Hoe creëer je binnen grotere organisaties een draagvlak voor je idee?

Hoe creëer je binnen grotere organisaties een draagvlak voor je idee?
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 20 augustus 2013

Je ziet waar verbetering mogelijk is binnen de organisatie waar je aan de slag bent. Je hebt een idee en je wil dat idee implementeren. Het probleem is dat je (nog) niet veel invloed hebt in het bedrijf. Hoe krijg je het idee dan toch gerealiseerd?

Je ziet het wel vaker dat de oudere garde in een bedrijf tevreden is met de status quo, terwijl de jonge generatie verschillende mogelijkheden ziet om sneller, efficiënter of duurzamer te werken. Dikwijls gaat het om het implementeren van nieuwe technologieën of strategieën die invloed heben op de hele organisatie. Grote gevestigde waarden staan echter niet altijd te springen om zo’n grote veranderingen door te voeren.

Als je de tips hieronder volgt, ben je al een goed eind op weg om een draagvlak te creëren en zo je idee gerealiseerd te krijgen. Het zijn zaken die Samantha Joseph van Iron Mountain Inc. heeft toegepast om er een duurzamer bedrijf van te maken.

Verzamel bewijs

Dit is de voorbereiding en het is belangrijk dat je hier voldoende tijd voor uittrekt. Samantha Joseph werkte hier een jaar aan vooraleer ze openlijk communiceerde over ‘sustainability’. Je stelt hierbij een dossier samen met data, cases bij andere bedrijven en analyses. Het dossier dient niet echt om mensen mee te overtuigen, maar eerder om jezelf op te werken tot in-house expert binnen dit onderwerp.

Ontwikkel praktische toepassingen

Een hele organisatie overuigen van een idee is moeilijk. Want een idee is iets abstract. Mensen willen weten wat hen te doen staat, duidelijk en concreet. Samantha Joseph zette een solar energy pilot op, ontwikkelde een vrijwilligersprogramma en een strategisch plan rond goede doelen (elk op zijn beurt een element binnen ‘sustainability’). Hierdoor paste men in het bedrijf al sustainability toe zonder te moeten akkoord gaan met een overkoepelend en misschien abstract idee.

Onderzoek dus welke praktische toepassingen er zijn voor jouw idee. Tracht deze op te zetten zonder te diep in te gaan over je algemene idee. Ontwikkel de toepassing, laat een duidelijke kosten-baten zien en speel op de voordelen van die specifieke toepassing.

Formuleer een duidelijke boodschap

Nu je al één of meerdere praktische toepassingen opgezet hebt, is het tijd om je idee vorm te geven en te delen met de organisatie. Want toepassingen zonder theorie zullen gewoon toepassingen blijven. De meesten gaan niet spontaan de link leggen met een overkoepelend idee. Je kan dit doen in de vorm van een (animatie)video, speech, presentatie, ...

Breng je idee tot leven

Je hebt nu enkele praktische toepassingen die stilaan hun eigen bewijs worden voor het idee én je hebt een duidelijke boodschap. Het wordt tijd om met mensen te gaan praten die ofwel de hevigste impact zullen voelen en met zij die in staat zijn om het idee van bovenaf te implementeren. Samantha organiseerde hiervoor een road-show waarbij ze naar alle afdelingen ging om met mensen te gaan praten en haar idee voor te stellen. Het ging hier natuurlijk om een groot bedrijf met verschillende filialen, maar zoiets valt perfect toe te passen bij bedrijven met één locatie. Leg afspraken vast met de hoofden van elk departement afzonderlijk. Als je voelt dat het idee hen bevalt, vraag dan of je het mag presenteren aan hun mensen. Bij Samantha was het resultaat dat mensen bleven spreken over haar idee, ook nadat ze vertrokken was. Zo begon het idee zijn eigen leven te leiden en had ze de funderingen gelegd voor een stevig draagvlak.

Verwerk een persoonlijk verhaal

In de meeste gevallen – niet altijd – ontstaat een idee voor verbetering vanuit een persoonlijke frustratie. Stel dat je ook iets rond sustainability wil doen, specifiek de impact van het bedrijf op omwonenden. Dan zou je een verhaal kunnen vertellen hoe je vroeger in de familie hinder ondervond van een lokaal bedrijf. Het is maar een voorbeeld, als je zelf al een idee hebt, weet je ongetwijfeld veel beter vanwaar het komt dan ik.

Meet de resultaten

Acties ondernemen zonder te weten wat die acties teweeg brengen, heeft niet veel zin. Nog voor je je idee tracht te lanceren, zorg dat je weet wat je moet weten. Om het voorbeeld van Samantha opnieuw aan te halen: zij zorgde ervoor dat de financiële voordelen werden gemeten, maar het stopte daar niet. Sustainability draait rond zoveel meer dan dat, onder andere het aantal medewerkers die zich vrijwillig inzetten voor projecten, het dalende/stijgende aantal klachten van stakeholders enzovoort. Gelijk wat je wil doen, zorg dat je op tijd kan aantonen dat je idee wel degelijk zijn vruchten afwerpt.

Verwacht (hevige) weerstand

Niemand heeft ooit een idee voorgesteld of een opinie gedeeld zonder tegenwind te krijgen. Altijd zijn er mensen die je willen belemmeren. Soms omdat ze er niet in geloven, vaak omdat ze principieel tegen verandering zijn. Dit is echter positief, want mocht er geen weerstand komen, wil het zeggen dat niemand er oor naar heeft. Als er geen discussie ontstaat door je voorstel, dan mag je ervan uitgaan dat er iets mis is met je propositie.

Luister naar de kritiek, pik de elementen uit die het idee verder vooruit helpen en vooral: negeer de rest. Laat je niet naar beneden duwen door mensen die kritiek leveren zonder inhoudelijke punten.

Tags: , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel