Fred Nerby, is een Zweedse artdirector en designer en woont momenteel in Brisbane, Australië. Hij werkte al mee aan projecten voor grote bedrijven en multinationals zoals Warner Bross en Suzuki. Voor Facebook ontwierp hij een nieuwe look en concept. Of Facebook er effectief zo uit zal zien in de toekomst, is nog een groot vraagteken, maar wij stellen het ontwerp graag al eens voor!

Zeg het met beelden

Wat direct opvalt in dit concept, is dat foto's een steeds prominentere plaats innemen op Facebook. Afbeeldingen en video's volgen elkaar steeds op, geschikt op een rooster. Tussen de foto's in is er ruimte voor persoonlijke informatie, opgedeeld in verschillende vierkante vlakken, in het fameuze Facebook-blauw.

De navigatiebalk wordt grondig onder handen genomen, oogt nu strakker en vervangt grotendeels de huidige linkerkolom van je Facebook startpagina, waarmee je kan doorklikken naar vrienden, groepen en evenementen.

Filter je nieuws meer dan ooit

Meer dan ooit presenteert dit voorontwerp het idee om je nieuws te filteren. Er wordt een tweede kolom geïntroduceerd voor ‘close friends', die iets breder is dan de kolom voor ‘gewone' vrienden. In de rechterkolom komen gewone vrienden te staan en je krijgt de optie om berichten al dan niet open te klikken.

De profielpagina is zo goed als onherkenbaar. Een smalle kolom rechts somt informatie van de gebruiker op en kan gemakkelijk breder worden gemaakt, waarmee een hele ‘about'-pagina van de persoon verschijnt. Zonder de beelden te vergeten, uiteraard, die blijven steeds groot in beeld.

Evenementenkalender

De evenementenkalender van Facebook is vandaag de dag zeker nuttig en bruikbaar, maar oogt absoluut niet overzichtelijk en mooi. Ook deze functie nam Fred Nerby grondig onder handen. Als gebruiker zal je kunnen kiezen over hoe hij zijn evenementen liefst gepland ziet: in kalenderview, list view of als gedetailleerde pagina.

Uiteraard draait Facebook om meer dan personen en relaties. Ook bedrijven en merken zijn actief op het sociale netwerk. Aan hen werd dan ook gedacht bij de uitwerkingen van het lay-out concept.

Wat opvalt in deze nieuwe conceptuele look is het ontbreken van ruimte om advertenties te plaatsen. Of gaan ze advertenties middenin de profielpagina's tonen, tussen de foto's en nog meer in de timeline? Wat denken jullie?

Bekijk het volledige concept van Fred Nerby hier