Cor Molenaar’s keynote rond zijn boek “Red De Winkel” was voor vele aanwezigen op de Phare Conference 2013 veruit een van de meest gewaagde besproken onderwerpen. Cor Molenaar, Professor eMarketing and Distance Selling op de Erasmus Universiteit in Rotterdam, stelde tijdens zijn keynote de vraag: gaan we naar een wereld zonder winkels?

Wat gebeurt er als de winkel zoals we hem kennen echt verdwijnt?

Denk maar de vele cases zoals die van de Zuid-Koreaanse metro, waar Tesco de muren vol hing met een QR-shop. Consumenten scanden de producten die ze wouden bestellen en gaven aan wanneer die bij hen thuis mochten bezorgd worden.

Ook online shops zoals Zalando en Bol winnen aan meer en meer belang. Consumenten vinden er meer producten dan in een standaard winkel en kunnen rekenen op een sterke klantendienst. Waarom zou je dan ook nog naar de winkel willen gaan?

Opkomst van Experience Marketing

Het is immens belangrijk om rekening te houden met de sociale factor van winkelen. Veel consumenten beginnen winkelen meer als een ervaring te zien dan een nood. En winkeliers en winkelcentra hebben, al dan niet met behulp van technologie, immens veel mogelijkheden om hierop in te spelen.

Zo zijn er al verschillende mogelijkheden om virtual reality toe te passen in de winkel, met behulp van smart mirrors die het kledingsstuk projecteren op de klant, zonder alle moeite en tijdsverlies van het passen. Uiteraard staan deze systemen nog niet op punt, maar ze geven ons een duidelijke indicatie van wat we nog kunnen verwachten. Een voorbeeld hiervan kan je vinden in onderstaand filmpje:

Opkomst van Online shops

Toch moeten ook retailers opletten voor de sterke opkomst van online shops. Want ervaring werkt ook online. Een sterke klantenservice, persoonlijke begeleiding en toegankelijkheid worden online meer en meer toegepast. Maar omgekeerd gaat dat ook op, zintuigen moeten weer geprikkeld worden. Consumenten hebben weer nood aan de real world: voelen, ruiken, horen, enzovoort, iets wat, momenteel, nog onmogelijk is voor online stores, maar waar wel eens heel snel verandering in kan komen.

Hoe kunnen retailers hier dan op inspelen?

Het zal dus voor zowel on- als offline retailers belangrijk worden om zich flexibel op te stellen voor de veranderde markt. En dus ook op tijd op te merken hoe de markt aan het veranderen is, en hoe daarop in te spelen. De implementatie van neuromarketing en technologie in-store, inspelen op de zintuigen van de consument en het verlenen van een diepgaande klantenservice zijn een aantal zaken die aan extreem belang zullen winnen de komende 5 jaar.

Gaat de winkel dan echt verdwijnen?

Indien de winkel op de straat echt verdwijnt, zal volgens Cor Molenaar nog niet snel gebeuren. Wat wel zal veranderen is de winkel zoals we hem kennen. De implementatie van technologie tijdens het winkelen zal vast en zeker een sterke groei kennen de komende vijf jaar. Belangrijk zal zijn hoe winkeliers en consumenten hier mee omgaan. En hoe winkeliers die technologie gebruiken om een nog betere service te bieden.

Bekijk hier de slidesa van Cor Molenaar's presentatie op Phare Conference.