Mobile Apps zijn eindelijk aan het overschakelen van een hype naar een trend. Bedrijven begrijpen beter dat louter een app hebben niet voldoende is. Als je moet concurreren met enkele honderdduizenden apps in de stores, dan moet je origineel uit de hoek komen. De app biedt ofwel uitbreiding op de huidige diensten of is sterk gerelateerd aan één of meerdere van de producten. Maar hoe ga je nu na of een app voor jouw bedrijf de juiste keuze is?

Dit artikel is deels gebaseerd op "Deciding whether your business needs a mobile app" van Lou Dubois, NBC Social Media Editor in Philadelphia.

Naar developers of een agency toestappen en vragen: "Maak eens een goede mobile app voor ons. We hebben een app nodig" is een beetje zoals naar producers toestappen met het verzoek om een viraal filmpje te maken. Zo gemakkelijk is het niet. Ook de quote uit Field of Dreams is hier niet meer toepasselijk: "If you build it, he will come".

Toen smartphones met bijhorende mobile apps volop opkwamen, volstond het vaak om nog maar een app te hebben. Het hebben van een app was zogezegd het bewijs dat je "mee" was. Klanten waren happig om die te downloaden en te testen, het was nog een nieuwigheidje. Een leuk spelletje of een speciale feature waren ook vaak genoeg om niet-klanten aan te trekken. Ondertussen zijn er echter veel te veel apps. Mensen zijn het onderhand gewend en het nieuwe is ervan af. Nu moet een app echt meerwaarde bieden, het moet het leven van de users leuker, sneller, gemakkelijker, comfortabeler, ... maken. Idealiter lost het een duidelijk, afgelijnd probleem op, al kan dit wel een probleem zijn waar de user zich nog niet van bewust is.

De app is slechts een middel, niet het doel

"Een app is in veel opzichten een stukje software. Daarom is het belangrijk dat het slechts een onderdeel is van je overall mobile marketing en advertising strategy."
- Melody Adhami, Plastic Mobile, mobile experience agency in Toronto.

De data hieronder illustreert waarom een goed doordachte app best gecombineerd wordt met een nog beter doordachte strategie:

  • Beschikbare iOS Apps: bijna 700.000
  • Beschikbare Android Apps: bijna 650.000
  • 60% van de iOS Apps wordt nooit of minder dan 100 keer gedownload
  • Het aantal downloadbare apps stijgt sneller dan het aantal accounts en downloads

Het is geen waterdicht argument om langer stil te staan bij het nut, de meerwaarde van jouw eventuele app, maar het illustreert perfect waarom het toch de moeite waard is. Met om en bij de 700.000 verschillende apps, ervan uitgaande dat iOS en Android voor een groot deel overlappen, wordt het een hele opgave om de grote massa te bereiken. Vooral wanneer bedrijven zich enkel op België richten, waar je jaarlijks ongeveer met 4 miljoen downloads zit voor Android Apps en je ook rekening moet houden met twee (of zelfs drie) talen.

Om op te vallen moet je uniek zijn, moet je meerwaarde bieden en moet je een probleem oplossen voor de users.

5 vragen om te weten of een Mobile App iets voor jouw bedrijf is

"Even if you think you have a great idea for an application, that's such a small part of the equation."
- Professor Rahul Mangharam, hoofd van Electric & Systems Engineering at the University of Pennsylvania School of Engineering and Applied Science.

Een app bedenken is niet moeilijk. Een app bedenken dat relevant is voor jouw klanten is al iets moeilijker. Een app bedenken dat werkelijk een duidelijk probleem oplost voor de user is een hele uitdaging. Het komt vaak voor dat bedrijven het doel van de app uit het oog verliezen. Ze zien de app zelf als het doel en staan te weinig stil bij de vraag of de klant dit echt nodig heeft. Daarom 5 belangrijke vragen die je helpen een beeld vormen van de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

1. Proberen we de grote massa te bereiken?

Er wordt geschat dat 1 op 3 Belgen een smartphone bezat in november 2012 (onderzoek door Mobistar, p.6). Dat lijkt veel, maar het betekent dat meer dan 60% van de bevolking geen apps kan gebruiken. Als B2C bedrijf met een brede consumer base is het tricky om een app uit te brengen. Je mag er namelijk niet vanuit gaan dat je op die manier het hele klantenbestand benadert. Werk de demografie uit van je klanten, bepaal welke groepen het sterkst vertegenwoordigd zijn bij de smartphone-users en stem je app volledig daarop af.

2. Hebben we werkelijk een app nodig? (of mobiele website)

Er wordt door evangelisten snel beweerd dat elk bedrijf tegenwoordig op zijn minst een mobiele website moet hebben. Indien niet speciaal ontwikkeld, dan toch zeker een algemeen responsive design. Dit klopt niet. Je moet aanwezig zijn waar je klanten leven. Is dit amper mobiel, dan is het nog niet de moment om die investering aan te gaan. Dit is gewoon basic common sense. Een app ontwikkel je enkel als je duidelijk voor ogen hebt wat je via die app wil bereiken. "Meer visibiliteit en engagement" is geen geldige motivatie. Er moeten elementen in je argumentatie zitten die aantonen wat de klant er aan heeft, niet enkel wat jouw bedrijf erbij kan winnen. Misschien volstaat het voorlopig om mobiel te adverteren? Of enkel een responsive design zodat je website vlot leesbaar is op alle devices. Dit terwijl je bij een app keuzes moet maken (iOS, Android, Windows) of direct moet investeren in verschillende versies.

3. Is er tijd om de app te onderhouden?

Een app zonder content is zoals een lege bankrekening: het levert niets op en het kost je enkel geld. Maak vooraf de denkoefening of er tijd en kapitaal is om de app te onderhouden en te voeden. Er af en toe een nieuw design over plakken volstaat niet. Users moeten geprikkeld worden om regelmatig terug te komen. Als je met Foursquare-achtige elementen werkt (gamification, punten, beloningen, ...), dan ben je goed op weg om tijdelijk het engagement hoog te houden. Als er echter nooit meer iets verandert/verbetert aan de app, zal ook dit uitsterven op langere termijn.

4. Is er geld?

Tijd en geld, per gram wellicht meer waard dan goud. Een internet start-up kan het zich permitteren om de lean start-up methode te gebruiken, een gevestigd consumer bedrijf kan dit niet. Als bedrijf met een online/offline reputatie moet je direct een stevige app hebben. Dit betekent dat je moet bereid zijn om te investeren. Als je intern mensen hebt die de app kunnen bouwen, dan is de kost vooral het verlies aan billables (factureerbare prestaties) van die medewerkers zelf. Heb je de juiste mensen niet, ga dan praten met agencies en gespecialiseerde developers vooraleer je een vacature uitschrijft. De ontwikkeling van een app uitbesteden is een goed idee, want ervaren bureaus weten ondertussen wat wel of niet werkt. OS X Daily stelt na een onderzoek dat de ontwikkeling van een simpele app gemakkelijk tussen de 3.000 en 8.000 dollar ligt. Complexere apps (veelal door enterprises ontwikkeld) gaan al eerder richting de 50.000 en zelfs 150.000 dollar. Bij apps is het niet anders als bij websites en software: hoe complexer en hoe meer features, hoe duurder. Houd er ook rekening mee dat de user voor elke extra feature extra tijd nodig heeft om met de app te kunnen werken. Teveel features zijn dus niet enkel duur, maar ook nefast voor de user experience.

5. Welke devices gebruiken onze klanten?

Men zegt dan wel dat de lean startup methode niet gepast is voor de ontwikkeling van apps bij gevestigde bedrijven. Dit betekent echter niet dat je het proces niet in fases kan uitvoeren. Onderzoek via de website analytics welke devices er het meest gebruikt worden. Stel dat je 70% iOS users hebt, 20% Android en 10% Windows, dan lijkt het me logisch dat je eerst investeert in een iOS app. Slaat deze aan, dan kan je naar Android enzovoort. Zolang je bij de lancering van elke app duidelijk maakt aan de doelgroep die nog niet in aanmerking komt dat er (waarschijnlijk) ook iets voor hen volgt, hoef je je niet teveel zorgen te maken over de reactie van bijvoorbeeld Android users (bij de launch van de iOS app). Transparantie en authenticiteit worden sterk gesmaakt bij de smartphone-users. Erbij vermelden dat het om budgettaire redenen is dat het platform per platform wordt aangepakt kan dan zelfs in je voordeel spelen. Na de dramatische toestanden met onder andere de banken wordt duurzaam omgaan met kapitaal bewonderd; en vooral de openheid errond.

Tot zover wat je bedrijf nodig heeft. Wat hebben je klanten nu nodig?

De 5 vragen hierboven zijn bedoeld om te achterhalen of jouw bedrijf "App-klaar" is. Het wordt dus volledig vanuit de visie van het bedrijf geëvalueerd. De volgende stap in het beslissingsproces is nagaan of je nu werkelijk iets te bieden hebt. Kan je een bestaand probleem oplossen met de app? Zullen mensen hem gebruiken? Willen ze de app of hebben ze die nodig?

Volgens een studie door Nielsen ziet de Top 4 App categorieën er zo uit:

  • Entertainment (gaming)
  • Content (nieuws, sport, ...)
  • Utility (Navigatie, productiviteit, planning, ...)
  • Transactional (Aankopen via mobile, zoals Groupon)

Dit betekent dat mensen het liefst van al spelletjes downloaden. Content volgt echter op een kleine 10% van entertainment en tussen de rest van de top 4 zit niet bijzonder veel verschil.

Het gevaar is nu wel dat je toegeeft aan de verleiding om voor de top categorie te gaan. Weet dat hier dan ook de meeste concurrentie zit en dat gespecialiseerde mobile game developers zoals Zynga alle "hitparades" domineren. Daarnaast moet je er ook in slagen om een duidelijke link te vinden tussen jouw core business en de game zelf, wat niet voor alle bedrijven evident is. Verkopers/producenten van powertools kunnen bijvoorbeeld een game ontwikkelen waarbij je met die tools constructies moet bouwen. Hoe beter je presteert, hoe meer geld je krijgt, waardoor je betere tools kan kopen van het merk dat de game heeft gereleased. Zoiets.

Dan nog zit je met het probleem dat users vooral oog hebben voor het spelletje en niet voor het merk (al kunnen we het onbewuste denkproces niet onderschatten natuurlijk, denk aan product placement in films).

Uiteindelijk kan je als bedrijf aan 4 behoeftes beantwoorden met een app:

  • Het maakt het leven gemakkelijker - Gebruiksvriendelijkheid is bij het beantwoorden van deze behoefte de sleutel. Apps die het leven gemakkelijker maken gaan van agenda's, planners, to-do lists naar navigatiesystemen, netwerking tools enzomeer. Niemand zit te wachten op de zoveelste to-do app waar je lijstjes kan maken, maar misschien wel op de zoveelste to-do app die je werkelijk straft en beloont wanneer je niet op tijd afwerkt. Bijvoorbeeld door automatisch te tweeten dat je lui was vandaag, ik zeg maar iets. Het punt is dat dit het leven efficiënter, gemakkelijker, sneller moet maken, efficiënt gebruik van de app is noodzakelijk.
  • Het maakt het leven goedkoper - Het is een klassiek concept maar er zit veel potentieel in voor retailers: kortingen en deals die je enkel via de app kan verkrijgen. Trouwe klanten gaan de app sowieso downloaden omdat ze regelmatig iets kopen. Wanneer je de app clever positioneert vormt het ook de perfecte tool om nieuwe prospects binnen te halen. Ook de link met de corebusiness van je bedrijf is hier direct heel duidelijk. Het is met andere woorden een verlengstuk van je bestaande verkoopkanalen.
  • Het maakt het leven fun - Hier heb je de games onder andere, maar ook de meeste social apps horen hierbij. Het is een reflex om direct aan complexe en visuele apps te denken, zoals games, maar je kan het fun gehalte ook op andere manieren overbrengen. De app van de contentsite 9GAG is hiervan een voorbeeld. Fun in de vorm van content. Een simpele, gebruiksvriendelijke app.
  • Het maakt de job gemakkelijker - De vierde categorie bevat alle apps die specifieke problemen van bepaalde beroepscategorieën aanpakken. Het inscannen van visitekaartjes om de gegevens digitaal op te slaan voor salesreps is een voorbeeld hiervan. Dit zijn oplossingen die heel gemakkelijk te monetizen zijn, maar de app zelf is dan ook vaak de core business (of onderdeel ervan) van het bedrijf dat ze releaset.

Conclusie

Uit alles wat hierboven beschreven werd, kan je twee heel belangrijke punten halen waar je rekening moet mee houden tijdens het beslissen of je al dan niet een mobile app nodig hebt: hoe kunnen we de users ermee helpen en hoe past het binnen onze mobiele (digitale) strategie.

Als je op die twee vragen een duidelijk antwoord hebt, kan je overgaan tot het uitwerken van de app. Zonder antwoord hierop loop je het gevaar één van de zovele tienduizenden apps te worden die in de massa opgaan om nooit gevonden te worden.

Moet jouw bedrijf inzetten op Mobile? Is Mobile First nog altijd dé norm vandaag? Kan je niet kiezen tussen een app of een responsive website? Leer er alles over op Mobile Day: