We horen de laatste jaren niet anders dan Gen Z, Y of X. Voor veel marketeers is het identificeren van de verschillen tussen die generaties, belangrijke informatie waarmee ze aan de slag kunnen. Die informatie krijgen ze van tientallen onderzoekers. Één van die onderzoekers is Bert Hendrickx. Hij is expert aankoopgedrag cross-generations bij GFK. Volgens hem zijn er duidelijke verschillen tussen de generaties die waardevol zijn voor ondernemers, productontwikkelaars en marketeers: 




De nieuwe jeugd (=Gen Z)
 

Generatie Z (of Gen Z): zo heet de huidige generatie, geboren na 1995. Alhoewel het grootste deel van deze jongeren zich nog maar in de beginfase van hun leven bevindt, merken we enkele duidelijke trends die deze generatie met zich meedraagt, aldus Bert. Zo is deze generatie altijd en overal geconnecteerd. Voor generatie Z is een smartphone niet louter een makkelijk hulpmiddel. Het is haast een essentieel levensmiddel. Een belangrijk onderdeel van hun identiteit.

Dat deze generatie altijd en overal online gaat, uit zich ook in het koopgedrag. Deze generatie wil alles binnen handbereik. Aankopen doen ze eerder online omdat dit eenvoudig en snel is. Want dat is waar het voor  Gen Z om draait: tijd is belangrijk! Want die tijd spendeert deze generatie liever aan familie en vrienden. Momenten creëren, daar draait het om.

Alhoewel online belangrijk is, hecht deze generatie ook ontzettend veel belang aan offline. De offline ervaring, het hoe en waarom je als marketeer Gen Z tot in de winkel brengt, moet dus waardevoller. Er moet een duidelijke added value zijn, een reden waarom ze naar de winkel moet. Een belangrijk key element is genot, satisfaction op een 'hoger' vlak. Volgens generatie-expert Bert wordt een nieuwe soort marketing hierbij de norm: de personalised marketing.

Bij deze vorm van marketing draait het vooral om de ‘me-experience’. Generatie Z stelt zich veel loyaler op tegenover merken en winkels wanneer die om input vragen om samen met hen nieuwe producten en diensten te ontwikkelen: co-creatie dus. Co-creëeren stelt bedrijven en merken in staat om samen met hun directe doelgroep de juiste producten en/of diensten te ontwikkelen.



Maar niet enkel het samen ontwikkelen speelt een rol bij personalised marketing. Ook hoe er met privacy wordt omgegaan, is belangrijk. Zo laat deze generatie zich vlotter benaderen op hun smartphone. Ook is ze bereid haar privacy en data in te wisselen om er voordelen voor in ruil te krijgen; bijvoorbeeld een freemium model, lagere prijs of zelfs een volledig gepersonaliseerde service. “Deze generatie is zich wel bewust dat gevoelige informatie in verkeerde handen kan vallen. Toch focust ze zich vooral op de voordelen.”, merkt Bert ook op.

De deelgeneratie (=Gen Y)
 

Deze generatie verschilt op zich niet zo veel van de huidige generatie Z. Ze is opgegroeid met internet, hecht veel belang aan de opinie van anderen en deelt graag wat ze doet met zowat iedereen. Toch zijn er belangrijke verschillen met generatie Z en generatie X. De Gen Y, ook wel millennials genoemd, werd geboren na 1980. Het is de generatie met op dit moment het drukste leven, de grootste verantwoordelijkheden en waarschijnlijk het minste tijd, stelt expert aankoopgedrag cross-generations Bert Hendrickx. 



Net zoals generatie Z is deze generatie hypergeconnecteerd. Sterker nog, "...deze generatie is dé generatie die het meest haar doen en laten deelt met anderen en dat is dus interessante informatie.”, zegt Bert. Doordat deze generatie veel informatie, foto’s en andere gevoelige informatie deelt, laat ze ook toe dat anderen hierop reageren. Ze vindt de opinie van anderen heel belangrijk en gaat vaak eerst online naar meningen, testimonials en andere zaken zoeken om zoveel mogelijk informatie in te winnen over het product, alvorens ze een aankoopbeslissing neemt. Daarbij komt dat ze ook graag haar eigen mening uit. 

De millennials hebben zowat alle technologische veranderingen en innovaties van heel dichtbij meegemaakt. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom deze generatie technologie apprecieert puur omwille van de technologie. Voor hen mag de technologie zichtbaar zijn. Anders dan generatie Z die net wil dat technologie zo veel mogelijk geïntegreerd wordt.


De materialistische generatie (=Gen X)
 

Deze generatie heeft het minste gemeen met generatie Z. “Voor Gen X was de overstap van offline naar digitaal wellicht de grootste uitdaging!”, zegt Bert Hendrickx.

Anders dan de huidige generaties hecht Gen X vooral veel belang aan privacy. Uit schrik voor verkeerde handelingen deelt deze generatie amper persoonlijke informatie. Ook aankopen per internet komen vrijwel niet voor. Gen X bereik je vooral in de (lokale) winkel. Ze gelooft minder in wat er online geschreven staat, maar wel in wat er haar persoonlijk verteld wordt en getoond.

Gen X is op dit moment waarschijnlijk de generatie die meer belang hecht aan het product zelf, de ganse experience hoeft niet voor hen. Het is de generatie die langer nadenkt alvorens die overgaat tot een aankoop, maar wel bereid is duurdere producten te kopen en meer te spenderen.

Er zijn dus duidelijke verschillen wanneer het gaat over aankoopgedrag tussen de verschillende generaties. Wie meer en dieper op dit onderwerp wil ingaan, is zeker op z’n plek bij WebTomorrow. Daar zal generatie-expert Bert Hendrickx nog meer trends uit de doeken doen. Van onschatbare waarde voor jou dus! Bekijk hier alvast het programma. Tickets voor deze tweedaagse koop je hier.