Foto: De Standaard

Sociale media zijn niet langer te ontwijken; ook in je marketingstrategie en al zeker als start-up. We spraken met Dado over growth hacking: wat het is, maar vooral hoe je het moet aanpakken.

Is growth hacking de toekomst voor start-ups?

Van Peteghem: "Ik heb zelf een start-up met Social Seeder en wat een startup als voordeel heeft is dat je klein en wendbaar bent. Je moet niet door 17 controlemeetings gaan om iets te beslissen. Het nadeel is natuurlijk dat je geen geld hebt, tenzij je veel geld hebt opgehaald, maar dat gaat vaak naar andere dingen.

De meeste start-ups hebben gewoon geen geld en moeten creatief omgaan met hoe ze digitale marketing doen. Ik denk dat dat het voordeel is van sociale media. Je kan op een heel organische, low-budget manier veel bereiken. Dat is het idee van growth hacking: op sociale media kan je vrij snel volgers opbouwen zonder die extern te kopen, maar door slimme technieken toe te passen. Ook binnen content marketing kan dat: “get membered” is iets dat veel potentieel heeft en niet alleen voor start-ups."

Het start-upverhaal

Van Peteghem: "Ik ben trouwens een enorme believer van growth hacking en sociale media. Wat je vaak ziet, is dat start-ups te weinig bezig zijn met hun eigen marketing naar de eindconsument en te veel focussen op het ophalen van kapitaal en relaties opbouwen met venture capitalists. Ze ondervermarkten hun product en ik denk dat je als start-up zou moeten kijken om je verhaal en bezigheden naar buiten te brengen.'

“Het leuke aan een startup is dat je een verhaal hebt: je wil de wereld veranderen, je wil potten breken, je wil ervoor zorgen dat je groeit.”

'Die tocht naar buiten brengen is iets waar start-ups iets mee kunnen doen, want voor hen is dat makkelijker dan voor grote bedrijven. Bij bedrijven zoals Coca-Cola is je verhaal meestal iets artificiëler. Neem bijvoorbeeld een jonge kerel van 19 jaar die een fintecht start-up heeft en die de wereld wil veroveren.'

Hij boekt zijn eerste reis naar Silicon Valley om daar met nieuwe partners te gaan spreken. Iemand filmt hem op zijn weg daar naartoe, ze komen terug, ze maken een korte vlog van hoe het daar geweest is, wat ze geleerd hebben: de eerste klantendeal is afgesloten, ze gaan in het weekend allemaal samen pizza gaan eten. Dàt zijn leuke verhalen waarin heel veel mensen geïnteresseerd zijn."

“Start-ups en het brengen van de startupcultuur in combinatie met growth hacking om users aan te trekken, is volgens mij een match made in heaven.”

"Alleen is het zo dat ze dat op dit moment te weinig doen. Dat komt omdat start-ups twee essentiële zaken tekort hebben: tijd en geld. Want tijd steek je in je product en in het bouwen van je team. En geld ook, als je er al hebt. Marketing is eigenlijk de laatste post die wordt ingevuld. Daar kunnen start-ups wel wat hulp bij gebruiken."

Ik denk, als je zelf in die context zit, dat je ook veel over growth hacking volgt. Zijn er specifieke bronnen die je interessant vindt voor start-ups om daarin verder te kunnen helpen?

Van Peteghem: "Dat is inderdaad zo: growth hacking is al enorm geëvolueerd, er zijn verschillende Twitteraccounts die ik daarrond volg. De beste basis voor die start-ups is Slideshare: als je zoekt naar de meest recente slideshares, vind je snel tientallen interessante presentaties waarin stap voor stap staat uitgelegd wat je kan doen. Het zijn die stappenplannen waar je makkelijk mee aan de slag kan. Daarnaast zijn er veel e-books over growth hacking, dus ik denk niet dat er één specifieke bron is die ik zou aanraden te volgen. En voor de rest gewoon Google: “growth hacking for startups” en “growth hacking techniques”, daar vind je ongelooflijk veel informatie over om mee aan de slag te gaan."

Zijn er casevoorbeelden die uitspringen qua growth hacking?

Van Peteghem: "Er bestaan verschillende: ik gebruik nu een app van Adobe, Adobe Post, waarmee je sociale media posts kan maken. De app is gemaakt voor quotes en foto’s, maar er staan watermarks in de foto. Als je die wil verwijderen moet je eerst de app doorsturen naar een vriend. Ze bieden dus een premiumversie aan, op voorwaarde dat je de app deelt. Dat is een heel slimme techniek. Maar ik geloof bijvoorbeeld ook enorm in de Lean Content Marketing Machine van Omar Mohout voor start-ups."

De waiting list

Van Peteghem: "Wat ook veel gebruikt wordt, is de waiting list. Daarbij is de app nog niet beschikbaar, maar de eerste users die hem willen proberen kunnen codes krijgen. Zoals bijvoorbeeld Beme van Casey Neistat. Het concept van growth hacking daar was dat Beme in het begin codes had en enkel als je zo’n code had, kreeg je toegang tot de app. Zoiets creëert buzz."

“Het is een beetje mysterieus, mensen weten nog niet goed wat het is en zijn benieuwd”

Dado VP

"Wie heeft een code, waar kan je ze krijgen? Dat wordt gedeeld op Twitter en zo start het hele proces. Meestal stellen die apps zelf niet veel voor, maar door het creëren van die mystiek errond, slagen ze erin om veel guerillamarketing te doen rond hun platform. Dat is een trend die ik heel veel zie terugkeren.

Ook op sociale media zijn er voldoende technieken die goed werken. Neem bijvoorbeeld het volgen van Twitter-gebruikers. Als je gebruikers uit dezelfde sector gaat volgen, dan krijgen ze daar ook een melding van. Dat is voor hen eigenlijk een call-to-action om te kijken op je profiel waar jij mee bezig bent. Op die manier kan je reclame maken voor je product. Ook commentaar geven op artikels die anderen publiceren binnen je vakgebied, dat zijn de zaken die opnieuw een call to action vormen om je product te promoten.

Power ambassadors

Van Peteghem: "Een ander soort growth hackingtechniek is zoeken naar power ambassadors en advisory boards. Stel: je hebt een start-up en je vindt je eerste klanten. Geef die eerste klanten korting, maar stel daar tegenover dat ze af en toe samen rond de tafel komen zitten en hun mening geven over je product. Als ze af en toe iets delen binnen hun eigen netwerk over je start-up, dan heb je meer bereik. Als board member krijgen ze een extra titel op hun LinkedIn-profiel en jij krijgt in ruil de leverage van hun netwerk. De mogelijkheden zijn eindeloos."

“Voor mij is growth hacking: je hebt geen geld en je wil toch veel bereiken. Hoe pak je dat aan?”

"Je kan geen tv-spot betalen want je bent niet Coca-Cola. Je komt niet op de radio of in een boekje, want je bent niet Solo. Je hebt eigenlijk geen geld om above the line communicatie te gaan doen. Daarvoor biedt sociale media je mogelijkheden. De volgende vraag is: hoe krijg je bereik? Want dat is de moeilijkheid natuurlijk: met vijf volgers op Twitter zal het ook niet lukken. Growth hacking is het antwoord: op een slimme manier zorgen dat je op de radar komt. En eigenlijk is dat gewoon hetzelfde als offline guerillamarketing.

Dado’s tips in een notendop:

  • Breng je verhaal op een originele manier naar buiten
  • Maak jezelf exclusief: gebruik ‘get membered’ of de ‘waiting list’, of vind zelf zo’n concept
  • Gebruik het netwerk van je klanten, door ze uit te nodigen voor de advisory board of als power ambassadors
  • Volg interessante mensen op sociale media
  • Blijf nadenken over hoe je zonder geld toch veel kan bereiken: wees origineel

In het volgende deel hebben we het met Dado over de Vlaamse start-upscene en waarom we niet hoeven onder te doen voor de jonge ondernemers in Silicon Valley. Lees zeker mee!