De marketingwereld trekt aan de alarmbel met de boodschap 'zet je digitale transformatie nu in gang, of je zult het onderspit moeten delven'. In dit artikel ga ik een stap verder en vertel ik je met welke 5 dingen je best eerst begint. 

Voor je eraan begint, wil ik je laten weten dat het geen of-of verhaal is. Al deze elementen moeten goed zitten, of je digitale transformatie heeft weinig zin. 

1) Maak je website toegankelijk 

De gebruiksvriendelijkheid van je website is cruciaal. Gebruikers snakken naar de meest optimale ervaring, en haken af als de website niet gebruiksvriendelijk is. Stel jezelf daarom enkele vragen:

  • Is de web content voldoende leesbaar?
  • Zijn de kleuren niet te schreeuwerig?
  • Is de navigatie duidelijk en gebruiksvriendelijk?
  • Laadt mijn website snel genoeg?
  • Werken alle backlinks? 

2) Erken het belang van 'mobile first' 

Maar gebruiksvriendelijkheid gaat veel verder dan het design en de leesbaarheid van je website. 

Want weet je nog toen Google een jaar geleden aankondigde dat er meer zoekopdrachten plaatsvinden op mobiel dan op desktop? En dat de techgigant bijgevolg een nieuw mobile-friendly zoekalgoritme invoerde, en mobielonvriendelijke websites straft met een lagere positie in de zoekresultaten?

Bedrijven erkennen steeds meer het belang van 'mobile first', maar slagen er niet in zich aan te passen. 

3) Weet dat e-commerce een offline verlengstuk heeft

E-commerce krijgt eindelijk voet aan grond in België, maar het gaat wel veel verder dan het opzetten van een webshop met een mooi design en een gebruiksvriendelijk check-out proces. 

Zo heeft e-commerce idealiter ook een offline verlengstuk, waarbij service en betrouwbaarheid de klantrelatie kunnen bevorderen, maar ook verslechteren. Zorg dus dat het totaalplaatje klopt, en denk ook bij e-commerce verder dan het online gebeuren. 

4) Denk aan de multichannel ervaring 

De term customer experience wordt onvoldoende begrepen door marketeers. Ze definiëren het als 'elke interactie die een klant heeft met jouw merk' , maar in de praktijk zie je er niet altijd veel van terug. 

Besef dat de consument verschillende platformen en toestellen gebruikt om in contact te komen met jouw merk. Zorg daarom dat hij of zij makkelijk kan switchen tussen schermen en toestellen zonder bepaalde gegevens of aan gebruiksgemak te verliezen. 

5) Integreer de digitale transformatie in je bedrijfscultuur

Digitale transformatie is geen gegeven voor de marketingafdeling: ze moet verweven zijn in de hele bedrijfscultuur.  Zie er daarom op toe dat geen enkele werknemer vastzit in traditionele modellen, en maak van je collega's digital natives die mee kunnen denken met jou én je klanten. 

Klaar om eraan te beginnen? Op de Digital Marketing Summit krijg je praktijkgerichte tips die jouw bedrijf vandaag klaarstomen voor de digitale transformatie van morgen!