Hoe bescherm je jouw merkidentiteit?

Cis Scherpereel
Door Cis Scherpereel E-commerce
Hoe bescherm je jouw merkidentiteit?

We willen ons in deze Monday Morning Movie even verdiepen in het thema “merkregistratie”. We doen daarvoor graag beroep op Ton van de Reijken van domainmasters.be. Ton weet daar àlles over!

Moeten we als online ondernemer wakker liggen van het registreren van ons merk? Mensen hebben vaak goede ideeën en richten een firma op, maar vergeten vaak om het intellectueel eigendom te beschermen. Dat is niet zo verstandig, want er hangt toch veel van af.

Wat verstaan we onder “intellectueel eigendom”?

Ton van der Reijken: “Intellectueel eigendom, dat is je logo, naam, slogan, kleuren, verpakking, enz… Zaken waar je eigenlijk als ondernemer veel geld in stopt. Die identiteit die je opbouwt en waar je al je energie in stopt, wordt dus best geregistreerd. Dan is het officieel van jou en kan niemand anders binnen je branche die naam claimen of gebruiken.”

Ton wijst er ons tussendoor ook nog op dat je domeinnaam eigenlijk niets beschermt. Als je een merknaam of domeinnaam bedenkt, denk dan ook eens ietsje verder en laat die naam deponeren.

Kan een idee ook geregistreerd worden?

Om te voorkomen dat je idee, concept, uitvinding, procédé, enz… wordt gepikt, is het raadzaam om dit in een vrij vroeg stadium te deponeren bij i-depot, zo leren we van Ton:

"Ja, klopt. Een idee kan je deponeren, maar je dat is dat geen merkregistratie. Je kan voor een idee geen merkrecht hebben. Als je iets bedenkt, omschrijf het dan zo goed mogelijk en laat via het i-depot een soort time stamp vastleggen. Daarmee kan je bij conflicten later bewijzen dat jij het idee al eerder had.”

Welk budget moeten we vooropstellen?

Ton van der Reijken: “Bescherming van je intellectueel eigendom is niet duur. Voor 10 jaar moet je rekenen op een 5 à 600 euro, afhankelijk van de klasses waaronder je die bescherming wil vastleggen.
Voor het i-depot (5 jaar) is dat pakweg 75 euro.”

Alles bij elkaar beschouwd, lijkt ons dat op zich niet zo duur. Doe je het niet en kom je daarna in de problemen dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan. Niet geregistreerd, betekent geen rechten. Als je de gevolgen dan bedenkt (kosten voor notaris, advokaat, nieuw drukwerk, nieuw logo, …) dan is er maar één goede raad: laat je merk vastleggen.

Oeps, mijn merknaam bestaat al!

Als je straks gaat onderzoeken of je eigen merk al bestaat, dan kan het wel eens voorkomen dat je vaststelt dat jouw merk eigenlijk al geregistreerd is door iemand anders.

Ton van der Reijken: “Ja, dat komt wel eens voor. Dat wordt dan verder onderzocht in detail om de ondernemer te kunnen adviseren. Het gevolg kan zijn dat het merk of logo moet wijzigen. In welke mate dat dient te gebeuren en wat de juiste oplossing dan is, hangt van de details van de registratie af.”

Besluit

We onthouden vooral dat merkregistratie niet zo’n dure aangelegenheid is en dat elke ondernemer die belang hecht aan het merk (of de naam van de webshop) dat eigenlijk zou moeten doen.

Wie dergelijke stappen wil zetten, kan bij Indie Group terecht (mail naar cis@indiegroup.be), of neemt met onze groeten contact op met Ton van der Reijken bij www.domainmasters.be