Growth marketing: kies je beter voor een intern team of toch een externe agency?

Yannick Khayati
Door Yannick Khayati Marketing
Growth marketing: kies je beter voor een intern team of toch een externe agency?

Yannick Khayati

We kunnen er niet langer om heen, growth marketing wint aan belang. De startups van weleer, met name Facebook en Instagram, bewijzen dat een sterke focus op groei het recept is voor een succesvolle onderneming. Het resultaat, growth agencies schieten als paddestoelen uit de grond én de vraag naar experts vanuit ondernemingen is groter dan ooit... En dat is lang niet overdreven.

Zoekmachinegigant Google nam growth marketer Neil Patel onder haar vleugels. Dropbox heeft haar financiële waarde grotendeels te danken aan Sean Ellis. Yep, dé man die 'growth hacking' introduceerde. Zelfs TV-zender, Fox News, ging in zee met een growth agency ter ondersteuning van één van hun dochterondernemingen.

Zoals al aangegeven, groei is dé sleutel tot succes. Een gegeven dat wint aan prioriteit en steeds vaker doordringt tot de agenda’s van marketeers. Hieraan deelnemen is anno 2017 een absolute must, afhaken aan deze race is niet langer een optie. Doe je dat toch, loop je het risico om achterop te raken, of zelfs volledige achtergelaten te worden in een miezerige stofwolk.

Ben je actief in de communicatiesector, ken je gegarandeerd wel een growth (marketing) agentschap. Wat niet betekent dat het inhuren van zo’n agency de beste optie is. In plaats daarvan kaarten we enkele feiten aan, waaraan je beter geen tijd en geld besteedt. Hier zijn vier gevaarlijke valkuilen die je moet vermijden wanneer je de beslissing maakt tussen het inhuren van een growth agency en het uitbouwen van een eigen growth team.

Fout #1 - Het growth hacking-proces verkeerd begrijpen

Growth hacking is een marketing strategie waar men aan hoge snelheid experimenteert om op die manier de meest doeltreffende strategieën en inzichten te formuleren. Dropbox, Airbnb en Instagram hebben de toon gezet en fungeren als best practices om ‘u’ tegen te zeggen. Nochtans is growth hacking niet zomaar ‘iets’ dat je op eender welk bedrijf kan toepassen en dan simpelweg grote resultaten kan verwachten.

De hierboven aangehaalde succesverhalen, in combinatie met gigantische bedrijven zoals Google en Facebook, zijn gebaseerd op experimenten. Indien het binnen jouw onderneming niet haalbaar is om de organisatiestructuur en activiteiten om te buigen, omdat die immuun zijn voor verandering en té kostelijk om mee te experimenten, zal het erg moeilijk zijn jouw inhouse growth team samen te stellen. Bovendien zal het veel minder doeltreffend zijn.

Om dit te doen slagen moet een growth marketer kunnen experimenteren met:

  • Je product
  • De verpakking
  • De manier waarop het product wordt geleverd aan de klanten
  • Je promotiestrategie
  • Het productieproces (als er een is)

Dat betekent eigenlijk dat ze de volledige en toegewijde medewerking nodig hebben van de hele organisatie. Als je dat niet kan beloven, ben je beter af met het inhuren van een dedicated agency. Zij komen binnen en doen zo snel mogelijk wat gedaan moet worden.

Fout #2 - Het verwarren van snuggerheid met expertise

De kerngedachte van growth marketing is op relatief korte termijn experimenten opzetten.

Op die manier krijg je inzichten en "hacks" die je bedrijf vooruit stuwen, maar ook welke geen meerwaarde bieden. Hierdoor zijn de beste professionals niet noodzakelijk de slimste. Wel zijn zij het meest actief en waakzaam wanneer het over echte resultaten gaat. Het zou dus kunnen dat een enorm verstandige geïnterviewde of agency manager je niets te bieden heeft als het op groei aankomt. Werkelijk NIETS!

En terwijl sommige bedrijven luxueuze middelen hebben zoals tijd en geld, wat jij wil, is iemand die je komt helpen en onmiddellijk dingen bewerkstelligt. Toch?

Inderdaad!

Laat dit dan ook de reden zijn waarom we je adviseren steeds het recent werk van het agentschap te bekijken en niet enkel hun theoretisch vermogen. Agency-medewerkers zullen in deze zin iets meer voorsprong hebben omdat ze in hun vakgebied veel bij verschillende industrieën werken.

Wanneer je de kans krijgt om een growth wizard in te huren die bijzonder goede ervaring heeft in jouw vakgebied, is dat natuurlijk een uitzondering. Als deze expert op zoek is naar werk, is hem of haar inhuren in plaats van een agency bijna altijd de juiste keuze.

Fout #3 - Teveel aan geld denken

Wanneer je moet kiezen tussen een agency of een homemade team, zou geld niet iets mogen zijn waar je je druk om moet maken.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd, maar het is niet onbelangrijk gegeven. Een growth marketing-campagne zou 3 tot maximum 6 maanden nodig hebben om voelbare resultaten te creëren. Wanneer je hulp zoekt met groeien, is het dus van belang dat je voldoende middelen hebt om gedurende die periode je marketing op peil te houden. Houd steevast in het achterhoofd dat al je inspanningen zullen opbrengen op termijn - en dus niet te gierig zijn tegenover mensen die echt een betekenisvolle invloed kunnen hebben op de toekomst van je bedrijf.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zoveel mogelijk geld moet uitgeven om de allerbeste experts te krijgen die er zijn. Als we kijken naar marginale prijsverschillen - tot rond 20% - is onze aanbeveling om niet de goedkoopste, maar wel de beste mensen, agency, of in-house team te selecteren.

Hint: wat je keuze ook mag zijn: probeer zeker te zijn dat je je het kan veroorloven voor minstens 6 maanden! Groei vraagt tijd, maar één ding is zeker: het is absoluut het wachten waard.

Fout #4 - Het aanzien van groei als aparte tak

Zoals we al vermeld hebben in fout #2 is growth hacking geen aparte strategie. Het is eerder een zeer experimentele aanpak van marketing. Als je met glans wil slagen, zal je uiteindelijk moeten spelen met je product, je promotie-inspanningen en tot slot ook je bedrijf.

Je volledige organisatie moet dus gericht zijn op groeien en experimenteren. Iedereen moet bereid zijn om veranderingen aan te brengen die je bedrijf nodig heeft om explosief te groeien. Als dat niet het geval is, wordt het een verloren zaak.

  1. Het inhuren van een in-house team of agency hebben in dit geval beiden andere voordelen.
  2. Een in-house team kan in staat zijn om een groei-georiënteerde cultuur te verspreiden binnen jouw bedrijf. Het risico dat het omgekeerde gebeurt, is echter ook aanwezig, en een starre bedrijfscultuur kan de doeltreffendheid van je growth team schaden. Langs de andere kant hebben we het inhuren van een agency, dat minder beïnvloed zal worden door je eigen organisatie en makkelijker de ingesteldheid van het groeien zal overbrengen op je medewerkers.
  3. Om af te ronden zetten we nog eens de 4 fouten op een rijtje die je moet vermijden als je wil groeien met je bedrijf:
  4. Het growth hacking-proces verkeerd begrijpen
  5. Het verwarren van snuggerheid met expertise
  6. Teveel aan geld denken
  7. Het aanzien van groei als aparte tak

Zolang je rekening houdt met bovenvermelde valkuilen, zal je merken dat het vrij gemakkelijk is om een growth team te kiezen om zo je bedrijf vooruit te stuwen - of het nu in-house is of van buitenaf komt. Zo zal je binnengeleid worden in het nieuwe tijdperk van gigantische groei.

Onthoud ook dat het uiteindelijk draait om de professionals zelf en niet om wie ze betaalt. Veel growth marketers in ons bedrijf werkten vroeger voor andere bedrijven en kunnen dat in de toekomst ook doen: die overgang is niet zo moeilijk.

Heb je zelf een ervaring gehad met het inhuren van een growth agency en/of het uitbouwen van een eigen growth team in je bedrijf? Laat het dan gerust weten in de comments! Bonustip: wanneer je kiest voor een growth agency bestudeer je best ook eens hun team. Is het team rijp genoeg? Hebben ze genoeg middelen? Wat is hun bewezen track record? (Kijk niet op hun website, maar vraag expliciet getallen en referenties!)