Google zet zoekresultaten op z’n kop… en zo gaat jouw bedrijf dat voelen

Google zet zoekresultaten op z’n kop… en zo gaat jouw bedrijf dat voelen
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 8 maart 2016

Google heeft onlangs ingrijpende veranderingen aangekondigd voor online advertenties die verwerkt zitten in zoekresultaten. Of dat echt impact gaat hebben op jouw bedrijf? Hieronder een analyse:

Méér advertenties: de impact op jóuw bedrijf

Loop snel naar je computer, open Google en vul een willekeurige zoekterm in – bijvoorbeeld: “Ramen en deuren Antwerpen”. Valt er jou iets op? We helpen je een handje:

  • Je vindt géén advertenties meer aan de rechterkant van jouw scherm.
  • Je ziet tot wel 4 advertenties bovenaan de zoekresultaten.
  • En nog eens drie advertenties onderaan de zoekresultaten.

Niet belangrijk, zeg je? Integendeel. Dit zal een enorme impact hebben op de manier waarop jouw onderneming moet omgaan met Google. En hoe Google zal omgaan met jouw bedrijf.

De strijd tussen betaalde advertenties en organische resultaten

Met tot wel 7 betaalde advertenties per pagina, netjes geïntegreerd in de “normale” resultaten van je zoekopdracht, geraken organische zoekresultaten visueel sterk in de verdrukking. Waar de “normale” zoekresultaten vroeger de basis vormden voor enkele advertenties, zet Google die verhouding nu op zijn kop. En dat kan problematisch worden.

Je bedrijf doen scoren op de eerste pagina van Google geeft je online succes een ongeziene boost. Waarom? Omdat je meteen kunt worden opgemerkt én aangeklikt. De afstand tussen jou en je doelpubliek is extreem klein. Maar daar komt nu, hoe voorzichtig ook, verandering in. Google zet nu nóg meer in op paid ads – ten koste van de visibiliteit van organische zoekresultaten. 

Resultaat? De betaalde advertenties zijn aan de winnende hand. En wie het grootste budget op tafel legt, komt helemaal bovenaan te staan.

Wordt Google een online-supermarkt?

Laat ons even terugkijken naar onze zoekopdracht “Ramen en deuren Antwerpen”. Zelfs op onze grote monitor wordt nagenoeg het hele scherm gevuld met betaalde opdrachten en een map van Google. Je moet al naar beneden scrollen om het overzicht van organische zoekresultaten te zien. En dat is vreemd, want…

… Google is groot en succesvol geworden met het aanbieden van de beste zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht. Tovert deze zoekreus zichzelf om tot een ordinaire online-supermarkt, waar de hoogstbiedende de eerste plaats krijgt – zelfs al is die niet relevant? En zou jíj dan nog gebruik blijven maken van Google, terwijl je weet dat de resultaten niet noodzakelijk aansluiten bij wat je zoekt?

De toekomst zal het uitwijzen. Maar het staat als een paal boven water dat, als deze trend aanhoudt, dit een échte gamechanger is.

Wat betekent dit nu concreet?

Is jouw bedrijf niet bezig met Google AdWords? Dan heb je een aanzienlijk probleem. En zelfs wanneer je hierin investeert, is de kans groot dat je onder de voet gelopen wordt door de grote jongens en de grote budgetten. En dat is jammer. Want AdWords was dé manier voor kleine bedrijven om toch de concurrentie aan te gaan.

Daarom is het nu tijd om je AdWords-strategie van dichtbij te bekijken. Afhankelijk van de impact van deze evolutie, kan het een goed idee zijn om je trefwoorden slimmer te differentiëren.

Maar niet alleen op SEA-gebied moet je opletten. Houd zeker ook je SEO nauwlettend in de gaten. Het is moeilijk in te schatten welke invloed dit zal hebben op het verkeer dat via Google op je website terechtkomt. Maar vergis je niet: die impact zal er zijn – én zal aanzienlijk zijn.

Tags: , .



Over Jan Van Hove


Jan Van Hove

Jan Van Hove is al even aanwezig op het internet. Op zijn veertiende ontwierp hij zijn eerste website, en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van WebKrunch in 2011 deelt hij zijn passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel