Facebook (een trend op zich) heeft zelf ook al heel wat 'trends' doorstaan. Denk maar aan de periode waarbij menige gebruiker zijn of haar profielfoto veranderde in een cartoon uit de kindertijd. Dit om Facebook te kleuren met jeugdnostalgie. Verder werden Bh-kleuren via geheimzinnige statussen gedeeld of de plaats waar we onze handtas meestal achterlieten. Ook de like, share & win (u kent dat wel) vulden meerdere keren mijn newsfeed.

De trend die misschien het langst heeft standgehouden, en nu aan zijn ondergang bezig is, zijn de stemwedstrijden. 'Verzamel de meeste 'likes' en win' kopten meerdere Facebook advertenties. Ook ik heb zulke wedstrijden als marketeer georganiseerd, op expliciete vraag van de klant of in het verleden om het virale aspect van Facebook te benutten. Toen werd er echter nog niet valsgespeeld op het niveau dat we vandaag merken.

Deelnemers kopen 'likes' aan of wisselen deze uit op fora. Wij organiseerden zulke wedstrijden steeds binnen gebouwde applicaties met cheat controle. Het is schrikwekkend hoeveel mensen vandaag de dag toch valsspelen en zelfs hiervoor codes schrijven. Wil ik hiermee alle stemwedstrijden bekritiseren? Neen, want je kan het nog steeds op een degelijke manier organiseren. Het vergt gewoon veel controle en snelle interactie op deelnemers die vaak meteen andere medespelers wantrouwen. Het ergste is dat er nog steeds heel wat stemwedstrijden op de wall van de fanpagina's zelf georganiseerd worden. Buiten applicaties en zonder controle.

Zo botste ik onlangs op dergelijke wedstrijd. Omdat ik toch verbaasd was dat een tamelijk grote pagina zulke wedstrijden nog organiseerde buiten een applicatie nam ik deel. Ik trok een foto, laadde deze op de pagina en begon stemmen te ronselen bij vrienden. Alles netjes binnen de regels. Mijn vrienden dienden geen fan te worden van de pagina dus ik geraakte tamelijk snel tot een 150-tal stemmen.

Een andere deelnemer had iets later, op slechts een kwartier tijd, 1000 stemmen. Een mooi rond getal prijkte onder zijn foto. Andere deelnemers vlogen natuurlijk op deze foto en begonnen te klagen op de pagina van het bedrijf. Ergens terecht, want het creëerde een grote teleurstelling bij de 'eerlijke' spelers, die niet meer op korte tijd aan 1000 likes geraakten.

Het bedrijf besliste de wedstrijd af te lassen. Teleurstelling nummer 2 voor de deelnemers die al hun vrienden gemobiliseerd hadden. Er was geen wedstrijdreglement en de organisatie kon de valsspeler niet controleren, noch diskwalificeren.

Enkele dagen later postte het bedrijf dat de zoveelste mail die bij hen binnenkwam de wedstrijd won. Een domper na alle moeite die er gedaan werd. Wederom geen opgesteld reglement. Ik wou testen hoever je 'eerlijk' kon spelen om de prijs te bemachtigen. Met enkele vrienden sprak ik snel af om elk een mail te versturen. Via bestaande e-mailadressen, gekoppeld aan bestaande / natuurlijke personen.

Enkele uren later kreeg iemand van de groep de melding dat hij gewonnen had, en de prijs diezelfde namiddag kon afhalen. Zo gezegd, zo gedaan en ik vergezelde hem bij het afhalen van de prijs. Een halfuurtje later zaten we in de auto naar huis, met de prijs op de achterbank. Alles was binnen de regels verlopen en toch voelde heel de wedstrijd niet juist aan.

Heel de opzet ging niet om de prijs te bemachtigen. Ik wou zelf controleren in hoever men eerlijk kon spelen met zulke wedstrijden. De persoon uit mijn vriendengroep heeft op een eerlijke manier gewonnen, maar is zelf geen fan van de pagina waarop de wedstrijd georganiseerd werd. Nogmaals een gebrek aan controle en wedstrijdreglement. Gebruik daarom creativiteit in de toekomst bij het organiseren van wedstrijden. Lanceer je actie in een applicatie en verlies de controle niet uit het oog. Zorg ook dat je je als organisator aan de regels houdt en stel een goed wedstrijdreglement op.

-- --
Vond je dit artikel waardevol? 
Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi