Facebook heeft zopas „Authorship” geïntroduceerd. Juist ja, precies dat wat Google een jaartje geleden net dumpte. Zuckerberg en co willen het zo makkelijker maken om auteurs te volgen van wie je net een interessant artikel hebt gelezen. Ze mikken in hun aankondiging van Facebook Authorship enkel op journalisten, maar ook bloggers kunnen hier hun doelgroep op een simpele manier mee uitbreiden.

Wat is Facebook Authorship?

Facebook Authorship maakt gebruik van de al bestaande Author meta tag. Wanneer je daar de url van je Facebook-profiel invult, zien je posts er vanaf nu zo uit:

Helemaal onderaan zie je naast de website waarop je content gepubliceerd werd, nu ook je eigen naam. Wanneer Facebook-gebruikers over je naam hoveren, kunnen ze je door een simpele klik volgen of naar je profiel gaan. Volgens Facebook zal er, voor gebruikers die nog geen connectie met je hebben, bovendien nog een extra lijntje verschijnen, maar dat lijkt hier op dit moment nog niet helemaal uitgerold:

Volgen of liken?

Voor personal branding is deze nieuwe Facebook feature een zalig geschenk. Maar je moet je wel even afvragen naar waar je je lezers wil doorsturen. Wil je ze toegang geven tot je persoonlijke profiel of maak je liever een Facebook-pagina aan waarop je jouw artikels volledig loskoppelt van je persoonlijke updates?

Wanneer je voor de eerste optie kiest, moet je er eerst voor zorgen dat de optie om jou te volgen is ingeschakeld. Hiervoor ga je op Facebook naar Instellingen, klik je links op „Volgers” en sta je daar toe dat iedereen je kan volgen. Vlak daaronder kan je ook aanpassen dat je volgers op je content kunnen reageren.

Het voordeel van deze optie is dat je geen extra pagina up to date moet houden, maar gewoon je artikels moet delen via je persoonlijke profiel zoals je dat altijd al deed. Het nadeel is dan weer dat je je volgers binnenlaat in je „persoonlijke” omgeving, maar dat kan makkelijk opgelost worden door je persoonlijke posts simpelweg te targetten naar je vrienden. Op die manier zullen je volgers alleen zien wat jij wil dat ze zien.

Hou je werk en privé liefst zoveel mogelijk gescheiden, dan is een Facebook page de beste optie. Wanneer je hiervoor kiest, zullen je lezers geen follow button zien wanneer ze over je naam gaan, maar wel een like button. Deze optie kost je misschien iets meer moeite, maar het geeft je wel ook een beetje meer flexibiliteit. Want je hebt vast ook wel content waar je vrienden niet meteen op zitten te wachten, maar die je lezers wel kan bekoren.

Hoe implementeer je Facebook Authorship?

Zodra je weet of je voor je persoonlijke profiel gaat of voor een Facebook page, kan je Authorship heel erg makkelijk implementeren. Kan je aan de HTML van je website, dan kopieer je simpelweg de onderstaande code, met de url van jouw profiel of page, net onder de title tag:

<meta property="article:author" content=„https://www.facebook.com/Clau.Tluk" />

Als je voor je blog gebruik maakt van een CMS, dan heb je in je backend sowieso ook wel de kans om je meta tags aan te passen. Voor Wordpress kan dat in de SEO plugin. In je dashboard klik je links in het menu op „SEO” en kies je vervolgens voor „social”. Op de Facebook tab kan je dan „Add Open Graph meta data” aanvinken. Tot slot ga je links in het menu naar „Gebruikers” en vul je de url van je profiel of je page in bij „Facebook profile URL”.

Wanneer je nu content van je website deelt op Facebook, zal je zien dat je naam is toegevoegd. Is dat niet het geval, dan moet je Facebook even een handje helpen met de debug tool. Plak hier de url van het artikel dat je wil delen en klik op debug. Klik daarna op „Fetch new scrape information” en je zal zien dat je naam onderaan in het voorbeeld wordt toegevoegd.

Facebook Authorship is dus een heel erg handige nieuwe feature om je personal branding een boost te geven. Lezers die geboeid zijn door één van je artikels, kunnen je eenvoudig en snel volgen zodat ook je volgende artikels in hun newsfeed voorbijkomen. En dat is precies wat we willen, toch?

Bron foto: Shutterstock