Dat de Belgische e-commerce sector groeit als nooit tevoren lazen we al eerder op deze website. Maar tot nu toe profiteren met name buitenlandse webshops hiervan, waaronder de buren uit het noorden: de Nederlanders. Als de Nederlanders succesvol kunnen zijn in België, zijn er dan ook kansen voor Belgische webshops in Nederland? En hoe worden Belgische webshops daar succesvol? Dat zijn de vragen die in dit artikel worden beantwoord.

Kies een niche-product

De Nederlandse e-commerce markt is een zeer volwassen markt. Er is zeer veel aanbod online en Nederlanders zijn gewend om online hun producten te kopen. Dat maakt het lastig om nog een plek te veroveren in deze markt. Lastig, maar niet onmogelijk!

Waar grote online retailers als Bol.com zich richten op een breed assortiment, richten de succesvolle webshops zich met name op niche-producten. Denk bijvoorbeeld aan de schoenen van Mipacha, die gemaakt zijn in Peru, of de bedekkende elegante kleding van Nesci.

Door producten aan te bieden die moeilijk - of niet - bij de grote online retailers te krijgen zijn, winnen deze webshops aan terrein. En zoals u in dit artikel zult lezen, zijn dit niet de enige redenen waarom zij succesvol zijn op de Nederlandse markt.

Ook Belgische webshops die niche-producten aanbieden kunnen daarom in Nederland slagen. Te denken valt ook aan producten die typisch Belgisch zijn en in Nederland niet verkocht worden. Zeker op het gebied van voedselwaren heeft België veel te bieden. Het is wel belangrijk om goed te controleren of deze voedselwaren naar Nederland geëxporteerd kunnen worden. In Nederland kan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland daar advies in geven.

Onderzoek uw markt

Om te weten of u een kans maakt op de Nederlandse markt met uw product, is het raadzaam om uitgebreid onderzoek te doen. Een vrij eenvoudige manier om dat onderzoek uit te voeren is door te Googlen op uw product. Omdat Google rekening houdt met uw locatie, zullen de resultaten op Google.nl vanuit België andere resultaten opleveren dan vanuit Nederland.

De Google AdWords Preview Tool biedt daarbij uitkomst. Met deze tool kunt u zien wat de resultaten in Google zijn voor een bepaald zoekwoord, wanneer gezocht wordt vanuit een door u gekozen land.

Bekijk goed welke unieke verkoopargumenten uw concurrenten gebruiken (wat maakt hen uniek in de markt?) en bedenk vervolgens wat u uniek zou maken in deze markt. Bekijk ook goed of u kunt concurreren op basis van prijs en service level. Kijk voor meer informatie over marktonderzoek op de website van MKB Servicedesk.

Informeer uzelf over de Nederlandse regelgeving

Als Belgische webwinkelier heeft u het voordeel dat de Nederlandse markt dichtbij is. U zou dus vanuit België uw producten in Nederland kunnen leveren. In de meeste gevallen betekent dit dat u zich niet hoeft in te schrijven bij de Kamer van Koophandel in Nederland.

Wanneer u ervoor kiest om een fysieke locatie in Nederland te openen, bijvoorbeeld omdat u daardoor sneller en betrouwbaarder kunt leveren, zult u zich in de meeste gevallen wel moeten inschrijven.

Omdat er tal van uitzonderingen en bijkomende regels zijn, is het raadzaam om in alle gevallen contact op te nemen met de Kamer van Koophandel in Nederland. Zij kunnen dan op basis van uw unieke situatie aangeven of u belastingplichtig bent in Nederland en of u zich dient in te schrijven.

Zoek logistieke dienstverleners

Als u besluit om in Nederland actief te worden, heeft u logistieke dienstverleners nodig. Het Belgische bpost kan uiteraard ook in Nederland leveren, voor lokale leveringen in en vanuit Nederland is PostNL de grootste aanbieder.

Naast deze dienstverleners kunt u ook samenwerken met een partij die meerdere verzendmethoden kan aanbieden. Een voorbeeld daarvan is het Nederlandse Paazl. Op die manier heeft u één overeenkomst nodig om met meerdere dienstverleners te kunnen samenwerken.

Tenslotte kunt u ervoor kiezen om uw logistieke proces volledig uit te besteden, inclusief de opslag van uw producten. Een voorbeeld van een bedrijf dat deze service aanbiedt is Active Ants.

Maak afspraken met betaalproviders

Net als in België kunt u in Nederland samenwerken met betaalproviders die meerdere betaalmethoden kunnen aanbieden. Zo kan een betaalprovider bijvoorbeeld creditcards als betaalmethode aanbieden, maar ook Bancontact / Mister Cash.

In Nederland worden de meeste online betalingen verricht via iDEAL. Met deze betaalmethode kunnen consumenten direct een betaling via hun bank realiseren, waarbij gebruik gemaakt wordt van een debitcard en een zogenaamde reader, die bijna iedere Nederlander in huis heeft.

Als u in Nederland wilt verkopen, is het dus van essentieel belang dat u deze betaalmethode via een bank of betaalprovider aanbiedt.

Meer informatie over betaalproviders en betaalmethoden vindt u ook in de whitepaper ‘Betaalmethodes voor mijn webwinkel’.

Kies de juiste webshop software

Om in Nederland succesvol te zijn, heeft u uiteraard ook de juiste webshop software nodig met functies die belangrijk zijn voor de Nederlandse markt. Zo is de mogelijkheid om iDEAL als betaalmethode aan te bieden belangrijk, maar daar blijft het niet bij. Ook koppelingen met Nederlandse vergelijkingssites en marketing tools bijvoorbeeld zijn belangrijk.

Verder is het belangrijk dat uw webshop de mogelijkheid biedt om goed getoond te worden op mobiele apparaten, zoals smartphones. Uit onderzoek van Marketingfacts.nl blijkt dat de penetratie van smartphones in Nederland maar liefst 74% bedraagt. Uw Nederlandse klanten moeten dan wel de mogelijkheid hebben om mobiel te kunnen bestellen.

Een overzicht van alle webshop software aanbieders in Nederland – en hun voor- en nadelen - vindt u op de website Webwinkelsucces.nl.

Zoek de juiste marketingkanalen

Ook in Nederland is Google nog altijd razend populair, waardoor Google organisch en Google AdWords nog steeds de belangrijkste verkoopkanalen zijn.

De van oudsher tweedehandsspullen website Marktplaats is echter ook een belangrijk verkoopkanaal. Met name de mogelijkheid om advertenties te plaatsen die boven de normale resultaten getoond worden, heeft ervoor gezorgd dat webwinkeliers dit een interessant platform vinden.

Ook de vergelijkingssites Beslist.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl zijn populair, hoewel deze platforms zich met name richten op de ervaren webwinkelier.

Tenslotte speelt social media een belangrijke rol in de e-commerce markt. Steeds meer webwinkeliers adverteren op Facebook en proberen ook een community via de verschillende socia media-kanalen te onderhouden.

Ken uw Nederlandse klant

Als laatste, maar zeker niet minst belangrijke, moet gezegd worden dat er natuurlijk culturele verschillen tussen de Nederlandse en Belgische consument zijn. Wat voor Belgische klanten geldt, geldt soms nog sterker voor Nederlandse klanten.

Zo hechten Nederlandse klanten veel waarde aan een belofte. ‘Belofte maakt schuld’, is een gezegde waar de Nederlandse klant sterk in gelooft. Zorg dus dat u tijdig levert en snel reageert op vragen en klachten van uw Nederlandse klanten en wees altijd eerlijk en open, ook als het nieuws negatief is.

Nederlanders vinden het zeer belangrijk dat ze een webshop kunnen vertrouwen. Dat begint al bij een professioneel design, want een goede uitstraling laat zien dat u oprecht bent. Ook zal de Nederlandse klant zoeken naar contactmogelijkheden; zowel een fysiek adres als contactmogelijkheden via chat en telefoon. In het laatste geval zal de Nederlandse klant het liefst een Nederlands telefoonnummer bellen.

Tenslotte maakt persoonlijkheid geliefd in Nederland. Zorg er dus voor dat u persoonlijk contact opneemt na een bestelling (liefst telefonisch) of in ieder geval een persoonlijk kaartje bij de bestelling plaatst. De kans dat de Nederlandse klant dan opnieuw bij u bestelt, is dan groter!