Hoe digitaal is de Vlaming? Dit onderzoek vertelt het je:

Hoe digitaal is de Vlaming? Dit onderzoek vertelt het je:
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

vrijdag 28 oktober 2016

Bron foto: Shutterstock

Wat zijn de digitale gewoontes van de Vlaming? In The Pocket, een Gents softwarebedrijf, ging op onderzoek uit en publiceerde daarover een rapport. Wat blijkt: tablets verliezen terrein, we dragen wearables, kopen én betalen met onze smartphone en VR gaat nu toch eindelijk ’s doorbreken.

E-commerce? M-commerce ja!

Ons digitaal shopgedrag neemt snel toe: de helft van de Vlamingen gebruikt apps om te shoppen. Millenials gebruiken daarvoor zelfs gemiddeld drie apps. Bijna twee derden gebruikt zijn smartphone of tablet om digitaal z’n slag te slaan, een groei van 12% ten opzichte van 2015. Ook mobiel betalen wordt zo stilaan de norm: 40% doet het al, en daarvan doet zelfs ruim 80% dat ook regelmatig.

Vrouw leest e-book op bank

Bron foto: Shutterstock

Krant, televisie, muziek? Allemaal op de smartphone

In elke huiskamer vinden we vandaag digitale abonnementen. De helft van de Vlamingen betaalt voor online nieuws, video of muziek. Denk daarbij aan digitale krantenabonnementen, Netflix, Stievie en Spotify als de usual suspects. Millennials vervangen de klassieke televisie moeiteloos door een mobiel toestel. Quasi allemaal bekijken ze video’s op hun smartphone, bij een derde van hen zijn dat zelfs volledige afleveringen.

Wearables, onmisbaar accesoire

Wearables lijken ook helemaal geaccepteerd te zijn bij de Vlaming. Liefst veertig procent gebruikt zijn smartphone of smartwatch om te sporten of zijn gezondheidsgegevens bij te houden, 15% heeft daarvoor ook een ‘wearable’: een fitness tracker of smartwatch.

Vrouw kijkt naar wearable

Bron foto: Shutterstock

VR breekt door


2017 wordt hét jaar van virtual reality: de Playstation VR of headsets als de Oculus Rift, HTC Vive of Google Daydream vinden hun weg naar onze huiskamer en werkplek. Opvallend: bijna een derde van de Vlamingen zegt zijn eerste VR-ervaring achter de rug te hebben, maar tegelijk weet een op drie ook niet wat het precies is. Al even opmerkelijk is het verschil tussen mannen en vrouwen: ruim 40% van de Vlaamse vrouwen heeft geen idee wat VR inhoudt, terwijl exact evenveel mannen er al een eerste keer mee experimenteerden.

Wil je meer weten? Download het volledige rapport op www.inthepocket.mobi/state-of-mobile

Tags: , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel