Facebook gaat advertenties afstemmen op jouw zoekgeschiedenis. Voorlopig doet het dat enkel in de Verenigde Staten. Het is waarschijnlijk dat deze soort ads ook naar de rest van de wereld zullen komen. Wil je dat liever niet? Zo zet je ze uit:

Hoe werkt het?

In een persbericht legt Facebook uit de technologie van 'interest bases ads' precies zal werken:

„Stel dat je een TV wil kopen en je daarvoor research aan het doen bent op je smartphone en/of desktop. Facebook zal dan ads kunnen tonen van TV’s die in het verlengde liggen van diegene die jij zoekt. Facebook zal ook ads kunnen tonen van accessoires die bij je tv kunnen passen.”

Facebook lanceerde ook een filmpje dat precies uitlegt hoe Ads werken en van welke gegevens deze gebruik maken:

Hoe schrijf je je uit?

Als je dit type van advertenties liever niet ziet kan je deze uitzetten. Facebook is immers verplicht zich te houden aan de regels van de Digital Advertising Alliance. 

Desktop

Op deze website kan je zien welke adverteerders nu al gebruik maken van 'interest based ads'. Je kan ervoor kiezen om deze uit te vinken.

Android

Als je op je Android geen zoekgeschiedenis-advertenties wil zien, moet je het volgende te doen:  ga naar Google Settings onder Accounts, kies daar ‚Ads’. Zet daar: ‚Opt Out of interest-based ads’ aan.

iOS

Op een iOS-toestel dien je naar Instellingen - Privacy - Reclame te gaan. Vink daar ‚Beperk Reclame Tracking’ aan.

Let wel: je zal nog steeds Facebook-ads te zien krijgen. Maar ads gebaseerd zijn op jouw zoekgeschiedenis zullen er niet meer tussen zitten.