De slimme video marketing strategie van Beats:

De slimme video marketing strategie van Beats:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

donderdag 4 december 2014

Beats heeft nu 61 procent van de (100 dollar +) headset-markt in handen, mede dankzij een slimme video-marketing strategie op YouTube. Bose, de enige concurrent die nog in de buurt komt van Beats, zag haar marktaandeel intussen zakken tot 22 procent. De reden waarom Beats zo succesvol is? Storytelling.

YouTube als Battlefield

Headset-fabrikanten gebruiken tegenwoordig YouTube-video's om hun krachten met elkaar te meten en hun doelgroep te bereiken. Toch lijkt niemand Beats écht te benaderen. De videos van Beats worden immers een pak meer bekeken dan die van concurrent Bose.

Hoe komt dat precies? Als je kijkt naar de strategieën van beide merken hanteren vallen er meteen al enkele grote verschillen op. Een overzicht: 

De Cijfers: Bose vs Beats

Volgens de data van OpenSlate heeft Beats zo’n 303.000 subscribers, terwijl Bose er maar 20.000 heeft. Per maand krijgt Beats zo’n 17,6 miljoen views, bij Bose is dat 2,9 miljoen. Bose heeft in de laatste 90 dagen 179 video’s gepost, Beats slechts 27.

In diezelfde 90 dagen heeft Bose 15.000 views gehad op haar video’s. Beats 867.000. Volgens OpenSlate het bewijs dat de content van Beats beter aanslaat dan die van Bose.

Waarom scoort Beats zo goed?

Bose heeft heel wat video content op YouTube staan. Er zijn interviews met artiesten, technologische tips en heel wat product-filmpjes te vinden. De focus lijkt vooral te liggen op content met een duidelijke insteek: verkoop. 

Beats hanteert een andere aanpak. Zo staat YouTube-kanaal “Beats by Dre” vol met filmpjes van atleten en andere bekendheden en komen de producten van Beats amper in beeld. De filmpjes zelf vertellen een verhaal en komen niet over als een commerciële boodschap. Ook product-video’s zijn amper te bespeuren op Beats YouTube kanaal.

Hieronder een voorbeeld van Beats waar storytelling centraal staat:

“Het valt op dat merken die één thema uitlichten op hun videopagina op YouTube het meestal beter doen,” zegt Mike Henry, CEO van Outrigger Media - het bedrijf achter de YouTube-analytics tool OpenSlate. “Bij Beats is dit zeker het geval. Zo zijn er heel wat mensen die Beats gaan volgen op YouTube nadat ze amper één video hebben gezien. “Ongezien - het gemiddelde YouTube kanaal krijgt slechts een volger na het kijken van 10 video’s,” zegt Henry.

Besluit

Fair is fair, Beats hangt wel 3,3 miljoen dollar per jaar aan betaalde promotie op YouTube. Bose ‘slechts’ 900.000 dollar. Toch is het duidelijk dat Beats organisch beter scoort op YouTube. 88 procent van Bose’s volgers komt via betaalde campagnes, bij Beats ligt dat percentage op 41 procent.

Om een inhaalbeweging te maken zal Bose dus moeten inzetten op minder promotionele content & meer op storytelling.

Meer info: youtube.com/Officialbeatsbydrdre

Tags: , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel