Afhankelijk van het kanaal waarop je post zal je boodschap een andere toon aannemen. Twitter, dat hiervoor al aan bod kwam, is vluchtig en heeft een micro nieuwsblog karakter. Facebook daarentegen situeert zich in een persoonlijke sfeer.

Andere aanpak nodig voor Twitter & Facebook

Het spreekt voor zich dat jouw boodschap (ook al is de landingspagina dezelfde) anders verpakt zal zijn voor beide kanalen. Bij Twitter ga je voor een heel concrete aanpak. Als je via Facebook content verspreidt dan zal je dit op een meer entertainende manier brengen, met een knipoog.

Hou vooral de beweegredenen van de gebruiker in het achterhoofd: hij raadpleegt dit netwerk uit interesse in wat vrienden doen. Pak het daarom op een natuurlijke en spontane manier aan en wek zo sympathie. Hieronder nog 5 extra tips die je op weg helpen om traffic te stimuleren:

1. Analyse

De uitgebreide inzichten die Facebook je geeft in de performantie van je pagina en individuele posts geven heel wat handige inzichten. Het is aangewezen om elke post individueel te analyseren o.b.v. diverse criteria:

  • Tijdstip
  • Inhoud
  • Lengte
  • Type content (tekst, foto, video)

Door deze zaken systematische in kaart te brengen, op een rijtje te zetten en te vergelijken zal je interessante inzichten krijgen.

2. Visuele content

Onderzoek wees uit dat foto’s 84% meer CTR genereren. Zorg er wel voor dat de foto relevant is en een link legt naar de content. Foto’s die meteen duidelijk zijn en geen extra uitleg behoeven werken het best. Dit verklaart ook het succes van infographics.

Enkele mogelijkheden wanneer je traffic naar je website wil genereren:

  • Verwerk data in een infographic en post een deel hiervan als visuele trigger op Facebook. Voor het vervolg moet men doorklikken.
  • Post een beeld van een ebook met hierop een duidelijke call-to-action: klikken om te downloaden.
  • Teasende screen shot
  • Ludieke product foto

Anderzijds melden bepaalde bronnen dat zij meer CTR genereren via een eenvoudige link share. Vandaar het belang om zelf te evalueren over diverse posts heen wat best werkt bij jouw publiek. Het gebruik van een visual en de impact ervan kan ook beïnvloed worden door het type content.

Bron: Kissmetrics

3. Lengte van de post

Vermijd dat men te veel moet lezen en beperk daarom je post qua volume tekst. Posts van 80 tekens op minder scoren beduidend beter.

Bron: Kissmetrics

4. Advertising

Slechts 10 tot 16% van jouw fans zien je posts omwille van diverse redenen (raadpleeg hiervoor Edgerank). Daarom kan het interessant zijn om je Facebook posts te promoten via advertising (bij jouw fans of een bredere doelgroep).

Enkele aandachtspuntjes:

  • Gebruik nooit de “Boost Post” button, maar wel Power Editor. Dit geeft je meer controle over de plaatsing en biedt verregaande targetting mogelijkheden zodat je jou kan richten tot die mensen met een profiel dat interesse heeft in jouw content.
  • Focus op advertising in de newsfeed (i.p.v. in de rechterkolom). Op de manier kom je in de organische resultaten terecht en vermijd je banner blindness. Volgens een studie van AdRoll genereren deze newsfeed advertenties 49 keer meer clicks dan de Facebook advertenties in de rechterkolom.
  • Je hebt heel wat verschillende soorten Facebook advertenties. Een interessante manier om CTR te genereren is een Domain Sponsored Story waarbij je adverteert met een link naar jouw website. Dit is een advertentie die een Facebook user interactie met de opgegeven webpagina (zoals het delen van de link naar deze pagina) promoot. Dit artikel van Social Media Examiner legt de mogelijkheden in detail uit.

5. Wedstrijd

Een wedstrijd waarin een sharing mechanisme is verwerkt. Denk aan het delen van een webpagina op Facebook in ruil voor een extra deelnamekans. Dit is een traffic booster zonder dat je zelf jouw content moet promoten, maar door eenvoudigweg mensen te stimuleren om die te sharen. De social proof doet op zijn beurt zijn werk en creëert geloofwaardigheid bij een bredere doelgroep. Zij zullen hierdoor ook geneigd zijn om door te klikken.


Vergeet LinkedIn niet

Naast Facebook en Twitter is er ook LinkedIn als niet te onderschatten social media kanaal. Onlangs verscheen de studie Investis IQ Audience Insight report die bevestigde dat LinkedIn in B2B het belangrijkste social kanaal is om waardevolle traffic naar je website te genereren. LinkedIn genereert 64% van alle social media traffic naar corporate websites (o.b.v. analyse 2.000.000 bezoeken per maand en 7.000.000 page views per maand bij 60 websites over de voorbije 2 jaar).

Facebook staat in voor 17% en Twitter voor 14%, waarbij het aandeel van Twitter toeneemt en dat van Facebook afneemt.

Bron: Econsultancy

Reden? Mensen die je volgen via LinkedIn hebben vermoedelijk meer fundamentele interesse in jouw merk. Zet vooral in op updates via jouw LinkedIn bedrijfspagina en interactie in groepen om traffic naar je website te genereren.

Een belangrijke kanttekening bij deze studie is dat social media bezoeken nog steeds minimaal zijn: 1,5% van alle webbezoek. Search engines blijven de belangrijkste traffic builder: goed voor 54%. Anderzijds dragen links gedeeld via social media dan weer bij tot een goeie SEO ranking.

Benieuwd naar jullie suggesties om “social webtraffic” te boosten via updates…