Facebook Personal Promoted Posts - Goed of slecht voor User Experience?

Facebook Personal Promoted Posts - Goed of slecht voor User Experience?
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

donderdag 4 oktober 2012

Zeker zij die vertrouwd zijn met het beheer van een Facebook Page hebben daar al "promoted posts" leren kennen. Nu zet Facebook hier verder op in door ook gewone users de kans te geven om posts te promoten, of zeggen we pushen? "Slechts" 7$...

Personal Promoted Posts zijn al sinds mei in gebruik in een aantal landen, zo was Nieuw-Zeeland de eerste waar het geïmplementeerd werd onder de naam "Highlights". Ondertussen wordt het in 20 landen gebruikt, waaronder heel recent de VS. Voorlopig is het in België nog niet beschikbaar, maar we bekijken ondertussen al eens wat de gevolgen kunnen zijn en we stellen de vraag of het wel zo'n goed plan is van Facebook.

Concept

Het concept is simpel: onder je status update (foto, video, link, ...) zal er een button te zien zijn met "Promote", zoals op de foto hieronder. Daarna krijg je een kadertje met de prijs van je Promoted Post, je bevestigt en klaar. Vervolgens wordt je post omhoog geduwd in de news feed en zal het te zien zijn bij een groter deel van je vrienden. Doorgaans zien ongeveer 12 tot 16% van je vrienden een update, dankzij promoted posts kan dit tot wel 4 keer zo hoog liggen. Onder je update verschijnt vrij zichtbaar "Sponsored" zodat je vrienden ook zien dat je ervoor betaald hebt.

Source: TechCrunch

Aangezien je betaalt, zal je ook kunnen zien hoeveel mensen je post bekeken hebben, uitgedrukt in x-aantal keer meer dan wanneer je niet zou betaald hebben.

Aan de prijs wordt nog gewerkt. Facebook test nu verschillende modellen, die gebaseerd zijn op lokale trends en pricings voor advertising. Voorlopig ligt het gemiddeld rond 7$ per Personal Promoted Post, maar dit kan nog stijgen of dalen.

Waarom Promoted Posts voor de gewone user?

Het doel van Facebook klinkt mooi: mensen de kans geven om significante gebeurtenissen (trouw, geboorte, ...) of speciale aankondigingen (je auto verkopen, een oproep voor een goed doel, ...) heel duidelijk zichtbaar te maken bij de meeste van je vrienden.

Maar wat is de achterliggende betekenis hiervan?

De mensen bij TechCrunch reageren hier vrij hard op en stellen dat Facebook veel te ver gaat. En persoonlijk sluit ik me daarbij aan. Want...

Herinner je nog hoe Facebook EdgeRank in elkaar zit? Dat is de cluster algoritmes die ervoor zorgt dat enkel "de belangrijkste posts" van je "beste vrienden" in je news feed verschijnen. Niet in chronologische volgorde, maar volgens wat het systeem denkt dat voor jou het interessantst of belangrijkst is.

Dit lijkt een logische stap en biedt ook veel voordelen, maar je kan dit van twee kanten bekijken. Je kan zeggen dat Facebook ervoor zorgt dat enkel interessante posts te zien zijn, maar je zou ook kunnen zeggen dat Facebook eigenlijk een groot deel voor je verbergt.

Wat Facebook nu doet, is zeggen: "Zeg, we halen je post uit de timeline van bijna al je vrienden, maar als je ons betaalt, zetten we je er weer tussen!". Mochten ALLE posts chronologisch weergegeven worden voor iedereen, dan zou niemand moeten betalen om bovenaan te staan, want het is chronologisch.

Opmerking: Je kan - voorlopig nog althans - je timeline nog op chronologisch zetten. Rechts bovenaan heb je een kleine tekst-link, waar je kan kiezen tussen "Sorteren: Meest recent" en "Sorteren: Top verslagen". Bij meest recent krijg je de chronologische weergave, maar je moet dit meestal opnieuw instellen nadat je even bent uitgelogd. Men verwacht ook dat dit zal verdwijnen, aangezien Facebook nu ook inzet op een verdienmodel via de users zelf.

Artificial Scarcity

Deze term wordt door economen gebruikt om een situatie te beschrijven waarbij het aanbod gemanipuleerd wordt om zo een overdreven vraag te creëren. Een beetje zoals de OPEC-landen doen met olie, zij kunnen gerust meer aanbod voorzien waardoor de prijs zou dalen, maar waarom zouden ze..?

Hier hetzelfde: Facebook zorgt ervoor dat je posts slechts door een handvol mensen gezien wordt (een groeiende groep naarmate je meer likes en comments krijgt), waardoor het vervolgens geld kan vragen om toch voor 'iedereen' zichtbaar te worden.

Het neigt naar het verdienmodel van bedrijven zoals Zynga. Zynga werkt met het freemium model, waarbij alle users de games gratis kunnen spelen (denk aan CityVille), maar wie écht wil scoren, kan betalen voor extra features & upgrades in-game.

Hier hetzelfde: Facebook biedt de kans aan iedereen om hun diensten gratis te gebruiken, maar wie écht wil gehoord worden, moet hiervoor betalen.

Top / Flop ?

Het succes van deze stap zal vooral afhangen van hoe de gemiddelde user het gebruikt (1) en of Facebook het lef heeft om er controle over te houden (2).

  • 1. Hoe de gemiddelde user het gebruikt: Zoals ik hierboven al zei, het doel op zich is mooi. Maar denk aan mensen die niet op een paar extra euro's moeten letten en misschien elke post gaan promoten. Of bedrijven die mensen "onder tafel" zullen betalen om posts over hen te promoten, ...
  • 2. Facebook het lef heeft om er controle over te houden: Als Facebook bijvoorbeeld geen beperking oplegt voor "aantal promoted posts", zal onze timeline binnen de kortste keren vol staan met boodschappen van zij die ervoor willen/kunnen betalen en de échte social conversation wordt naar beneden geduwd.

Waarom zet Facebook dan deze stap?

Omdat het de waarde per user verdubbelt. Dit wanneer elke user één promoted post zou betalen per jaar. Je kan je al inbeelden dat er een groot deel nooit zal betalen, maar ook een groot deel net véél gebruik zal maken van deze service. Mooie extra bron van inkomsten voor Facebook.

Wat ze hier eigenlijk doen, is de social conversation en de informatiestroom manipuleren om zo extra inkomsten te creëren via de users zelf.

Goed voor Facebook, niet goed voor de users

Dus op lange termijn ook niet goed voor Facebook. De combinatie van EdgeRank met Personal Promoted Posts zal ervoor zorgen dat de gewone user niet meer optimaal kan volgen wat zijn of haar vrienden doen op Facebook, maar dagelijks zal geconfronteerd worden met boodschappen die hen niets zeggen. Dit is een stap terug in de globale mentaliteit dat communicatie en met elkaar in verbinding staan gratis moet kunnen. Het is ook een gevaarlijke stap in de richting van "mensen als producten te verkopen". Privacy was tot nu toe de enige - en aanvaardbare - prijs om Facebook te kunnen gebruiken. Binnenkort zullen we zelfs in onze broekzakken moeten tasten om nog een boodschap de wereld in te sturen.

Of zal het allemaal nog wel meevallen? Wat denk je?

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , , , , , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel