Hoe creëer je een Facebook wedstrijd met impact?

Hoe creëer je een Facebook wedstrijd met impact?
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 19 augustus 2013

Wie droomt er niet van … een Facebook wedstrijd die in 1 2 3 viraal gaat en immense impact haalt. Helaas is er geen handleiding die alle waarheid in pacht heeft, maar hierbij toch enkele tips die je al een stuk op weg zullen helpen.

Hoe creëer je een Facebook wedstrijd met impact? 5 Tips:

1. Zorg dat de prijs in evenwicht is met de inspanningen die men moet leveren. Ga bij voorkeur voor iets waarbij er een duidelijke link is met jouw merk.

2. Zorg ervoor dat je ook achteraf nog met de deelnemers kunt communiceren. Vraag daarom hun e-mailadres (alsook opt-in voor je newsletter) en neem hen op in je database. Bevestig onmiddellijk hun deelname per mail en stuur updates i.v.m. het verloop van de wedstrijd.

3. Voorzie een “fangate” aan het begin van de wedstrijd. Zo geraakt men niet verder dan de 1ste wedstrijdpagina zolang men de “vind ik leuk” knop van jouw pagina niet aanklikte (en kan men dus ook geen achterliggende info zien). Enkel fans kunnen zo deelnemen. Het voordeel is dat je met deze (nieuwe) fans ook in de toekomst verder interactie kunt opbouwen. De fangate pagina kan je op zo’n manier vormgeven dat deze nieuwsgierigheid opwekt en aanzet om verder te gaan.

4. Integreer een sharing mechanisme

Dit kan op verschillende momenten:
- Aan het begin, voordat men deelneemt aan de wedstrijd.
- Op het einde, waarbij een “share” bvb. een extra deelname mogelijkheid geeft.

Sharen kan je niet voorzien als voorwaarde om deel te kunnen nemen (kan wel met fangate). Maar door er een extra voordeel aan te koppelen, kan je het viraal effect wel stimuleren. Dit hoeft zich bovendien niet te beperken tot Facebook. Denk aan delen via e-mail of via een ander netwerk (analoog aan het “pay with a tweet” principe).

5. Design de wedstrijd op zo’n manier dat men zelf ook een inspanning moet leveren na deelname om kans tot winnen te vergroten. Dit leidt tot meer engagement (meer interactie met het merk) enerzijds en bovendien zal de wedstrijd zo sneller viraal gaan. 

Enkele ideetjes:
- Likes laten verzamelen op een ingestuurde foto.
- In team deelnemen, waarbij de Facebook app toestaat om de meest geschikte Facebook vrienden te detecteren (o.b.v. specifieke profielgegevens) inclusief mogelijkheid om hen uit te nodigen.

Hoe promoot je jouw wedstrijd? 

Vergeet niet dat de wedstrijd zelf steeds via een aparte tab moet plaatsvinden, maar je kan de wedstrijd wel promoten via diverse posts. Als je de manier waarop je dit doet voldoende afwisselt, kan dit frequent (dagelijks of meerdere malen per week afhankelijk van de duur van de wedstrijd) zonder dat het irritant wordt. Hou het vooral leuk en zorg voor entertainment.

Daarnaast kan je ook de coverfoto van jouw pagina aanpassen met een link naar de wedstrijd. Een call-to-action integreren op de omslagfoto is sinds kort terug toegestaan (hier vind je enkele handige voorbeelden met call-to-action). De impact van dergelijke foto blijft echter gering (zal vooral te zien zijn bij een update in de newsfeed van jouw fans). Je kan de impact vergroten door er bvb. tussentijds de winnaars in op te nemen en de omslagfoto regelmatig aan te passen.

  • Een extra boost kan ook met de taltrijke Facebook advertising mogelijkheden. Bvb. een advertentie die de wedstrijd in de kijker zet, promoted posts m.b.t. de wedstrijd, … De goede doelgroepkeuze bij het opzetten van de advertenties zorgt ervoor dat je de meest interessante profielen bereikt.
  • Vergeet de wedstrijd niet te promoten via andere kanalen. Ga verder dan enkel Facebook. Zet hierbij in op je bestaande database van contacten. Gebruik ook andere sociale netwerken (bvb. Twitter), bestaand communicatie materiaal zoals de vermelding op je product packaging, in de newsletter, op jouw website, … Zelfs een aangepaste e-mailsignatuur kan bijdragen tot extra deelnames. Suggereer binnen jouw eigen netwerk om de wedstrijd te delen.
  • Geef een reden om naar de wedstrijd terug te keren. Maak het daarom mogelijk om opnieuw deel te nemen. Dit kan perfect door te werken met tussentijdse winnaars i.p.v. een winnaar op één enkel moment. De tussentijdse winnaars geven je opnieuw een mogelijkheid om over de wedstrijd te communiceren.

Luistertips:

  • In de podcast van Social Media Examiner met Andrea Vahl (co-auteur van Facebook Marketing All-in-one for Dummies) gaat men nog dieper in op het thema “Facebook contests”.
  • Op de website van Andrea Vahl kan je een gratis training over Facebook wedstrijden volgen. In een webinar van 1u krijg je tips:
    - om een succesvolle wedstrijd uit te werken,
    - hoe een wedstrijd te organiseren en binnen de Facebook richtlijnen te blijven,
    - i.v.m. aangewezen Facebook applicaties voor je wedstrijd,
    - hoe een wedstrijd te gebruiken als lead generator voor uw business.

Vergeet vooral niet: oefening baart kunst! Testen en learnings gebruiken voor de optimalisatie in de toekomst zijn essentieel voor steeds succesvollere wedstrijden.

Tags: , , .



Over Lien Desmet


Lien Desmet

Gepassioneerde communicatie professional, geboeid door alles i.v.m. communicatie en marketing met specifieke belangstelling voor trends, digital & social media.

Verantwoordelijk voor de integrale coördinatie van diverse projecten inclusief advies i.v.m. aangewezen communicatiestrategie en -aanpak als account director bij AB Creations.

Daarnaast ook freelance content writer en trainer over topics zoals marketing, communicatie en social media.

Tenslotte actief lid van JCI Harelbeke.
In de vrije tijd gaat aanzienlijk wat tijd naar lopen en heeft Lien een passie voor paarden

Volg mij


Bekijk volledig profiel