Hoe Delhaize Group Social op een Unieke Manier inzette bij Rekruteren

Hoe Delhaize Group Social op een Unieke Manier inzette bij Rekruteren
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 4 april 2012

International Graduate Trainee Program - De Delhaize Group zette recent een project op waarbij ze zowel in de VS als in Europa op zoek gingen naar 5 geschikte studenten (5 in EU en 5 in de VS) om een specifieke traineeship op te nemen op topniveau binnen de Delhaize Group. Ze gingen hiervoor op een goed georganiseerde en vrij unieke manier te werk, onder andere via social media. Wij mochten één van de 18 Europese finalisten enkele vragen stellen, Katrien Schockaert (@KSchck) getuigt.

Vooraleer we de diepte induiken over hoe de Delhaize Group hun zoektocht heeft georganiseerd, legt Katrien ons kort uit waarvoor de studenten precies ten strijde trokken.

We leren daarbij dat je als één van de vijf ‘verkozenen' 3 fases moet doorlopen.

1 . Eerst ga je een tijdje in eigen land werken in een winkel van Delhaize en dat is inderdaad zoals het klinkt: rekken vullen en aan de kassa zitten. 

Ze doen dit om de nieuwe aanwinsten te leren hoe Delhaize in elkaar zit en hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Zo raken ze dus vertrouwd met de interne processen. Bij Delhaize Group gaan ze er hier ook op letten of de trainees een hands-on mentaliteit vertonen. Ze willen mensen die hard kunnen werken, hun plan kunnen trekken en even doorbijten wanneer nodig.

2 . In de tweede fase ga je in het buitenland een project gaan opzetten.

Dit onder begeleiding van een coach van Delhaize Group. Hier is het dan vooral de bedoeling om te leren hoe de buitenlandse werking van Delhaize Group in elkaar zit. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om aan te voelen hoe klein de wereld is, maar hoe groot de economische verschillen nog zijn tussen verschillende regio's.

3 . Wanneer je het project in het buitenland kan doen slagen, mag je de laatste fase doorbrengen op het Europese hoofdkantoor van de Delhaize Group (of HQ's van bepaalde regio's). 

En ook in deze derde fase weten ze er een leuke twist aan te geven. Het zit namelijk zo dat je nooit terechtkomt in de afdeling waarvoor je een diploma hebt. Meer nog, ze stellen je aan het werk bij een departement die zo ver mogelijk zit van je comfortzone. Dit deels om te meten in hoeverre je flexibel bent en hoe snel je in staat bent efficiënt te functioneren binnen een onbekende omgeving.

Hoe ging Delhaize Group precies te werk hiervoor?

Zoals eerder vermeld, dit project werd opgezet in Europa en in de VS. Op een bepaald moment kondigde Delhaize Group via hun website de actie aan. Er werd bij geen enkele school beroep gedaan op het interne netwerk om dit bekend te maken.

Ze stelden van dag 1 strenge eisen om het kaf van het koren te scheiden. Zo moesten de kandidaten zich onder andere kunnen vinden in de waarden bij Delhaize Group. Voor dramatisch effect, in 't Engels:

  • Determination
  • Integrity
  • Courage
  • Humility
  • Humor

meer details

Toch slaagden ze er in om in Europa aan ongeveer 1.000 kandidaten te komen en in de VS aan een 2.000-tal.

Hoe? Social Media.

Katrien, kan je ons vertellen hoe je zelf op de actie bent uitgekomen?

"Via Facebook. Je kon jezelf via de website registreren als kandidaat, waarna je werd aangespoord om recommendations te verzamelen. En waar beter dan via social media? Het project zag ik dus op het Facebook profiel van een klasgenoot.

"Ik heb zelf zo'n 30-tal recommendations verzameld via Facebook. Er zijn er die er 70 tot 100 of meer bijeenkregen, maar evenveel die er geen moeite voor deden. Want uiteindelijk waren de recommendations niet doorslaggevend in de beslissing. Daarbij gaat het uiteindelijk meer om populariteit dan om kennis en skills." – Aldus Katrien.

Verder in het gesprek komen we erop uit dat het van Delhaize Group een manier was om te meten in hoeverre je in staat bent je eigen netwerk aan te zetten tot actie. Maar volgens ons is er ook een achterliggende reden. Bij het stemmen moet je namelijk een naam en een email adres opgeven. Neem een gemiddelde van 50 recommendations via 1.000 Europese kandidaten… Dat geeft een aardige 50.000 surfers met hun email adres. Maar dit even terzijde, we komen verder terug op de verschillende voordelen die Delhaize Group hiermee wist te realiseren.

Concreet verliep de selectie zo:

  • Kandidaten kunnen zich registreren op de site.
  • Door via hun persoonlijke netwerken op sociale media recommendations te verzamelen, kwamen nog meer studenten op het project uit en slaagde Delhaize Group er in 1.000 kandidaten te verzamelen.
  • Van die kandidaten werd een CV gevraagd en werd er een online reasoning test afgenomen.
  • Wie daaruit nog overbleef, kreeg vervolgens een online persoonlijkheidstest.
  • Op basis van al die gegevens werden uit de 1.000 Europese kandidaten slechts 18 geselecteerd voor "de volgende ronde".

Het lijkt alsof er helemaal geen belang gehecht wordt aan de kennis over bijvoorbeeld marketing, retail of het financiële wezen?
"Klopt, tot nu toe primeerde je persoonlijkheid en de manier waarop je over bepaalde kwesties redeneerde. Maar dat zal ook zo blijven, verder in het project."

Een weekendje weg

Maar het was geen vakantie. Van de 1.000 kandidaten bleven 18 finalisten over, van wie Katrien Schockaert dus ook deel uitmaakte. Die 18 werden uitgenodigd op weekend om zo intensief gesprekken met hen te voeren om te bepalen welke 5 er nu de perfecte kandidaten waren.

"Het was soms wat bizar," zei Katrien. "Na een toespraak van CEO Delhaize Europe Stéfan Descheemaeker, werden er over de twee dagen 5 gesprekken van 1 uur georganiseerd. Telkens met iemand van HR en iemand van de business afdeling. Het bizarre was dat we telkens met twee kandidaten tegelijk moesten gaan en dan werden er vragen gesteld zoals ‘Waarom moeten we jou nemen en niet de persoon die naast je zit?'. En daar moest je dus op antwoorden met die persoon vlakbij. Niet altijd even comfortabel, maar wel een leuke uitdaging!"

Op basis van die gesprekken werd er een duidelijker beeld geschetst van elke kandidaat en na enige deliberatie werden de 5 geselecteerden bekend gemaakt. Katrien weet ons nog te vertellen dat ze ook bij deze gesprekken amper controleerden van welk niveau je kennis over bepaalde zaken was. Hier opnieuw lag de focus op persoonlijkheid en redeneringsvermogen.

Katrien: "Ergens ook wel logisch, want bij de derde fase van je traineeship kom je terecht in een volledig onbekende omgeving en een onbekende tak van bedrijfsvoering. Ze willen duidelijk kandidaten die in het plaatje passen en nog voldoende ‘kneedbaar' zijn naar de visie van Delhaize Group."

Dit bewijst voor ons nog iets meer. Namelijk dat bedrijven nog alsmaar minder de zekerheid nodig hebben van een diploma bij een sollicitant. We merken dat ook bij Bloovi en velen ook rondom hen. Een diploma is een aardige start, maar het gaat hem uiteindelijk om je ingesteldheid, flexibiliteit, motivatie en je wilskracht (al hebben we natuurlijk liever chirurgen met een diploma…)
hieronder de groep van 18 finalisten en enkele mensen van Delhaize Group

Na haar campagne van dichtbij te volgen, was het wel jammer om te horen dat Katrien nét naast één van de 5 posities greep. Ze is nu namelijk de eerste die op de wachtlijst staat.

"Het is wel vrij frustrerend. Vooral omdat je dan begint terug te denken aan delen van die gesprekken, vooral tijdens dat weekend, en jezelf de vraag stelt of je het daar anders had moeten aanpakken. Maar daar mag je niet te lang bij stilstaan. Het is goed om te leren uit je fouten, maar erover tobben heeft geen zin. Uiteindelijk ben ik nog altijd 6de geëindigd uit een bende van 1.000!"

Katrien, we danken je voor je tijd en wensen je verder heel veel succes toe. Wie weet komt er nog een plaatsje vrij, anders vind je sowieso wel je ding ;-)

Voor jullie, lezers, vatten we nog eens samen wat dit – op het eerste zicht vrij simpele – project opgeleverd heeft voor Delhaize Group.

  • Ongeveer 50.000 adressen in Europa en 100.000 in de VS
  • 10 trainees, zorgvuldig geselecteerd uit 3.000 kandidaten
  • Enkele niet-geselecteerden die toch ergens in de Delhaize Group (Delhaize Belgium) aan de slag zijn gegaan.
  • Heel wat conversatie over Delhaize Group en hun manier van aanpak op social media kanalen.
  • Employer Branding: Imago van "vernieuwende rekruteerder" geïnstalleerd. Dankzij die modernere aanpak is het bedrijf ook ietsje meer sexy geworden bij de young potentials.

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel