De strijd tussen autoproducenten om de beste zelfrijdende auto neer te zetten, werd al eerder geopend. Momenteel zijn de eerste zelfrijdende auto's in het straatbeeld te zien, meestal als testproject. Sommige bedrijven maken al plannen om zelfrijdende vloten te realiseren. Ford lijkt een van de eerste autoconstructeurs te zijn met concrete plannen: CEO Mark Fields maakte onlangs bekend dat het bedrijf tegen 2021 haar eerste zelfsturende vloot lanceert. 

Uniek in haar soort

Bij de bekendmaking was Fields nogal karig met details omtrent Ford's ambitie. Wel wist hij te zeggen dat de zelfrijdende auto's die Ford voor ogen heeft drastisch zullen verschillen van de exemplaren die je vandaag al ziet rondrijden. "Daarmee bedoelen we dat er geen stuur zal zijn, noch gas- of rempedalen", vertelde hij aan The New York Times. "Als je 10 jaar geleden aan je vrienden vertelde dat de CEO van een autogigant ooit de massaproductie van volledig autonome voertuigen zou bekendmaken, dan werd je bestempeld als een gek."

Overname Israëlische start-up

Dat Ford van plan is de daad bij het woord te voegen, werd snel duidelijk. Zo maakte de constructeur bekend dat ze haar productiecentrum in Palo Alto wil uitbreiden en het aantal werknemers tegen 2017 plant te verdubbelen. 

Daarnaast maakte Ford nog bekend dat ze Saips, een Israëlische start-up, heeft overgekocht. Dat bedrijf is gespecialiseerd in computervisie-algoritmes, een onmisbare technologie voor zelfrijdende auto's. Ook liet de autoproducent weten dat ze in het kader van haar zelfsturende auto's heeft geïnvesteerd in drie andere bedrijven. 

"We zijn een mobiliteitsbedrijf geworden"

Het gros van de autoproducenten beseft dat de sector een volledige omwenteling kent, en dat door de komst van vooruitstrevende computer chips, software en sensoren die de vervaardiging van zelfrijdende auto's mogelijk maken. Techgiganten Google en Apple zijn herrezen als mogelijke toekomstige concurrenten voor autobedrijven. Daarnaast wordt Tesla Motors met haar driver-assistance en botsingbestendigheid ook al gevreesd als opkomende bedreiging voor luxueuze automerken zoals BMW en Mercedes.   

De Ford-CEO bevestigde dat de combinatie van zelfrijdende voertuigen en ride-sharing diensten een ongelooflijke shift betekenen voor de autosector. "De wereld verandert aan een razendsnel tempo", zei hij, "en ook wij zijn geen autofabrikant meer, maar eerder een mobiliteitsbedrijf." 

Of Ford effectief een streepje voor zal hebben op haar concurrenten, kan enkel de toekomst uitwijzen! 

Bron: The New York Times