tot einde Super Early Bird korting Laatste kans op € 100 korting

Het is tijd om het toe te geven: de Apple Watch is wel degelijk een succes

Thomas Van Den Elzen
Door Thomas Van Den Elzen Innoveren
Het is tijd om het toe te geven: de Apple Watch is wel degelijk een succes

foto: shutterstock.com

Apple verbaasde vorige week toen het groeicijfers toonde die een stuk boven verwachting lagen. Wat bleek? De iPhone is nog lang niet dood en ook de App Store had een ongekend succes. Meer zelfs: het laatste kwartaal was een absoluut record in de geschiedenis van Apple. Opvallend was de straffe prestatie van de Apple Watch. Ook daar ging een record aan diggelen. Apple heeft nu 63,4 procent van de wearablemarkt in handen. Toch werd de Apple Watch door vele journalisten vaak omschreven als een flop. Terecht?

"We konden in kerstperiode niet genoeg Apple Watches maken"

Apple's huidige groei is vooral toe te schrijven aan nieuwe recordverkoop van de iPhone, Macs, Services én Apple Watch. Intussen gleed de verkoop van de iPad verder af en ging ook Apple TV achteruit. Maar toch was er vooral positief nieuws te melden. Dit is hoe Tim Cook het voorbije kwartaal omschreef:

"It was also our best quarter ever for Apple Watch — both units and revenues — with holiday demand so strong that we couldn't make enough. Apple Watch is the best-selling smartwatch in the world, and also the most-loved, with the highest customer satisfaction in its category by a wide margin. Apple Watch is the ultimate device for a healthy life, and it's the gold standard for smartwatches. We couldn't be more excited about Apple Watch."

Apple's groei tijdens de kersperiode in beeld. (bron: MacRumors.com)

63,4 procent van de wearblemarkt in handen

Apple - dat doorgaans de lippen stijf op elkaar houdt over de Apple Watch - bevestigde deze keer dat de wearable wel degelijk erg goed verkoopt. Volgens recent onderzoek van Strategy Analytics zouden er tijdens de kerstperiode alleen al maar liefst 5,2 miljoen toestellen zijn verkocht. Daarmee neemt Apple naar verluidt 63,4 procent van de markt voor haar rekening. Een opvallend contrast in vergelijking met Apple's grote concurrent Samsung die slechts 800.000 smartwatches verkocht in het zelfde kwartaal. 

Cook gaf al eerder aan dat hij gelooft dat de Apple Watch zal uitgroeien tot een "onmisbaar product". In een interview in de lente van 2016 zinspeelde hij al op het feit dat voor de Apple Watch een grote toekomst is weggelegd

“We weten amper wat er in ons eigen lichaam gebeurt. Waardoor mensen vaak te laat gespecialiseerde hulp zoeken,” zegt Cook. “Toch kijk je er tegenwoordig niet meer van op als je wagen vertelt dat je bandenspanning laag is, je oliepeil moet worden bijgevuld of je ruitenwisservloeistof op is. Het is de bedoeling dat je dit soort notificaties ook kan krijgen over je lichaam. En dat hoeft niet persé via één enkel apparaat te zijn. Ik beloof je: er komt een dag waarop je zegt: hoe kon ik ooit zonder een (Apple) Watch leven?”

Te kritisch geweest?

Dat de Apple Watch nu plots toch goed lijkt te verkopen zal voor heel wat mensen als een verrassing klinken. Logisch, want kort na Apple's aankondiging in april 2015 van het toestel werd vaak lacherig gedaan over de verkoopscijfers van de wearable en dat de features té beperkt waren. Desondanks de wearable volgens marktonderzoekers snel als de best verkopende smartwatch werd omschreven, waren er alsmaar meer journalisten die het toestel omschreven als een flop:


Dat Apple nooit verkoopscijfers deelde over de Apple Watch - officieel wegens concurrentiële redenen - was koren op de molen voor zij die eraan twijfelden. Uit het marktonderzoek van IDC, Strategy Analytics en het enthousiasme van Tim Cook te zien blijken de verkoopscijfers dus beter te zijn dan eerst verwacht. Het lijkt dus hoog tijd om toe te geven dat de Apple Watch haar start niet gemist heeft. Dat blijkt ook als je de geschatte verkoopscijfers vergelijkt met die van de iPhone: 

Succes Watch vergeleken met iPhone:

Om alles in perspectief te plaatsen: het succes van de Apple Watch ligt nog mijlenver van dat van de iPhone. Maar toch zijn er ook wat parallellen te zien. Volgens schattingen van marktonderzoeker IDC zou Apple tijdens het introductiejaar van de Apple Watch zo'n 11,6 miljoen exemplaren hebben verkocht. In 2016 wordt dat aantal geschat boven de 20 miljoen stuks te liggen. In december 2016 omschreef Tim Cook het succes van de Apple Watch als volgt:

“Sales growth is off the charts. In fact, during the first week of holiday shopping, our sell-through of Apple Watch was greater than any week in the product’s history. And as we expected, we’re on track for the best quarter ever for Apple Watch”.

Cook bleek niet te liegen. Opvallend is dat de geschatte groeicijfers van de Apple Watch in lijn liggen met die van de iPhone in de jaren na de introductie. Zo werden er in 2007 zo'n 1,39 miljoen iPhones verkocht (enkel in de VS), in 2008 gingen er 11,63 miljoen iPhones over te toonbank en in 2009 waren dat er 20,73 miljoen. 

Het blijft natuurlijk afwachten wat de Apple Watch in de toekomst zal doen. Maar als je iPhonecijfers vergelijkt met de recente schattingen rond de Apple Watch doet de wearable het eigenlijk erg goed. Meer zelfs, de cijfers liggen in lijn met de eerste succesjaren van de iPhone. Niet slecht voor een flop... :)