Elk jaar brengt HubSpot zijn ‘State of Inbound’-rapport uit. In dat onderzoek peilen ze naar de prioriteiten, uitdagingen van marketeers en salesmensen. En de tactics die ze gebruiken om die uitdagingen aan te gaan. Ook dit jaar geven we een overzicht van de opvallendste conclusies uit het rapport onder de vorm van een gratis whitepaper. Hier kan je hem downloaden

Voor het 7de rapport werden wereldwijd 4000 respondenten bevraagd. Wereldwijd, want antwoorden uit meer dan 150 landen. B2B, B2C en non-profit. Het rapport peilt naast de adoptie van Inbound Marketing ook specifieke marketing én salesvragen. Inclusief de belangrijke samenwerking die er moet zijn tussen de 2 teams.

We geven je enkele van de belangrijke conclusies uit het rapport (dat je hier in zijn totaliteit kan downloaden):

#1 Inbound Marketing is dé dominante marketingstrategie

Wij merken het niet alleen aan de vele gesprekken die wij bij leadstreet hebben rond Inbound: het gebruik van Inbound marketing zit serieus in de lift. En heus niet alleen bij bedrijven die al voorop liepen met het gebruik van content, of tech-startups die aan growth hacking doen, (om maar een cliché te plaatsen). En waar de klasieke ‘outbound’-tactieken (tv-spots, printadvertenties) niet in hun bereik waren.

Uit het rapport blijkt dat inbound bij kleinere tot gemiddelde ondernemingen (tot 200 werknemers) de dominante marketingstrategie is. Maar ook dat de grotere bedrijven (200+) inbound meer en meer gaan toepassen. De klassieke marketing wordt niet volledig losgelaten, maar inbound doet er net haasje-over. En dat is toch wel verrassend, want soms lijkt het wel alsof de grote bedrijven getrouwd zijn met de we-doen-marketing-zoals-we-het-altijd-gedaan-hebben-aanpak.

#2 Topprioriteiten: meer leads + meer leads converteren tot klanten

Waarom steeds meer bedrijven voor inbound marketing kiezen, is niet moeilijk te raden. Het gebruik van relevante, goede content is goed voor het aantrekken van de juiste doelgroep (het begin van je funnel), terwijl je opnieuw met content (ebooks, webinars, …) die leads verder begeleidt door de aankoop. Op je eigen website. Die logica zien we duidelijk terug in het rapport.

De topprioriteiten van alle bedrijven zijn:

  • het verhogen van het aantal leads in de database
  • plus die converteren naar klanten

Opvallend om zien is dat inbound in alle sectoren populair wordt. Niet enkel bij B2B – wat traditioneel logischer lijkt (omwille van de langere salestijd en de hogere aankoopprijs, om er maar 2 te noemen), maar ook bij B2C en non-profitorganisaties.

#3 Best Practices

Bedrijven waar HubSpot een stijging ziet van de ROI ten opzichte van vorig jaar hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Enkele van de best practices uit het rapport:

  • Inbound levert je een hogere ROI op dan klassieke marketing

Elk (!) bedrijf heeft drie keer meer kans om ROI te zien op zijn campagnes als ze aan inbound marketing doen. Los van de grootte van het marketingbudget. Interessant vinden wij, in een uitgesproken KMO-land als België, dat inbound afgetekend de favoriete strategie is bij de kleine en reguliere marketingbudgetten (van 0 tot 500.000 euro).

  • Topmarketeers snappen dat klassieke marketing overgewaardeerd is

Het onderzoek bevestigt wat wij al wisten: de klassieke manier van adverteren is niet langer efficiënt. Wij kunnen dat overigens persoonlijk bevestigen. We hebben zo’n 20 jaar in de uitgeverswereld gewerkt, en de respons van alle klassieke media jarenlang op grote schaal kunnen testen.

HubSpot vroeg aan bedrijven die een hogere ROI hadden in 2015 dan in 2014, wat zij overgewaardeerde marketingtactieken vinden. Op nummer 1, en niet verbazend, blinken print, outdoor en broadcast (radio/tv). Met voorsprong.

Tip: het budget dat je vandaag in klassieke media stopt, kan je dus beter investeren in inbound marketing. Het levert je een hogere ROI op!

  • Topmarketeers meten hun (stijgende) ROI en weten daardoor hun budget te vergroten

Dit moeten we je wellicht niet vertellen, maar: meten is weten. De best presterende bedrijven weten de waarde van hun marketing te bewijzen én laten daarmee hun marketingbudgetten stijgen.

Uit het HubSpot-rapport blijkt dat alleen al het kennen van je ROI de kans op een hoger marketingbudget met 20% doet toenemen. Wie een hogere ROI kan voorleggen dan vorig jaar, heeft dubbel zoveel kans op een hoger budget.

  • Content(productie) hou je best bij binnen het bedrijf

Wij, met onze achtergrond in uitgeven, kennen het belang van goede content. Zonder relevante content is er geen goede inbound marketing mogelijk.

Maar … waar haal je die content vandaan? Er zijn immers meer opties dan je denkt. Binnen het bedrijf zit gigantisch veel expertise en ervaring. Onze ervaring is dat (inspiratie voor) goede content daar te halen valt. Een goede inbound marketeer weet dat mee te ontsluiten, al dan niet met hulp van buitenaf. Bedrijven die hun content met eigen personeel schrijven, of met gastschrijvers, zien de hoogste stijging in ROI.

Tip: de kennis voor het schrijven van content zit in jouw bedrijf. Hoe je die kennis op papier (nou ja, het scherm) krijgt, dat is een ander paar mouwen. Vraag om hulp, als dat intern moeilijk ligt.

Meer weten of het rapport State of Inbound 2015?

Lees meer over het rapport in deze posts van leadstreet: