Hoe valideer je een idee voor een startup? Je kan rondjes blijven lopen in je hoofd tot je duizelig wordt, maar veel zal je er niet uit leren. Je moet actie ondernemen, met mensen praten en hard op zoek gaan naar zwakke plekken in je concept. Het hoeft helemaal niet lang te duren en vrijwel niets te kosten. Here’s how …

Ik draai nu iets meer dan twee jaar mee in het startup-wereldje en praten over ideeën, concepten, nieuwe startups en de mensen die erbij betrokken zijn blijft mijn favoriete bezigheid. Eén iets wat direct opvalt en keer op keer bevestigd wordt: er leven véél meer goeie ideeën onder ons dan wat we effectief gerealiseerd zien op de markt.

Hoe komt dit? Het blijft te vaak enkel bij een idee. Natuurlijk is niet elk idee van bij de eerste vonk een goudmijn. En een idee moet inderdaad tijd krijgen om te rijpen. Maar de valkuil is dat je té lang laat rijpen zodat de eerste golf van motivatie en zin voor actie afgezwakt is en het idee stilletjes verbleekt tot iets waar je af en toe nog eens aan denkt.

De ene heeft geen tijd, de ander geen geld, nog een derde twijfelt aan het idee zelf … Dit zijn excuses waar je niet mee vooruit gaat. Voor alles is er een oplossing, je moet enkel weten waar ze te zoeken. En je idee valideren op een snelle en efficiënte manier is de eerste stap.

Eén A4’tje: wat, voor wie, waarom en 'how much $'?

Je wordt wakker met een idee, eerste stap: uitschrijven. Dit document wordt de basis waar alles op voort gebouwd wordt. Dit is het eerste fysieke, tastbare bewijs van jouw idee, jouw toekomstige startup. Het kan zijn dat dit op termijn helemaal niet meer overeenkomt met het uiteindelijke resultaat. Maar je hebt iets om mee aan de slag te gaan.

Houd het kort en specifiek: wat houdt het concept in? Uit wie bestaat je doelgroep en hoe groot is die ongeveer? Welk probleem lost het op voor hen? Wat is een realistische schatting van mogelijke opbrengsten? (Gaat het om de duurdere enterprise-software waar je met enkele klanten al veel inkomsten kan genereren? Of moet je de massa meekrijgen, bijvoorbeeld voor een app?)

Als je één van deze vragen niet kan beantwoorden – desnoods na even Googlen – of je krijgt het niet op één blad, dan is je idee nog niet rijp om een fysieke gedaante te krijgen in de vorm van een A4’tje. Lees over je niche, over wat je wil doen, over je doelgroep. Bekijk eventuele concurrentie. Laat daarna je onderbewuste het even van je overnemen en doe vervolgens een nieuwe poging.

Opmerking: Het gaat hier om snelle acties om feedback te krijgen over het concept, de basis van het idee. Gewoon om te weten of het de moeite waard is om er meer tijd in te investeren. Je hoeft nog geen demo te hebben of een businessplan, enkel een idee. Later kan je nog surveys en meer doen om dieper te graven.

Quick Social Proof

Je hebt wellicht een aantal vrienden in je directe kringen die binnen je doelgroep behoren, of op zijn minst gezond kunnen redeneren over nieuwe concepten (collega-ondernemers). Stuur ze je A4’tje en vraag korte, maar eerlijke feedback. Je hebt niets aan de types die enkel antwoorden met “super, goed bezig!”. Je wil weten waar de eventuele gevaren zich schuilhouden.

Gebruik ook social media. Doe eens een vage aankondiging op Facebook en zie welke respons je krijgt. Desnoods stel je de vraag of ze zouden betalen voor een oplossing voor probleem X of Y.

Praten met mensen, liefst met experts

Zoek de experts op. De mensen die

  • Vertrouwd zijn met de startup wereld, zoals bloggers, journalisten, ondernemers, VC’s. Zij kunnen je verbinden met de juiste mensen om te lanceren.
  • Ervaring hebben met het uitbouwen van een startup. Doe kennis op en vooral: toets je idee bij hen. Zij kunnen vaak een accuraat beeld vormen van de slaagkansen.
  • Binnen dezelfde niche actief zijn. Dit hoeven niet per se ondernemers te zijn. Stel dat je een nieuwe hosting-formule wil op de markt zetten, kan het interessant zijn om met medewerkers van andere hosting-bedrijven te praten. Eens van hen de praktische kant van het verhaal horen kan enkel helpen.
  • Binnen je doelgroep vallen. Luister of ze bereid zouden zijn om te betalen voor jouw product of dienst.

Hier leeft er vaak nog een angst die ik even wil weerleggen. Het risico dat iemand jouw idee “steelt” door erover te praten is heel klein. Meer nog, dat kleine risico zou net een extra impuls moeten zijn die je tot snelle actie aanzet. Internet ondernemers weten ten eerste dat het stelen van ideeën zich ooit wel tegen hen keert. Daarnaast zit niet iedereen gewoon te wachten op een nieuw idee. Ze zijn meestal zelf al druk bezig. Tenslotte moet je ook gewoon weten met wie je praat. Bouw een netwerk op, ga naar events. Dit wil zeggen dat je vanuit je bestaande netwerk verder gaat uitbreiden. Vraag naar connecties van anderen, vraag aan wie ze je willen voorstellen. Wie niet vraagt, blijft maagd is zelden zo van toepassing als hier.

Zoek een mentor

Ik haalde deze tip al veel aan in andere artikels, niet enkel over ondernemerschap. Dit omdat ik er echt in geloof. Zoek iemand met ervaring die zowel je doelgroep kent als de startup scene. Doe je slechts sporadisch beroep op je mentor, dan zal hij er waarschijnlijk niet meer voor terugvragen dan erkenning in de vorm van een duidelijke vermelding op de site als “advisor”. Ga je intensief samenwerken, dan kan het zijn dat je een deel van de koek zal moeten delen. Aan jou om af te wegen hoe waardevol het advies van deze persoon kan zijn.

Do the LaunchRock

LaunchRock biedt je de kans om heel snel een pagina op te zetten met je basisconcept. Het gaat om één pagina met wat visuals en beperkte tekst. Bezoekers kunnen onderaan hun email adres opgeven als ze interesse hebben. Ze worden dan op de hoogte gehouden wanneer het concept lanceert. Of je nu effectief start of niet, LaunchRock kan je helpen meten hoeveel interesse er is. Komen er absoluut geen registraties binnen, dan ga je het idee best eens herbekijken.

Je komt met je pagina in de LaunchRock database terecht. Zij doen op zich al veel om jouw pagina “out there” te krijgen. Zo sturen ze mails naar hun leden met de nieuwste projecten en hebben ze een levendige social community. Heb je toch een héél klein beetje budget ter beschikking, dan kan het interessant zijn om een Facebook Ad-campagne te lanceren. Je kan specifiek je doelgroep targetten en met een beperkt budget je launch-pagina onder de aandacht brengen. Je zoekt hier niet de grote massa, enkel een greep om zicht te hebben op interesse en vraag.

Laat dit een tweetal weken lopen en bekijk de analytics van LaunchRock. Veel clicks, maar weinig registraties of net omgekeerd?

Gebruik elke minuut

Meestal valt het uitwerken en aftoetsen van een idee samen met een job. Of je nu al bezig bent met ondernemen of je werkt voor een baas, tijdsdruk is dikwijls een groot probleem. Gebruik dan ook elke minuut die je ter beschikking hebt. Zit je in de auto op weg naar huis? Bel een paar van die vrienden die je document ontvangen hebben. Kies eens voor een netwerk event in plaats van een avond TV. Gebruik je lunch om bij te leren over je doelgroep, concurrentie enzovoort.

Wat je ook doet, kom vooral uit je hoofd en trek de wereld in met je idee. Alleen zo zal het ooit iets worden. En iets worden doet het sowieso. Is het geen startup, dan wel een waardevolle leerschool.