foto: het Peerby-team

Peerby is een fenomeen in de crowdfundingwereld binnen de Benelux. De start-up haalde maar liefst twee miljoen euro op in amper 4 dagen tijd en ontpopte zich tot hét netwerk waar buren van elkaar dingen kunnen lenen. “Tijdens onze crowdfunding campagne speelde er een geluidje af telkens iemand investeerde”, vertelt CEO Daan Weddepohl. “We werden er na een tijdje horendol van”, glimlacht hij wanneer hij terugdenkt aan de periode. “We hebben alle mensen die ons ondersteunden veel te danken. Zonder hun enthousiasme stonden we vandaag niet zover. Bloovi sprak met de Peerby-CEO tijdens het Crowdfundingcongres in Antwerpen.

Hoe tegenslag dé driver werd om een start-up op te richten

“Peerby is eigenlijk ontstaan uit een aantal gebeurtenissen die plots op me af kwamen”, vertelt Daan Weddepohl. “Door een woningbrand raakte ik alles kwijt, in dezelfde periode kende ik ook pech in de liefde en raakte mijn moeder ernstig ziek”, vertelt hij.

Ik sliep op de zetel bij vrienden & familie en was genoodzaakt om tal van spullen te lenen van anderen. Ik realiseerde me dat iets niet hebben eigenlijk niet eens zo erg was. Bovendien merkte ik dat je vaak bij anderen terecht kan om spullen te lenen als het echt nodig is. Het idee om een community op richten waar mensen makkelijk spullen aan elkaar konden uitlenen was geboren”, vertelt Daan.

foto: Daan Weddepohl 

“Ik merkte dat we een pak slimmer kunnen consumeren door spullen te delen. Deze boodschap wilde ik graag delen met de wereld. Meer zelfs, ik wil mensen overtuigen om nét meer te gaan delen met elkaar”.

2 miljoen ophalen via crowdfunding in amper 4 dagen

“Natuurlijk heerste er aanvankelijk heel wat scepticisme over het idee. Zo dachten non-believers dat mensen hun spullen überhaupt niet zouden uitlenen aan wildvreemden. Maar op basis van mijn ervaringen na mijn woningbrand geloofde daar nét wel in. Daarom hebben we Peerby opgericht: een community waar buren met elkaar spullen kunnen delen.”

Wat bleek? Peerby toonde aan dat spullen uitlenen wel degelijk iets is dat mensen doen. Peerby groeide gigantisch in binnen- en buitenland (nvdr. waaronder ook België) en kent intussen een pak gebruikers. Het platform liet ook van zich horen in het nationale en internationale nieuws. Zo haalde Peerby in amper 4 dagen tijd een slordige 2 miljoen euro op via crowdfunding. “Ik ben blij dat die campagne maar enkele dagen geduurd heeft. Het was een gigantische adrenaline-rush”, herinnert Daan zich.

“Tijdens onze crowdfundingcampagne speelde er een geluidje af telkens iemand investeerde. We werden er na een tijdje horendol van. Mensen bleven maar investeren. Ik werd tijdens die dagen in het midden van de nacht wakker - keek op mijn smartphone - en zag dat er nog eens 100.000 euro was bijgekomen. Vergeet het maar dat je dan nog een oog dicht doet. Onwaarschijnlijk was dat”.

Het oorspronkelijke doel was om 300.000 euro op te halen om Peerby te helpen groeien. Dat het uiteindelijk twee miljoen werd, had het Peerby-team enkel durven hopen.

“Het is dan ook logisch dat ons team enorm gemotiveerd aan de slag is gegaan na de crowdfunding campagne. Het maakte de appreciatie voor ons product heel tastbaar. Je voelde echt dat er een community was die in ons product geloofde. Een mooiere motivatiebooster kan je je niet voorstellen”, zegt de Peerby-CEO.

Succesrecept: je buikgevoel steeds aftoetsen met de realiteit

Hoe we innoverend uit de hoek blijven komen? “We werken op basis van korte cycli en voeren een pak experimenten uit. Je moet eigenlijk je buikgevoel zien als een mogelijke hypothese. Die moet je vervolgens evalueren en aftoetsen met je data. Je moet je dus telkens afvragen of jouw buikgevoel wel écht klopt”, vertelt Daan.

“Het voelt vreemd om soms tegen je intuïtie in te gaan maar deze manier van werken beperkt het risico op gigantische blunders. Daarnaast is ook het van belang om te focussen op kleine dingen en die dan ook aan te pakken. “Iedereen kan gigantische plannen maken. Maar zo’n soort plannen uitvoeren is een ander paar mouwen.”

De toekomst? Peerby lanceren in verschillende Amerikaanse steden

Sinds september heeft Peerby ook een huurmodel gelanceerd waarmee mensen hun spullen kunnen verhuren aan anderen. “Dat model is echt aan het ontploffen. Het is enorm populair. Bovendien hebben we ook plannen om met deze formule internationaal te gaan schalen”, vertelt Daan.

Op de vraag naar waar hij dan wel wil uitbreiden glimlacht hij mysterieus. “Ik kan je vertellen dat we zeer binnenkort ons platform gaan lanceren in enkele steden in de Verenigde Staten. De VS beschikken over een eengemaakte markt, iedereen spreekt ook dezelfde taal en bovendien scheelt de cultuur ook niet zo heel veel met de onze. Ik kan je ook al verklappen dat we ons nieuwe verhuurmodel ook binnenkort naar België en andere Europese landen zullen brengen.”

We zijn benieuwd naar de toekomst van Peerby! Een ding is duidelijk: we gaan er nog van horen :)