Fotograaf: Kristof Vrancken

In de Stadscampus van de Universiteit van Hasselt staat sinds kort wel een héél speciale verkoopautomaat. Koffie of snoep kan je er niet krijgen, wél 25.000 volgers. Tenminste, als je geluk hebt. De machine is gevuld met krasloten waarmee je volgers voor Twitter of Instagram kan winnen. Een project van internetkunstenaar Dries Depoorter.

Een kraslot kost één euro en de prijzen lopen van 100, 1.000 tot 25.000 volgers. Je hebt zo’n 5 procent kans om iets te winnen. Heb je gewonnen? Dan vul je je gegevens in op een website, waarna Depoorter volgers voor jou koopt bij een gespecialiseerd bedrijf. Die volgers zijn helaas niet echt. Heel indrukwekkend is dat dus niet. Of toch?

Automaat

Fotograaf: Kristof Vrancken

Sociale validatie

Volgens Depoorter zijn cijfers heel belangrijk op social media. Uit onderzoek blijkt dat vooral toekomstige werkgevers enorm beïnvloedt worden door het aantal volgers op jouw sociale media. De nummertjes naast je gebruikersnaam zorgen voor een soort van sociale validatie. Hoe dan ook, dit project van Depoorter is best origineel en gewaagd.

Aan The Creators Project vertelde Depoorter het volgende over onze verdoken obsessie met social media-cijfers: "Ik denk dat we er meer naar kijken dan we zelf beseffen en dat het ons gedrag zeker wel beïnvloedt. Als een werkgever bijvoorbeeld tussen twee potentiële werknemers twijfelt en ziet dat de een 100 volgers heeft en de ander 45.000, dan kan dat de doorslag geven. Of neem Facebook: je zal eerder een profielfoto liken die al veel likes heeft. Al die nummertjes beïnvloeden ons gedrag." 

Krasloten

Fotograaf: Kristof Vrancken

Wil jij ook jouw kans wagen? Nog tot en met 8 januari kan je de automaat bewonderen in de Stadscampus van Universiteit Hasselt.