De man achter Napster wil nu ook de filmindustrie disrupten. Dit zijn de plannen:

De man achter Napster wil nu ook de filmindustrie disrupten. Dit zijn de plannen:
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 19 april 2016

foto: shutterstock.com

Sean Parker, de bedenker van Napster én co-founder van Facebook, heeft een plan. Hij wil de manier waarop we thuis film kijken drastisch veranderen. Volgens Parker moet je vanuit je luie zetel naar de nieuwste bioscoopfilms kunnen kijken. De prijs? 44 euro per film. 

"Netflix voor de allernieuwste filmproducties"

Sean Parker stond mee aan de wieg van Facebook, Napster, Plaxo en Airtime. Hij zit ook in de raad van bestuur van Spotify en Yammer. Zijn fortuin wordt geschat op 2,1 miljard dollar. 

Sean was amper 19 toen hij Napster lanceerde. Later bleek dat Napster dé trigger was die de muziekindustrie voorgoed heeft veranderd. Zo zorgde het onrechtstreeks voor de lancering van iTunes, het succes van de iPod en plaveide ze de weg voor streamingdiensten zoals Spotify. 

Telkens wanneer Sean Parker iets lanceert, zijn de verwachtingen logischerwijs gespannen. Onlangs maakte hij bekend dat hij werkt aan een nieuw product: The Screening Room, een dienst dat gezien kan worden als een Netflix-alternatief voor de allernieuwste filmproducties.

Parker staat niet alleen met zijn idee, ook "Lord of the Rings" regisseur Peter Jackson vindt het een geweldig initiatief. Zelfs filmstudio's als Sony, Universal en Fox zouden geïnteresseerd zijn om samen te werken met Parker.

De prijs: 44 euro per film

Als je thuis de allernieuwste films zou willen bekijken, gaat je dat echter een pak meer kosten dan een Netflix abonnement. Zo zou je 50 dollar (44 euro) moeten ophoesten per film en moet je een set-top box in huis halen van 150 dollar (132 euro). Eens gehuurd, krijg je 48 uur de tijd om de film te bekijken.

Om cinema's te paaien, zouden The Screening Room gebruikers ook twee tickets krijgen om de film ook in de bioscoop te gaan kijken. Daarnaast zou zo'n 20 dollar (van de 50 dollar) rechtstreeks naar cinema's gaan. 

Dat er steeds meer plannen zijn om de filmsector te disrupten, mag niet verbazen. Zo lijkt de cinema-industrie rijp voor disruptie. In 2014 werden wereldwijd 1,27 miljard tickets verkocht, het laagste aantal sinds 1995. 

Of The Screening Room echt een alternatief wordt voor Netflix, valt nog af te wachten. Een Netflix-abonnement kost ongeveer 10 euro per maand, en biedt je steeds meer exclusieve content en eigen speelfilms. Daardoor valt te betwijfelen of er veel mensen 44 euro zouden willen betalen om één film te bekijken. Wat denk jij? 

Tags: , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel