Zomer! Ideaal om languit in je tuinstoel (al dan niet onder een afdak) door blogposts te grasduinen. Of er zelf eentje uit je pen te persen. Een blogpost waar je hart en ziel in legt. En waarvan je overtuigd bent dat het een megasucces wordt. Nadat je er uren tijd in investeerde om je creatieve hersenspinsels te vereeuwigen is het zover: nu enkel nog publiceren en op naar de volgende! Hold your horses Dit zou zonde zijn van je tijd. Je kan heel wat meer return uit je pareltje halen als je onderstaande tactieken consequent toepast.

1. Vergeet niet te linken

Als je links integreert in je blogpost, zowel intern als extern, verrijk je jouw eigen content. Zo creëer je meerwaarde voor je lezers. Externe links laat je best openen in een nieuw scherm. Zo vindt men achteraf nog makkelijk de weg terug naar jouw artikel. Maar ook interne links zijn bijzonder waardevol. Je zet lezers immers aan om meer content op je site te consumeren. Daarnaast is het nuttig voor je site architectuur en heeft het SEO voordelen. Het versterkt immers de algemene autoriteit van je webpagina’s. Google apprecieert het wanneer je pagina’s regelmatig update en zal ze als relevanter beoordelen.

Denk dus even na tijdens het schrijven. Er is ongetwijfeld een ander stukje content op je site waar je kan naar verwijzen. En omgekeerd!

2. Betrek anderen in je blogpost

Integreer een quote van 1 of meerdere experten in je blogpost. Mensen zijn vaak gecharmeerd als je hun mening vraagt voor je blog. Bovendien is de kans groot dat deze mensen je blogpost met plezier delen eens die gepubliceerd is. Dit zorgt meteen voor extra bereik. Vergeet niet om deze betrokkenen hiervan persoonlijk te verwittigen. Je kan hen eventueel ook taggen in je social updates.

3. Sluit af met een vraag

Een open vraag stellen op het einde van je blogpost is ideaal om interactie te stimuleren. Daarnaast moedigt het lezers aan om iets langer stil te staan bij een topic. Zo zal de inhoud hen ook langer bijblijven.

4. Schrijven, lezen en herlezen … en herlezen

Het lijkt een ‘no-brainer’ maar wordt al te vaak over het hoofd gezien: herlees je blogpost (liefst meermaals) vooraleer je publiceert. Schrijven vraagt tijd en inspanning. Het is verleidelijk om je blogpost daarna zo snel mogelijk online te gooien. Doe dit niet! Spelfouten en vreemde zinsconstructies halen de kwaliteit van je blogpost naar beneden.

Hoe perfectionistisch je ook bent, als je het stuk zelf hebt geschreven is de kans groot dat je over spellings- of grammaticafouten kijkt. Vraag daarom aan iemand anders je blogpost na te lezen.
Hieronder nog enkele proofreading tips:

  • Gebruik tijdens het schrijven een spellingschecker.
  • Check titels, tussentitels en quotes.
  • Lees je blogpost luidop.
  • Maak een checklist die je bij elke nieuwe blogpost afpunt.
  • Wacht minstens 1 dag om te herlezen. Met een fris hoofd is de kans groter dat je er nog foutjes uithaalt.
  • Herlees minstens 2 keer, en misschien zelfs 3 keer.

Bron: http://www.someecards.com/usercards/viewcard/MjAxMi1mYzZkNGFiMzAyMThjN2Q2

5. Social sharing

Cruciaal na publicatie is het artikel de nodige visibiliteit geven. Social media is op dat vlak heel geschikt. Pas je boodschap en tone-of-voice aan naargelang het netwerk waarop je jouw post deelt.

Als je een Facebook-pagina hebt is dit de eerste logische stap. Enkele tips:

  • Tag, indien mogelijk, andere Facebook-pagina’s of personen. Dit kan in de post zelf of in een comment onder de post.
  • Visuals zorgen voor een stuk meer interactie! Voeg dus een beeld toe. Standaard kiest Facebook zelf een visual bij het artikel, maar dat kan je makkelijk wijzigen.
  • De vermelding van de link kan je verwijderen zodra Facebook het artikel in je post integreert. Dat oogt een stuk fraaier.
  • Stel een vraag of neem een uitgesproken stelling in die reacties uitlokt.
  • Ook als pagina kan je een gevoel toevoegen aan je post, zoals je dit vaak bij persoonlijke updates ziet. Dit maakt je post menselijker en toegankelijker.
  • Deel het artikel ook op je eigen Facebook-profiel. Vaak krijg je daar nog meer reacties dan op je pagina.
  • Overweeg advertising. Dit kan budgetvriendelijk indien je goed target.

Geef je update een humen touch en voeg een gevoel toe aan je status update.

Bij Twitter is het een uitdaging om de essentie in een beperkt aantal tekens (max 140) te ballen. Trigger je volgers en wek nieuwsgierigheid op. Geef het gevoel dat men écht iets mist als men niet doorklikt. Integreer ook enkele hashtags. Als je ze goed gebruikt, verhogen ze het engagement.

LinkedIn is dan weer een ideaal netwerk als je artikel een professioneel karakter heeft. Ook hier kan je posten op je bedrijfspagina en op je persoonlijk profiel. Op je persoonlijk profiel kan je bovendien een post publiceren die een samenvatting is van je artikel met daarin een link naar de volledige post. Daarnaast kan je ook in relevante groepen posten, maar vermijd dat je gaat spammen!

Vergeet andere kanalen zoals Instagram, Snapchat, maar ook Google+ niet. Ook al hoor je heel weinig over die laatste, toch merk ik in Google Analytics vaak dat Google+ voor een verrassend groot aandeel van de traffic zorgt.

6. Voorzie een e-mail

Als je over een redelijke e-mail lijst beschikt, kan je jouw content ook via die weg verspreiden. Maar overdrijf niet qua frequentie. Indien je bijvoorbeeld dagelijks blogt, is het minder aangewezen om bij élke blog te mailen. Dan kan je je blogs bijvoorbeeld in een (twee)wekelijkse e-news verzamelen.

7. Verwittig je persoonlijke contacten

Je hebt ongetwijfeld mensen in je netwerk waarvan je weet dat het topic hen extra interesseert. Of personen met wie je een goed contact onderhoudt. Breng hen persoonlijk op de hoogte van het bestaan van je stukje content en vraag hen om te delen als ze de inhoud goed vinden. Geef hen de primeur en verwittig hen dus liefst voor je het zelf op sociale media deelt of via e-mail verspreidt.

8. Trek de aandacht van relevante nieuwsspelers

Zijn er nieuwssites die zich toespitsen op het topic waarover je schrijft? Geef hen een seintje dat ze, mits bronvermelding, stukken uit je blogpost mogen recupereren. Dit doen ze niet altijd, maar als de content goed is, is de kans reëel dat je via die weg ook af en toe wordt opgepikt. Ideaal voor meer visibiliteit én goed voor SEO gezien de externe links die je zo verkrijgt.

9. Reageer altijd

Het is niet eenvoudig om steeds opnieuw gevat te reageren op lezers die een comment nalaten. Bovendien vraagt het wat tijd. Het is echter cruciaal dit consequent te doen. Het is een teken van betrokkenheid en respect. Zo bouw je een relatie op met je lezers en verhoogt hun engagement in de toekomst.

Hou bovenstaande tips bij de hand tijdens de creatie van een volgende blogpost. Ze maken effectief het verschil. Test ze uit! Volgens Hubspot krijgen B2B marketeers die bloggen 67% meer leads dan wie dit niet doet. Bloggen kan dus heel effectief zijn.

Deel jouw ervaringen met deze tips hieronder. Of heb jij nog aanvullende tips? Ik hoor ze graag!

Bron coverfoto: Shutterstock.com