Op verzoek van AutoScout24 heeft het bekende marktonderzoeksbureau GfK bijna 8.800 Europeanen gevraagd hoe volgens hen auto’s de volgende 25 jaar zullen evolueren. Deze derde studie behandelde alle aspecten van de auto van morgen, zowel de rationele (ontwerp, prijs, technologie) als de emotionele (milieu, mobiliteit, lifestyle).

Marktonderzoeksbureau GfK ondervroeg bijna 8.800 Europeanen in de leeftijdscategorie 18 tot 65 jaar uit 7 landen (België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje). Zij vertegenwoordigen 68% van de totale autoverkoop in Europa. De resultaten werden gewogen om rekening te houden met het gewicht van elk land op de Europese automarkt. Omdat zowel de auto als de mobiliteit in het algemeen vandaag en morgen voor grote uitdagingen staan, loont het de moeite om te peilen naar de mening van de Europese automobilisten.

Veiligheid blijft belangrijkste zorg

Zoals bij de vorige enquête geven de Europeanen nog steeds absolute voorrang aan veiligheid. Niet minder dan 92,8% vindt veiligheid belangrijk of zeer belangrijk. Na de Oostenrijkers en de Fransen besteden de Belgen de meeste aandacht aan dit thema (met 93,8% zitten zij boven het Europese gemiddelde).

“Ondanks de daling van het aantal ongevallen en het aantal dodelijke slachtoffers op de wegen en ondanks de passieve en actieve veiligheidssystemen op steeds meer modellen, blijft meer veiligheid de belangrijkste verwachting van de Europese automobilist. De constructeurs hebben dus gelijk als ze veel aandacht aan veiligheid besteden bij de productie van nieuwe voertuigen”, bevestigt Vincent Hancart, Managing Director bij AutoScout24.

Evolutie naar een meer betaalbare mobiliteit en meer comfort

Europese automobilisten willen bovendien minder uitgeven aan hun autogebruik of in elk geval rendabeler rijden. Net zoals bij de vorige enquête is dit de op één na belangrijkste wens die uit de studie naar voren komt. De energiekosten hebben daar ongetwijfeld veel mee te maken.

Het valt trouwens op dat de landen die het zwaarst gebukt gaan onder de crisis, hier de meeste aandacht aan besteden: Spanjaarden en Italianen vinden de mobiliteitskosten belangrijker dan de andere Europeanen. Vooral in Spanje weegt de kostenfactor nu veel zwaarder door, met een stijging met 5,3% ten opzichte van de vorige studie, terwijl de gemiddelde Europese stijging slechts 0,7% bedraagt.

Optimaal comfort tijdens het rijden komt op de derde plaats, met 86,8% van de bevraagde personen. Dit criterium scoort slechts iets hoger dan duurzaamheid en lage milieu-impact (86,4%).

De Belgen onderscheiden zich in dit opzicht van de rest van Europa. 81,9% onder hen vindt rijgenot belangrijk, terwijl dit voor de Oostenrijkers veel minder van tel is (63,2%). 80% van de Europeanen vindt dat de auto van morgen eerder praktisch dan een bron van genot moet zijn (75,3%).

Mijn auto, mijn levensstijl?

Het valt bovendien op dat de rol van de auto als sociaal statussymbool of middel om het eigen imago te versterken helemaal ondergeschikt is. De bevraagde bestuurders hechten er weliswaar weinig belang aan, maar toch vertoont dit aspect de sterkste stijging in vergelijking met de studie van 2012 (+1,7%).

De leeftijd van de bestuurders speelt hierbij een belangrijke rol. Bijna 45% van de jongeren (18-29 jaar) vindt dat de auto een sociaal statussymbool is, terwijl van de oudere Europeanen (60-65 jaar) minder dan 20% die mening deelt. Van alle bevraagde Europeanen hechten de Italianen het meeste belang aan dit lifestyle-aspect (50,8%), dat voor de Oostenrijkers daarentegen slechts voor 18,2% meetelt.

“Slechts één derde van de bevraagde personen meent dat de auto in de toekomst een sociaal statussymbool zal zijn. Maar dit percentage zou kunnen stijgen, omdat er bijvoorbeeld geen rekening wordt gehouden met het imago dat bestuurders van elektrische voertuigen in de toekomst zouden kunnen uitstralen. Elektrische mobiliteit zit in de lift, er is al een interessant nicheaanbod en dergelijke wagens verlenen hun eigenaars een imago van duurzaamheid en verantwoorde vooruitgang”, aldus nog Vincent Hancart.