Geld inzamelen voor je vereniging of het goede doel zonder dat het je moeite of één eurocent meer kost. Dat is het uitgangspunt van start-up Trooper. Via hun digitaal platform zamel je geld in door…online te shoppen.

De jaarlijkse spaghetti-avonden, fuiven of wafelverkopen voor het goede doel, iedereen kent ze wel. Ondergetekende weet zelf hoe het voelt om deur, na deur, nààà deur af te schuimen met Sinterklaaschocolade om de Chirokas te spijzen. Spoiler: Niet leuk en vooral erg koud. Maar vanaf nu komt daar misschien wel een einde aan. Vanaf nu kunnen trouwe supporters van verenigingen of goede doelen ook extra geld inzamelen door online te shoppen. Kijk, dat is dan weer iets dat ik wél graag doe.

Zo werkt het

Voor je je bankkaart bovenhaalt, is het belangrijk om te weten hoe Trooper in elkaar zit. Elk goed doel of vereniging kan een eigen pagina aanmaken. Zo'n pagina heet dan www.trooper.be/naamvereniging. Door naar de persoonlijke pagina van jouw goed doel naar keuze te surfen, weet Trooper automatisch welk goed doel je precies wil steunen.

Trooper interface

Vanaf daar kan je dan naar enkele webshops doorklikken, zoals HEMA, ZEB, Brantano en nog meer. Dan sla je gewoon aan het shoppen zoals je altijd doet. Wanneer je afrekent, gaat er automatisch een deel naar jouw goede doel. En dat kost jou geen cent extra.

Win-win voor organisaties én online winkels

Trooper is een win-win voor zowel verenigingen en goede doelen als online webshops. Verenigingen en goede doelen hebben een enthousiast netwerk dat hen wil helpen. Helaas hebben die niet altijd de tijd om deel te nemen aan allerlei activiteiten. Of misschien willen ze gewoon nog iets extra doen. Door online te shoppen, geven ze nu hun vereniging of favoriet goed doel een financieel duwtje in de rug. Daarnaast zijn winkels voortdurend op zoek naar nieuwe klanten. De shops die zijn aangesloten bij Trooper, krijgen toegang tot een nieuw publiek van potentieel trouwe shoppers.

Trooper Rode Neuzen Dag

“Trooper volgt de trend waarbij digitale netwerken steeds belangrijker worden, maar ook het maatschappelijk bewustzijn groter wordt. Dat bewijzen de vele acties voor het goede doel”, vertelt Elisabet Lamote, CEO van Trooper. Een eerste grote mijlpaal voor Trooper is de samenwerking met Rode Neuzen Dag. Dat is een project dat jongeren met psychische problemen ondersteunt. Ook andere grote NGO's zullen dit najaar samenwerken met Trooper.

Voor mij nog een extra reden om nog meer online te shoppen! Wat vind jij van dit initiatief?