Google, Microsoft & Colruyt zijn sterkste merken zijn in België. Dat blijkt uit onderzoek van BrandAssetTM Valuator. Het onderzoek geeft een indicatie van de 100 sterkste in België. Google staat in ons land op de eerste plaats & Microsoft op de Tweede. Colruyt strandt op plaats drie. 

Bieren & pralines dalen in ranglijst 

Het blikveld van de Belgische consument verruimd, wat maakt dat het niet langer de traditionele Belgische merken zijn die aan belangstelling winnen. Grote dalers bijvoorbeeld zijn Belgische speciaalbieren en pralines bv.

Ook opvallend-als we vergelijken met vorig jaar zakt het koekjesmerk Jules Destrooper bijvoorbeeld van plaats 24 naar plaats 89. Côte d’Or, die vorig jaar nog op plaats 2 stond te pronken, staat nu op de 7de plaats. Wereldse merken met een vernieuwd elan en de nodige merkenergie hebben dan ook de wind in de zeilen. Denk aan Range Rover, Giorgio Armani, Maisons du Monde, Jeep en Club Med bijvoorbeeld.

BrandAssetTM Valuator

Het wereldwijde merkenonderzoek BrandAssetTM Valuator (BAV) volgt het het merkenlandschap al sinds 1993 en evalueert het jaarlijks méér dan 50.000 merken in 51 landen. BAV is daarmee ’s werelds grootste langlopende merkenonderzoek.

In België is de tool in handen van These Days Y&R die jaarlijks een evaluatie van het Belgische merkenlandschap uitvoert. Dit onderzoek geeft inzicht in de 800 sterkste merken van België. De sterkte van een merk word uitgedrukt in een unieke BrandAssetTM score, gebaseerd op de optelsom van de vier belangrijkste pijlers van een merk: differentiatie, relevantie, waardering en vertrouwdheid. Hoe hoger de score, hoe sterker het merk. Maar er is nog één extra ingrediënt dat nu en in de toekomst het succes van een merk bepaalt. En dat is merkenergie.

Merkenergie

Merkenergie is een kenmerk geworden van sterke, succesvolle merken: de mate waarin zij in beweging blijven, lef tonen en de consument continu blijven verrassen met relevante nieuwe producten of diensten. Deze proactiviteit heeft een grote aantrekkingskracht op de consument. Het is één van de belangrijkste redenen dat Google al voor de het zoveelste jaar op rij het sterkste merk van België is.

Samsung krijgt meer waardering. Apple onder druk.

De differentiatie van Apple is ultiem: het merk is, op Dyson na, het meest gedifferentieerd merk van België, dit zowel in Vlaanderen als Wallonië. Aan dat niveau van differentiatie kan Samsung nog niet tippen, maar toch is er een grote ‘maar’. Zo toont het onderzoek aan dat de waardering voor Samsung stijgt, terwijl die voor Apple net onder druk staat. De kentering is bij de jongere, Belgische consument nog duidelijker. Samsung wint hier duidelijk terrein, terwijl de relevantie en waardering voor Apple terugvallen. Een eerste Apple-moeheid een feit? Één ding is zeker – Samsung kijkt de toekomst rooskleurig tegemoet.

Hier kan je het volledige Brand Booklet 'Energized Brands' downloaden.