Hoe Bloovi sprekers voor WebTomorrow selecteert

Olivier Van Baeveghem
Door Olivier Van Baeveghem Innoveren
Hoe Bloovi sprekers voor WebTomorrow selecteert

Michael O'Leary zei ooit dat de luchtvaarsector bijzonder eenvoudig is. Je neemt een vliegtuig, je zet er mensen op en laat de piloot zijn ding doen. Bij het organiseren van een conferentie zou je dat ook denken. Je zet een paar sprekers op een podium en zet er een paar stoelen voor. Na iets meer dan 2 jaar conferenties organiseren weet ik het zeker: O'Leary's principe bestaat niet in de luchtvaartsecor en ook niet bij goede en doordachte conferenties. 

Sinds deze week is het programma van WebTomorrow helemaal klaar. Het idee was duidelijk: "Een doordacht programma over de toekomst van het internet met verschillende interessante topics om maximale inspiratie te bieden aan de bezoekers". Het resultaat: 15 talks waar we bij Bloovi heel hard in geloven. 

Een zoektocht van een paar maand, veel koffie en discussies

De zoektocht naar internationale sprekers voor WebTomorrow begon rond half augustus. We hadden een lijst van meer dan 400 sprekers om te contacteren en na te gaan wat ze kunnen brengen. Horen we een spreker waar het hele team enthousiast van is, dan weten we hoe laat het is: dat is dé talk die ons en vele andere kan inspireren. Op die manier komen we met een shortlist op de proppen… En dan begint alles weer opnieuw...

We sluiten ons dan een paar namiddagen op in een vergaderzaal met veel koffie en zoeken het perfecte evenwicht tussen verschillende topics dat we graag willen brengen. We kijken naar hun verhaal, ervaring, kost en de gedrevenheid van de spreker. Vergis je niet, dit is het moeilijkste stuk. Het is ook vaak nodig om skypecalls in te plannen met de spreker. 

Zo heeft Yuri Van Geest ons in één klap overtuigd. Wat een gast! Als we met hem aan het skypen waren was zijn boek 'Exponential Organizations' net klaar en de gedrevenheid was groot. En dat is het nog steeds. Yuri mag je zeker niet missen!

Na onze vergaderzaal-namiddagen komen we er dan stilaan uit. Spreker per spreker wordt bevestigd en komt op onze planning te staan. 

Hier is alvast mijn top 3 

1. Yuri Van Geest: Exponential Organizations

Als lid van de Singularity University en Co-Author van het boek "Exponential Organizations - Why new organizations are ten times better, faster, and cheaper than yours (and what to do about it)" is Yuri dé man van de dag. Hij heeft een antwoord op de vraag hoe het mogelijk is waarom kleinere bedrijven sneller, beter en goedkoper kunnen zijn dan de grote jongens en wat we kunnen leren van die extreme groeibedrijven.
 

2. Lauren Pedersen: Using audience data to drive engagement

Waarom en hoe websites vooral op gepersonaliseerde manier moeten gaan communiceren. En vooral...hoe kunnen we data inzetten die getargette content en banners levert die zowel de bezoeker als, de uitgever als de adverteerder dienen. O.a. spreekt Lauren  over hoe 3D technologie een nieuwe oplossing is om bannerblindheid op te lossen en banners een nieuw leven in te blazen. 

 

3. Christopher Nash: Creating Lifetime Customers ...by Using Machine Learning and Predictive Personalization

Chris legt uit hoe technologie er in slaagt om een betere customer experience te bieden. Interessant. En hoe data science en automatisatie hierbij kan worden ingezet. Elke marketeer en ondernemer is op zoek naar hoe je een (online) klantenervaring zo maximaal mogelijk kan personaliseren en automatiseren. Christopher komt ons vertellen hoe je dat precies moet aanpakken.