foto: shutterstock.com

Met de recente hetze rond fake nieuws in het achterhoofd heeft Facebook een fikse update voor het News Feed algoritme doorgevoerd. Facebook-gebruikers krijgen nu vaker authentieke nieuwsverhalen te zien. Daarvoor houdt Facebook voortaan rekening met een aantal nieuwe factoren.

Facebook weet nu welke nieuwsverhalen écht kloppen

De eerste update voor Facebook’s algoritme heeft alles te maken met authenticiteit. Het algoritme van de News Feed zal nu beter kunnen inschatten welke berichten authentiek zijn en welke niet. Daarnaast krijgen berichten nu ook een ranking mee. Lees: een actie om ‘Fake News’ tegen te gaan.

“De Facebook-community apprecieert content die niet spammy, sensationeel of misleidend is. Daarom gaan we deze vanaf nu ook filteren,” schrijven Facebook’s News Feed specialisten Akos Lada & James Li in een blogpost.

Hoe werkt News Feed dan precies?

“News Feed houdt nu al rekening met tal van signalen,” schrijven de researchers. “Het evalueert hoe close je bent met de pagina of de persoon die iets deelt en bekijkt ook hoeveel likes, comments en shares een post heeft. Nu voegen we daar nog een element aan toe: authenticiteit.”

“Om dit te kunnen doen, stoppen we pagina’s in categorieën en evalueren we welke pagina’s vaak spam publiceren of het systeem proberen te bespelen in hun voordeel door likes, shares of comments te vragen. Daar houden we vanaf nu rekening mee,” klinkt het bij Facebook. Indien Page Posts vaak worden verborgen, is dat voor Facebook ook een teken dat het waarschijnlijk niet om authentieke content gaat. Als een post wél authentiek lijkt, dan gaan we deze ook hoger in de News Feed gaan positioneren,” klinkt het bij Facebook.

Vanaf nu ook meer real-time nieuws

In het verleden kwam het vaak voor dat nieuwsberichten van enkele dagen oud plots weer in je nieuwsoverzicht verschenen. Niet écht nieuws dus. Dat wil Facebook nu aanpakken. Als een bepaald topic plots heel veel activiteit vertoont op Facebook, of wanneer een post van een pagina enorm veel engagement krijgt, bekijkt het algoritme wat er gaande is. Indien het een topic is dat dicht aanleunt bij jou interessegebied, zal Facebook de post ook hoger gaan plaatsen in jouw tijdlijn. 

Als bijvoorbeeld jouw favoriete voetbalploeg net heeft gewonnen, dan kan het zijn dat posts over de match hoger in het nieuwsoverzicht komen te staan.

Goed nieuws voor pagina’s?

Volgens Facebook zal het effect voor Facebookpagina’s beperkt zijn. Sommige pagina’s zullen een kleine toename in referral traffic krijgen terwijl er bij andere dan weer sprake zou zijn van een kleine afname.

Facebook raadt aan dat pagina’s aan om relevante verhalen te posten die een duidelijke overlap vertonen met hun doelpubliek. Wat denk jij van de veranderingen?