Hoewel Engagor een social media tool wordt genoemd, gaat het traceren een stuk ruimer aangezien ook fora, blogs, nieuwsplatformen, … in kaart worden gebracht.

Enerzijds maakt de tool het heel eenvoudig om deel te nemen aan online conversaties die voor jouw merk relevant zijn. Anderzijds kan je ook jouw verschillende social media accounts zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Foursquare, … aan Engagor koppelen en zo vanuit 1 centrale plaats beheren.
Hierdoor is de tool bijzonder geschikt om aan customer support te doen, maar ook om relevante personen en influencers te traceren en met hen een relatie op te bouwen via interactie.

Onder andere het social media team van Telenet werkt voltijds met Engagor om continu alle conversaties over Telenet op te sporen en waar nodig te reageren.

Eenvoudige set-up

De rubricering binnen Engagor is een weerspiegeling van de voornaamste mogelijkheden:

Inbox

Een centrale inbox waarin alle meldingen terecht komen en van waaruit de tool volledig kan gemanaged worden.
De mailbox kan je zelf organiseren zodat je bepaalde zaken wel of niet ziet. De zogenaamde “smart folders” maken het mogelijk om heel geavanceerd te gaan filteren. Daarnaast is er ook een handige zoekfunctie.
Door labels aan berichten vast te hangen, krijgen alle berichten met die keywords een bepaalde tag. Zo kan je op basis van die tags makkelijk filteren.

Vanuit de inbox kan je direct reageren op meldingen. Vooraleer effectief te reageren is ook een “send for approval” mogelijk zodat een voorbereide reactie eerst kan afgecheckt worden bij iemand anders uit het team. Via de functionaliteit “save as canned response” kan je een bepaald antwoord opslaan om bij andere reacties opnieuw te gebruiken. Handig voor terugkerende items. Bovendien kan je zien als een ander teamlid aan het reageren is of kan je een bericht (manueel of automatisch) toewijzen aan een collega.

Een minpuntje is de accuraatheid van het “sentiment” dat bij elke notificatie wordt meegegeven. Toen ik onze campagne voor BlueAssist volgde, werd de Tweet van minister Jo Vandeurzen “geflagged” met een negatief sentiment terwijl er geen spoor van negativisme te bespeuren viel, integendeel!

Handige inbox waarin alles wordt gecentraliseerd met direct inzicht in profielen.

De tweet van Jo Vandeurzen i.k.v. onze BlueAssist campagne werd onterecht gemarkeerd met een negatief sentiment.

Insights

Hier worden alle analytics data samengebracht met als doel het social media engagement van het merk te verbeteren aan de hand van inzichten in content die aanslaat, analyses op welke uren er het meeste engagement is, info over de manier waarop mensen reageren, …

Er zijn 4 hoofdcategorieën:

  • Overview: algemene statistieken, aantal mentions, … Het is ook mogelijk om trends, word clouds, … te bekijken.
  • People: inzicht in wie er spreekt over je merk (geslacht, leeftijd, talen, locatie, …). Van hieruit kan je bovendien top engagors en influencers traceren.
  • Post & engagement: handig om te zien wanneer jouw community actief is vergeleken met wanneer je zelf actief bent om zo timings bij te sturen.
  • Profile metrics

Performance:

Binnen deze rubriek is het mogelijk om de prestaties van het team dat de social media kanalen beheert vanuit Engagor te analyseren.

Je krijgt inzicht in wie wat heeft gedaan, hoeveel uur elk teamlid op Engagor spendeerde, wat de gemiddelde responstijd is, … Bovendien kan je periodes vergelijken om voor- of achteruitgang te evalueren.
Een bijzonder handige feature om opgelegde targets te evalueren en de prestaties van je team te optimaliseren. Zo kan er bijvoorbeeld een bonus systeem gehanteerd worden om het team extra te motiveren.

Je kan op 2 verschillende manieren monitoren:

Aan de hand van “keyword search”: door zelf specifieke queries op te stellen, kan je heel gericht bepaalde topics volgen. Dit vertrekt vanuit een kernwoord dat je verder kan verfijnen door diverse filters toe te passen bvb. de combinatie van diverse kernwoorden, filteren op taal, land, … Je kan tot 80 combinaties in 1 query opnemen.
Via sociale profielen: je kan diverse social media accounts specifiek volgen. Inzichten in je eigen profielen zijn weliswaar meer gedetailleerd dan die van je concurrenten.

Monitoring mogelijkheden

Setup van een “keyword search”

Met Engagor kan je dus niet alleen je eigen merk in kaart brengen, maar ook concurrenten monitoren. Denk bijvoorbeeld aan een analyse van een virale campagne bij de concurrent.

Ook handig is dat verschillende gebruikers binnen eenzelfde account diverse rollen toebedeeld kunnen krijgen die je bovendien verder op maat kan aanvullen. Daarnaast kan de administrator bepalen welke van de gemonitorde topics de verschillende gebruikers wel of niet te zien krijgen.

Goed voor grote spelers

Wat me vooral opvalt aan Engagor zijn de mogelijkheden om een workflow op te zetten voor een volledig social media team met diverse rollen voor de verschillende teamleden, de mogelijkheid om op een eenvoudige en efficiënte manier zaken door te spelen aan elkaar, om de prestaties van je team te volgen, …

Voor kleinere organisaties vrees ik dat de tool iets te duur wordt. Zelfs voor de “basic” formule tel je nog steeds 500€ per maand neer. Jammer genoeg kan je dan slechts 1 user koppelen, maar wel 5 topics monitoren, 10 social profielen koppelen en 100.000 mentions per maand tracken.


Engagor biedt 3 verschillende formules waarbij de fee varieert tussen 500 en 3.000 € per maand.

De online chat van Engagor is een goeie oplossing voor snelle support. Gezien de uitgebreide functionaliteiten van de tool zijn de aanvullend “educatieve” middelen zeker ook aan te raden om alle mogelijkheden onder de knie te krijgen. Er zijn onder andere webinars (i.v.m. topic setup, automation, inbox, ...), die achteraf bovendien te bekijken zijn op hun YouTube kanaal. Ook via de online help artikelen is er heel wat info terug te vinden.

Conclusie

Hoewel Engagor zich vooral tot grote spelers richt met heel uitgebreide functionaliteiten is het momenteel (nog) niet mogelijk om een content kalender op te laden in een systeem. Het lijkt me aangewezen hier snel werk van te maken.

Maar het verwondert me niet dat Engagor in de top speelt van de social media tools. Na de test ben ik er nog meer van overtuigd dat Engagor beslist een meerwaarde is om te introduceren binnen je bedrijf om zo de prestaties en mogelijkheden van je social media team te maximaliseren.

Wat zijn jouw ervaringen met Engagor?

Tags: , .



Over Lien Desmet


Lien Desmet

Gepassioneerde communicatie professional, geboeid door alles i.v.m. communicatie en marketing met specifieke belangstelling voor trends, digital & social media.

Verantwoordelijk voor de integrale coördinatie van diverse projecten inclusief advies i.v.m. aangewezen communicatiestrategie en -aanpak als account director bij AB Creations.

Daarnaast ook freelance content writer en trainer over topics zoals marketing, communicatie en social media.

Tenslotte actief lid van JCI Harelbeke.
In de vrije tijd gaat aanzienlijk wat tijd naar lopen en heeft Lien een passie voor paarden

Volg mij


Bekijk volledig profiel