Hoe neuromarketing de reissector op zijn kop zal zetten

Hoe neuromarketing de reissector op zijn kop zal zetten
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 8 juni 2015

Barcelona, Parijs of Londen zijn de afgelopen tien jaar nauwelijks veranderd. De manier waarop we beslissen om er heen te gaan echter wel. We surfen het internet helemaal plat op zoek naar leuke reisbestemmingen, boeken de reis via onze tablet of smartphone, tweeten over onze frustraties wanneer de vlucht vertraging heeft en schrijven achteraf reviews over onze positieve of negatieve ervaringen.

Gemiddeld 20 websites nodig om ideale reisbestemming te kiezen

De gemiddelde reiziger scrolt minimum twintig websites door alvorens te beslissen over een bestemming, vlucht, hotel of activiteit. Elk van die elementen weegt hij af tegenover zijn persoonlijke voorkeuren.

Waar het beslissen van een reisbestemming vroeger was gebaseerd op een enkele vakantiebrochure, zijn er vandaag honderdduizenden reviews van hotels en bestemmingen beschikbaar op websites zoals Tripadvisor.

Geen enkel mens kan die volledig doornemen. Watson, het cognitief systeem van IBM is hier een welgekomen reisgenoot die de giganteske hoeveelheid reis- en toeristische data snel kan analyseren en begrijpen. Voor marketeers – binnen en buiten de reissector – vormt cognitieve technologie dé uitdaging om klanten beter te dienen.

Reis eens naar Guyana of de Gentse Kanaalzone

Strand of bergen? Tajine of hamburger? Cultuur- of all-in vakantie? Noord of zuid? Een politiek stabiele of onrustige bestemming? De elementen die we gebruiken om te beslissen over een reisbestemming zijn zo divers en uitgebreid dat we sommige bestemmingen nooit zouden overwegen.

We kennen niet alle bestemmingen en weten niet of ze wel passen bij onze wensen en voorkeuren. Cognitieve technologie kan al deze data analyseren en suggesties doen waar we zelf nooit aan zouden hebben gedacht.

En hier ligt precies de opportuniteit voor marketeers in de reissector. Gezinnen die elk jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk trekken, hebben misschien wel nood aan een nieuwe bestemming die toch aansluit bij hun reisvoorkeuren.

Cognitieve technologie: uitdaging voor marketeers

Een eerste concrete toepassing van hoe cognitieve technologie de marketeer in de reissector kan helpen om vakantiegangers beter te dienen is Wayblazer, een platform gebaseerd op IBM Watson. De technologie linkt sociale, culturele en economische data met de voorkeuren van vakantiegangers en inzichten uit sociale media en online review websites.

Omdat Watson natuurlijke taal begrijpt kan hij reizen voorstellen die naadloos aansluiten bij de verwachtingen van vakantiegangers maar die ze zelf niet kenden of nooit overwogen hebben. Misschien komt u zo ooit nog eens in Guyana of de Gentse Kanaalzone terecht.

Wat brengt de toekomst?

Zal technologie de manier waarop we reizen veranderen? Het antwoord is volmondig ja. We hebben de mogelijkheden van cognitieve technologie voor marketeers – in de reissector, maar ook ver daarbuiten – nog lang niet volledig ontgonnen.

In de nabije toekomst zal cognitieve technologie vakantiegangers voor ze op winterreis vertrekken nog snel een voorstel doen om die warme blauwe jas te kopen die ze op Pinterest hebben gedeeld.

Het marketingambt bevindt zich op een kantelpunt. Consumenten zullen hun ervaringen na hun reis, op reviewwebsites, sociale media of via de customer service dienst van een touroperator almaar vaker delen. Het is de rol van de marketeer om in die dataexplosie het hart van de consument voor zich te winnen. Cognitieve technologie zal in dit proces een noodzakelijke bondgenoot zijn.

Dit artikel werd geschreven door Bart Dekempe & Laurent Boes

Foto: shutterstock.com

Tags: , , , , .



Over Bart Dekempe


Bart Dekempe

Bart Dekempe is Sales Leader IBM Commerce in België en Luxemburg. IBM Commerce omvat intelligente business  oplossingen voor het bouwen van relaties met klanten, partners en leveranciers zoals Behavioral Marketing, Mobile Commerce voor B2C en B2B,  identificeren en oplossen van negatieve klantervaring,...

Bart is verantwoordelijk voor het IBM Sales and Supporting Services Team en neemt de leiding in IBM’s  go-to-market. IBM is een open technologie bedrijf. Een belangrijk onderdeel van IBM Commerce go-to-market is dan ook het bouwen van relaties met andere software en service bedrijven. Dit maakt het mogelijk voor onze klanten om gemakkelijk hun bestaande oplossingen te verrijken met innovaties van IBM.

Volg mij


Bekijk volledig profiel