GfK: "Pokémon Go laat verkoop van Powerbanks door het dak schieten"

GfK: "Pokémon Go laat verkoop van Powerbanks door het dak schieten"
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 11 augustus 2016

Sinds het spel op 6 juli 2016 werd uitgebracht door The Pokémon Company, breekt Pokémon Go alle records. Slechts enkele dagen na de lancering werd de app dagelijks al meer gebruikt dan Snapchat, Tinder, Instagram en Facebook. Vijf dagen na de uitgave van het spel nam het aandeel van Nintendo toe met 25% waardoor de waarde van het bedrijf steeg met 8 miljard euro. In de dagen erna bleef het aandeel groeien, wat de totale marktwaarde van Nintendo omgerekend op 31 miljard euro bracht op 14 juli, wat bijna 80 procent meer is dan het bedrijf voor de lancering waard was.

Batterijcapaciteit volledig opgeslorpt na amper 2 uur gamen

Pokémon Go is dus, op zijn minst gezegd, hot! Overal waar je komt, zie je wel een aantal noeste Pokémon jagers, druk in de weer om hun Pokédex verder uit te breiden. Maar terwijl rond wandelen in de stad en vechten tegen Pokémons heel leuk is, is het ook hard werken, vooral voor je smartphone dan toch. Wat voor de Pokémon-trainer neerkomt op een paar polsbewegingen en een tik hier en daar, is het zeer “batterij-intensieve” arbeid voor de telefoon. 

De GPS draait op volle toeren, trainer en kaart worden in 3D weergegeven op de display, die meestal ook op volledige helderheid staat omdat het spel buiten gespeeld wordt, en data gaan continu in en uit. Het is dan ook geen verrassing dat Pokémon Go de batterij van je smartphone volledig opslorpt na een uur of twee spelen.

Powerbanks kennen gigantische remonte

Om dit probleem te verhelpen en toch nog zo veel mogelijk Pokémons te kunnen vangen, zoeken de meeste Pokéjagers hun heil in een powerbank. Een powerbank is een kleine mobiele USB oplader / batterij (nood accu) waarmee je apparaten kunt opladen zonder stopcontact. Zo kun je altijd en overal je telefoon, camera, GPS of MP3 speler opladen en zit je nooit meer met een lege batterij.

Marktonderzoeker GfK ging na of België ook zo in de ban was van dit spel en de batterij van zijn smartphone continu moet bijladen. Uit hun cijfers bleek dat de verkoop van powerbanks de laatste weken de hoogte is ingeschoten.

Verkoop is nauwelijks bij te houden

De verkoop is nauwelijks bij te houden.

  • Uit de cijfers van GfK blijkt dat de verkoop van powerbanks in week 28 (dat is de week van 11 juli) met maar liefst 170,5 procent toenam ten opzichte van diezelfde week in 2015. Er werden toen 11.167 stuks verkocht tegenover 4.128 in 2015. Dit zijn ook 2,3 keer meer verkochte stuks als de week ervoor, in week 27 2016 (4.889 stuks). En het succes neemt enkel toe.
  • In week 29 (vanaf 18 juli) ziet GfK een stijging van 229,3 procent ofwel 9.661 verkochte stuks er bovenop. Dit komt neer op een totaal van 13.874 verkochte powerbanks in die ene week.
  • En in week 30 (week van 25 juli) is er een stijging van 275,8 procent. Er werden in die week 14.381 powerbanks verkocht ten opzichte van 3.827 stuks in dezelfde week het jaar ervoor. 
  • In week 31 (week van 1 augustus) is er een kleine terugval in de verkoop ten opzichte van de week ervoor naar 10.447 stuks. Dit is echter wel nog een stijging van 182 procent tegenover dezelfde periode in 2015.

De verkoop van powerbanks zit dus in de lift en fabrikanten die ze aanbieden doen momenteel gouden zaken dankzij het spel.

Tags: , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel