Hoe je ook zonder Like gates nog nieuwe Facebook-fans aantrekt

Hoe je ook zonder Like gates nog nieuwe Facebook-fans aantrekt
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 16 september 2014

Facebook maakte onlangs bekend dat alle bestaande Like gates op 5 november gedeactiveerd zullen worden. Pagina-eigenaren die daarom nog snel een grote wedstrijd op poten wilden zetten, zijn er echter ook aan voor de moeite, want voor nieuwe apps zullen de befaamde Like gates nu al niet meer werken. En dat is uiteraard een doorn in het oog voor veel bedrijfspagina’s, want een wedstrijd organiseren om op een korte periode aan veel extra fans te geraken, was meestal één van de makkelijkste oplossingen.

We zullen vanaf nu dus op zoek moeten gaan naar andere manieren om nieuwe fans aan te trekken, en vooral om de juiste fans aan te trekken. Want daar ging het bij Like gate-wedstrijden zo goed als altijd mis: met 1.000 extra fans op een week tijd lijkt je actie een grandioos succes, maar van die 1.000 mensen gaat maar een heel klein groepje ook echt de interactie met je merk aan, terwijl de overgrote meerderheid alleen maar zorgt voor een dalende organic reach.

Maar hoe geraak je dan wel aan de juiste fans?

1. Zorg voor engagement

Engagement, het is hoe langer hoe meer het magische antwoord op al je Facebook-vragen. Wanneer je als pagina iets post op Facebook, wordt dat amper nog gezien. Tenzij je fans die post beginnen liken, er op reageren of nog beter: de post delen. Op die manier zorgen ze er niet alleen voor dat je post een grotere organic reach krijgt, hun interactie met jouw pagina wordt ook in de newsfeed van hun vrienden getoond, en net daar ligt je kans op nieuwe fans! Want die vrienden worden zo getriggerd om ook eens een kijkje te komen nemen op jouw fanpagina. En als ze daar interessante content tegenkomen, heb je zonder twijfel een nieuwe fan.

2. Converteer je klanten naar fans

Je nieuwe fans zitten vaak dichterbij dan je zou denken. Als je een vergelijking zou maken tussen je klantendatabase en je Facebook-fans, dan is de kans groot dat je schrikt van het kleine aantal overeenkomsten. Aarzel daarom zeker nooit om je klanten uit te nodigen om je Facebook-page te liken, en vergeet daarbij zeker niet aan te geven waarom ze je pagina zouden moeten liken.

Laat hen bijvoorbeeld weten dat ze op jouw pagina terecht kunnen met al hun vragen, of dat ze er regelmatig leuke tips kunnen verwachten. En vergeet vooral niet dat dit zowel online als offline kan: je kan een mailing uitsturen, maar ook evengoed awareness creëren in je winkel of kantoor.

3. Maak gebruik van Facebook ads

Facebook ads inzetten om nieuwe fans aan te trekken, lijkt op het eerste zicht misschien een dure optie, maar als je even verder kijkt dan die Like, is het dat zeker niet. Want de juiste fans kan je met de juiste content even later converteren naar klanten die jouw producten of diensten aankopen, en dat brengt je natuurlijk veel meer op dan die paar cent die je per like uitgeeft. Maar dat geldt wel enkel als je adverteert naar de juiste mensen, en daar wringt het schoentje vaak.

Je hebt voor een Page Like ad net dezelfde targeting opties als een gewone ad, maar die zijn niet altijd meteen zichtbaar. Wanneer je je advertentie opstelt via „Advertentiebeheer”, zie je standaard alle opties, maar wanneer je op je pagina zelf op „Doelgroep opbouwen” klikt, lijken je targeting mogelijkheden zich te beperken tot locatie, interesses, leeftijd en geslacht. Wanneer je links onderaan echter op het instellingenknopje klikt, en dan kiest voor „Advanced options”, krijg je wel het hele gamma voorgeschoteld.

Maak daar zeker gebruik van, want hoe cliché het ook klinkt: de kwaliteit van je fans is zoveel belangrijker dan de kwantiteit! En daarnaast kan je met goed werkende ads ook een pak besparen op je kost per like.

Tags: , , , .



Over Claudia Tluk


Claudia Tluk

Heeft een passie voor social media. Facebookt en twittert voor Brussels Airlines, en deelt haar kennis met plezier via Dotcomm.

Volg mij


Bekijk volledig profiel