Bierbrouwer Heineken is begonnen met de bouw van een internationale webwinkel. Je zou denken dat daar bier verkocht zou worden, maar niets is minder waar. De webshop spitst zich toe op de verkoop van merchandise van het Heinekenmerk.

Heineken linkt Marketing & Sales met elkaar

Heineken wil hiermee haar marketing & sales inspanningen met elkaar linken. Aangezien de concurrentie steeds toeneemt in de bier & cider markt zoekt Heineken een manier om sneller te kunnen reageren op marktschommelingen en wisselende preferenties van klanten.

Eerst Engeland

Het is de Engelse tak van Heineken die het eerst aan de slag zal gaan met het ecommerce-platform. 'Er is een grote shift naar ecommerce aan de gang. Ecommerce wordt de hoeksteen van ons toekomstige groeiprocessen. Via een online webwinkel willen we nauwere banden aanhalen met onze klanten', zegt Jacco van der Linden, de marketing directeur van de Engelse divisie van Heineken aan MarketingWeek.

'Sinds we ons marketing team in het Verenigd Koninkrijk hebben geherstructureerd, zijn we in staat om een totaalbeeld te schetsen van onze klanten. Op deze manier kunnen onze marketing managers de schommelingen in de markt beter interpreteren en kunnen ze een geschikt groeipatroon kiezen,' zeg van der Linden nog.

Orders plaatsen vanuit online advertenties

Het marketing team van Heineken in het Verenigd Koninkrijk heeft het voorbije jaar het ecommerce platform uitvoerig getest. Consumenten kunnen nu vanuit online advertenties een order plaatsen op de webshop van Heineken. 

Ook ABInbev zit niet stil, zo zijn zij druk aan het testen om via via Facebook Pagina's de digitale interactiviteit rond Stella Artois een nieuwe boost te geven. 

Heineken is momenteel de eerste bierbrouwer die een ecommerce-project uit de grond stampt. Verwacht wordt dat andere biermerken in de nabije toekomst zullen volgen.