Niantic Labs, de ontwikkelaar achter de gigantisch populaire augmented reality app Pokémon Go, heeft aan de Financial Times een hint gegeven over hoe het binnenkort geld zal gaan verdienen aan de app. Zo zal het winkelketens en andere bedrijven toelaten om in de nabije toekomst gesponsorde locaties toe te voegen aan het spel. 

Pokéstops in winkels? 

De CEO van Niantic, John Hanke, die Pokémon Go bouwde in samenwerking met de Japanse game-groep Nintendo, vertelde aan de Financial Times dat gesponsorde locaties een nieuwe bron van inkomsten zouden zijn, in aanvulling met in-app aankopen zoals power-ups en andere virtuele items.

Vandaag staan bepaalde fysieke locaties in Pokémon Go staan bekend als Pokéstops. Daar kan je in-game items gaan verzamelen zoals de "Pokéballs". Er zijn ook tal van "gyms" aanwezig waar je jouw Pokémon kan laten strijden met die van andere spelers. Nu zijn deze Pokémon-locaties terug te vinden op openbare plaatsen zoals parken of pleinen. In de toekomst kan het dus best zijn dat deze plaatsen gesponsord worden en dat deze in bepaalde winkels kunnen liggen. 

Als we de lijn doortrekken en kijken naar vorige apps van Niantic Labs blijkt dat ze al eerder een soortgelijke strategie hebben gehanteerd met de apps Jamba Juice en Zipcar. In deze games konden adverteerders "portals" sponsoren en moesten ze Niantic Labs betalen op een "cost per visit" basis. Vermoedelijk zal Pokémon Go beroep doen op een soortgelijk model. 

Wordt McDonald's de eerste adverteerder? 

John Hanke wilde niet verder ingaan op de vraag van de Financial Times of er al bepaalde sponsors in zee zijn gegaan met de app. Maar in de broncode van de app blijkt dat McDonald's bij een van de eersten zou zijn. 

Pokémon Go is een wereldwijd fenomeen geworden sinds de lancering vorige week. Intussen zou de app al 1,6 miljoen dollar per dag aan omzet hebben gegenereerd in de Verenigde Staten. De app zou daar al meer dan 7,5 miljoen keer gedownload zijn. Momenteel is Niantic Labs druk bezig met de lancering van de app in Europa en komt Azië binnenkort aan de beurt. 

bron: Financial Times / MacRumors