Emotionele intelligentie (EQ) is de term die gebruikt wordt om een waarde te geven aan de mate waarin je in staat bent je zelfbewustzijn en social skills in te zetten om tot constructieve dialogen te komen. EQ wordt steeds meer gebruikt en ook in het onderwijs begint men hier meer waarde aan te hechten, naast het IQ van de leerlingen. Maar het lijkt wel of dit bij veel mensen stopt, eens ze zich in de digitale wereld begeven.

De missie van Bloovi luidt: Bloovi wil de internetsector mee helpen vormen en laten groeien door te informeren, te inspireren en te communiceren! En voor mij persoonlijk is het element "inspireren" heel belangrijk. Dit gaat verder dan de meer technische artikels of het bespreken van nieuwe trends en tools. Daarom publiceren we regelmatig iets rond motivatie en ontwikkeling, dit keer wil ik het dan graag hebben over hoe je je emotionele intelligentie online kan inzetten.

Lage drempel om de boer uit te hangen

We merken duidelijk dat de drempel om minder hoffelijk met elkaar om te gaan online veel lager ligt dan offline. Het is een beetje het principe van de kwade chauffeur in de wagen. Die voelt zich daar veilig en durft misschien al eens een vinger opsteken die hij op straat wandelend niet zou durven gebruiken. Hln.be staat bijvoorbeeld nogal berucht om zijn "leuke" comment sectie.

Elke comment, elk gesprek, elke actie - of het nu online of offline is - is een kans om jezelf, je kennis en je skills te bewijzen. Waarom zou je die tijd en die kans dan verspillen aan inhoudloze discussies en verwijten?

Emotionele intelligentie, het snappen ervan en het toepassen, kan je zien als een onderdeel van personal branding.

Emotionele intelligentie? Online?

EQ bestaat uit 4 elementen.

Persoonlijke competentie

  • Zelfbewustzijn - over jou als persoon
  • Zelfmanagement - over jou als persoon

Sociale competentie

  • Sociaal bewustzijn - over hoe je omgaat met anderen
  • Relatiemanagement - over hoe je omgaat met anderen

Je IQ is een vast cijfer, maar EQ - emotionele intelligentie - kan je trainen, je kan dit ontwikkelen. Gewoon al door er even bij stil te staan en er verder bewust mee bezig te zijn, groei je al een heel eind. Het begint bij begrijpen waaruit EQ bestaat en wat elk element precies betekent.

Persoonlijke competentie - Zelfbewustzijn

Het woord 'zelfbewustzijn' legt al min of meer de betekenis uit. Het is de mate waarin je in staat bent om je emoties het moment zelf correct in te schatten en jezelf in bepaalde situaties te doorgronden. Een zelfbewust iemand heeft controle over zijn/haar reacties op bepaalde gebeurtenissen, personen of situaties.

Online betekent dit dat je niet toegeeft aan berichten die dikwijls duidelijk bedoeld zijn om mensen uit hun kot te lokken. Online wordt zelfbewustzijn zelfs makkelijker dan offline, want je hebt meer tijd om zeven keer je tong te draaien dan in een "real-life gesprek".

Een goed ontwikkeld zelfbewustzijn kan je professioneel sterk vooruit helpen. Het is zelfs zo dat 83% van de mensen met een groot zelfbewustzijn bij de mensen behoren die de beste prestaties leveren. Omgekeerd heeft slechts 2% van de mensen die slecht presteren een groot zelfbewustzijn (bron: emotionele intelligentie 2.0 - Travis Bradberry & Jean Greaves). Dit bewijst het belang van bewust converseren tegenover toegeven aan impulsen en je neerleggen bij het excuus "zo ben ik nu eenmaal...".

Enkele vragen die je jezelf kan stellen

  • Breng ik met deze reactie een relevant punt naar voor? Of wil ik enkel afbreken wat de ander zegt?
  • Wat levert deze actie op? Voor mezelf en voor de mensen die ermee in aanraking komen?
  • Perceptie is alles, ik kan dus misschien iets op een bepaalde manier bedoelen, maar zal het ook zo landen?
  • Kritiek is perfect OK, maar geef ik constructieve kritiek? (Door kritiek te geven, of feedback, waar men op kan voortbouwen, laat je zien dat je een waardevol persoon bent om in de buurt te hebben. Daartegenover staat iemand die altijd kritiek heeft, maar nooit een alternatief of oplossing voorstelt).
  • ...

Persoonlijke competentie - Zelfmanagement

Zelfmanagement slaat nog altijd op jou als persoon, maar dan vooral op je acties, of net het uiblijven ervan. Woorden en daden maken wie je bent en dat verandert niet online, hoe anoniem het soms ook moge voelen.

Zelfmanagement is je vermogen om je bewustzijn van emoties (je zelfbewustzijn van hierboven) aan te wenden om flexibel te blijven en je gedrag positief te sturen. Wanneer je een vergelijking maakt met online marketing, zou je kunnen zeggen dat zelfbewustzijn het meten van data is en het trekken van conclusies, zelfmanagement is dan de fase waarbij je - op basis van die conclusies - beslist welke acties je zal ondernemen en hoe.

Voorbeeld: Je leest een artikel over de programmapunten van de partij waarvoor jij zal stemmen. Onder dat artikel zie je een bepaalde reactie die je bloed laat koken. Je kent ze wel, zo'n "politiekers zijn allemaal dieven, zeker van deze partij"-achtige reacties. Dan heb je 3 keuzes: toegeven aan de impuls om die persoon te kraken met een bericht op dezelfde toon, reageren met constructieve argumenten of gewoon zwijgen. Veel zal afhangen van de andere reacties bij het artikel. Wanneer je ziet dat andere mensen wel een zinnige discussie willen opbouwen, dan kan je die ene zijn toon negeren en gewoon reageren met een waardevol bericht. Maar als je ziet dat dergelijke berichten overheersen, dan is het misschien beter om te zwijgen. In geen enkel geval heb je zelf voordeel bij het jezelf laten zakken naar zijn niveau en een gelijkaardige comment te plaatsen.

Toegegeven, online is het een heel vage grens tussen zelfmanagement en zelfbewustzijn, aangezien een actie dikwijls een reactie is met woorden. Het grootste verschil ligt hem in het feit dat je bij zelfbewustzijn online vooral rekening houdt met je emoties en van daaruit beslist hoe je zal reageren. Bij zelfmanagement stel je jezelf dan eerder de vraag of je wel moet reageren.

Bekijk het op langere termijn

Bij zelfmanagement is het aangeraden om alles op langere termijn te bekijken. Ten eerste helpt dit om te weerstaan aan impulsen. Maar het biedt je vooral de kans een duidelijker beeld te vormen van hoe je verder moet of kan evolueren. Als je elke persoonlijke online actie appart bekijkt, zie je geen 'big picture' of geen patronen. Merk je op Linkedin dat een bepaalde toon in je reacties de discussies bevriezen, dan moet je dat weten en daarnaar handelen. Dit is hier niet anders dan hoe je de online acties van je bedrijf bekijkt, meet en opvolgt.

Sociale competentie - Sociaal Bewustzijn

Hier gaan we over naar de sociale competenties, dus niet meer over jou als persoon, maar eerder hoe je omgaat met mensen. En opnieuw heb je hier eerst een bewustzijn dat je verder kan ontwikkelen en een onderdeel dat focust op acties (relatiemanagement). Zie de vergelijking met een online marketeer hierboven.

Sociaal bewustzijn is je vermogen om emoties van anderen goed in te schatten, te herkennen en ze te begrijpen. Het klinkt meling, maar er zijn toch een pak praktische toepassingen waarbij dit belangrijk is.

Enkele voorbeelden:
  • Bij een Linkedin Discussion zie je aan de comments dat de discussie vooral gevoerd wordt door ondernemers. Dan weet je dat de leden van deze discussie een zeker ego hebben. Wanneer je dan als minder ervarene input levert aan de discussie, is het belangrijk dat je voldoende duidelijk maakt dat je de andere meningen respecteert. Dit kan je doen door te zeggen met welke punten (of met wie) je het eens bent en dan pas je opmerkingen te geven.
  • Zelfde situatie, maar dan omgekeerd. Je bent de ervaren ondernemer die een discussie volgt tussen mensen aan het begin van hun carrière. Het zijn jonge mensen die discussiëren op Linkedin, dus weet je dat het gemotiveerde jongeren zijn die op zoek zijn naar verdere ontwikkeling van hun kennis door aan die discussies deel te nemen. Wanneer je hiermee rekening houdt, kan je een vleugje arrogantie opnemen in je opmerking en verwijzen naar een element uit je professionele leven die aantoont dat jouw mening op ervaring gebaseerd is. Zo verstevig je jouw imago als gevestigde waarde.
  • Laatste voorbeeld: Je post een Facebook status update over een heel positieve gebeurtenis in je carrière, een promotie bijvoorbeeld. Na een paar minuten zie je een comment verschijnen die nogal een stoot onder de gordel is en ook niets van waarde levert. Nu kan je er direct een vlammende repliek geven, maar misschien is het beter om even die persoon zijn/haar profiel te bekijken. Misschien werd hij net ontslagen? Of hij zit vast in een doodlopende job zonder veel mogelijkheden? Dan weet je dat het eerder uit jaloezie is, kan je het zien als compliment en laat je de comment voor wat ze is. Zie je daarentegen dat het een concurrent is die op zo'n manier een vuil spelletje wil spelen, dan kan je wél reageren. Let wel op dat je hier dan aantoont dat je "the bigger man" bent, door niet in te gaan op de inhoud van de comment zelf, maar door er bijvoorbeeld op te wijzen dat zo'n comment tijdverlies is voor jou en voor diegene die het geplaatst heeft.

Het punt is dat sociale context hier belangrijk is. Met wie communiceer je? Hoe ziet zijn/haar (professionele) leven eruit? In welk soort sociale groep bevind je je (technische mensen, lyrische mensen, visueel ingestelde types, ...)?

Sociale competentie - Relatiemanagement

Relatiemanagement kan je de som van de 3 bovenstaande elementen noemen. Goed ontwikkeld relatiemanagement stelt je in staat je zelfbewustzijn, zelfmanagement en sociaal bewustzijn te combineren en efficiënt in te zetten om je relaties te versterken / op te bouwen.

Eigenlijk vertel ik in dit artikel niets nieuws, ook al had je nog nooit van emotionele intelligentie gehoord. Het is niet meer dan een verwoording van hoe sociale dynamiek in elkaar zit (of zou moeten zitten). Relatiemanagement is de combinatie van de 3 voorgaande, omdat je dit zowel op korte als op lange termijn moet bekijken én omdat je zowel moet rekening houden met je eigen emoties, de acties die je erdoor onderneemt en de sociale omgeving waarin je je bevindt.

Online hebben we véél interactie met mensen. Maar het verschil tussen interactie en relatie is de frequentie. Je kan eens heen en weer tweeten met iemand, maar als je dat een maand met rust laat, is de kans groot dat je opnieuw mag beginnen met het opbouwen van die relatie. Frequentie, regelmaat en duur bepalen de sterkte van de relatie. Aan jou om te beslissen of je online vooral veel interactie wil met veel mensen, of eerder interactie met een aantal en een relatie met nog een paar.

Akkoord?

Ik ben er sterk van overtuigd dat hiermee rekening houden de kwaliteit van het web zal verbeteren. Niet iedereen zal hier enthousiast van worden, want met je eigen emoties bezig zijn - en al zeker met die van anderen - vereist dat je ervoor open staat en dat je oprecht interesse hebt in andere mensen. Het is misschien een technische wereld, maar we weten allemaal dat er ook een persoon achter dat scherm zit. Ik kan enkel zeggen dat hier bewust rekening mee houden, voor mij al duidelijke voordelen en resultaten opgeleverd heeft. Vooral bij het opbouwen van een netwerk en community rond Bloovi.

Wat denk jij? Liever de huidige Far-West mentaliteit behouden of kan het beter dan de oppervlakkige - en dikwijls onbeleefde - discussies, vol fouten tegen het Nederlands, die nu het internet overheersen?

-- --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi