Het verhaal achter het logo van Nike

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Het verhaal achter het logo van Nike

Logo’s komen zelden zomaar tot stand. Vaak zit er een leuk verhaal verstopt achter het design. In een vorige post keken we al naar 10 verborgen in logo’s. Vandaag vertellen we het verhaal achter het logo van Nike. In volgende artikels gaan dieper in op hoe het logo van Google’s mobiele OS, Android, tot stand kwam.

Nike Swoosh

Het befaamde Nike Swoosh-logo werd in 1971 ontwikkeld door Carolyn Davidson. De vrouw was toen nog studente in het Amerikaanse Portland & kreeg $35 toegestopt voor het ‚swoosh’-logo.

Door stom toeval liep ze de co-founder van Nike, Phil Knight, tegen het lijf op haar school. Knight was daar de assistent van de professor boekhouding. Knight liep Carolyn Davidson voorbij in de hal en hoorde haar zeggen dat ze de schilder klas niet kon betalen. Knight toonde zijn goed hart en sprak Davidson aan en vroeg of ze interesse had om een logo te ontwerpen voor hem. Davidson ging akkoord. Het resultaat: de befaamde Nike Swoosh.

Knight betaalde Carolyn 2 dollar per uur. Aangezien Carolyn er 17,5 uur aan bezig was, kostte het Nike logo hem toen slechts 35 dollar.

Bedanking

12 Jaar later zou Nike haar een 500-tal aandelen cadeau hebben gedaan als een bedankje voor haar werk. Een cadeau dat Carolyn een pak meer opbracht dan de initiële som van 35 dollar.

Reken maar even mee:

Destijds was een Nike-aandeel zo’n 150 dollar waard. Vandaag schommelt het Nike-aandeel rond 65 dollar. In 1971 zouden de aandelen ook 5 keer gesplitst zijn, waardoor Carolyn haar aandelen 5 keer verdubbelde. Rekening houdend met de koersschommelingen en de waarde van het aandeel leverde de aandelen zo’n 1,054,000 dollar op.

Naar verluidt zou Carolyn de aandelen nog steeds in haar bezit hebben.