Hoe je rondneuzende bezoekers kan omtoveren tot klanten voor je webshop:

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
Hoe je rondneuzende bezoekers kan omtoveren tot klanten voor je webshop:

Zelf doe ik het nooit, zeker niet online: gewoon wat rondneuzen in een (web)winkel zonder echt op zoek te zijn naar een bepaald product. Er zijn echter heel veel consumenten die wel gewoon rondneuzen op zoek naar leuke spullen en eigenlijk hopen verleid te worden. Dit soort consumenten vragen natuurlijk een heel andere aanpak dan diegene die naar één product specifiek op zoek zijn. Het is niet eenvoudig, maar deze klanten kunnen je heel wat opleveren.

Zo trek je shoppers naar je webshop

Biedt je als webshop grasmachines aan? Dan zullen zoekmachines je dikste vriend moeten zijn. Iemand die op zoek is naar jouw product is meestal niet de persoon die gewoon wat zit rond te neuzen. Nee, dergelijke consument typt in een zoekmachine eenvoudigweg “grasmachine kopen”, zorg maar dat je bij de resultaten staat, da’s de boodschap.

Verkoop je echter gadgets, cadeautjes, kleding, decoratie… dan heb je het ideale product voor échte shoppers. Maar hoe krijg je ze in je webshop? Minder snel via een zoekmachine, maar bijvoorbeeld via Facebook. Maar er zijn nog betere kanalen, bijvoorbeeld Pinterest. (Lees hier meer over Pinterest en webshops).

Andere opties zijn bijvoorbeeld shoppingsites zoals flavourites.nl of fashionchick.nl, mensen die dergelijke sites bezoeken zijn duidelijk op zoek naar leuke spullen zonder al te weten wat ze precies willen. Tenslotte zijn blogs in veel gevallen ook interessant om fanatieke shoppers naar je webshop te krijgen.

Webshop werd gevonden, en nu?

Shoppers bezoeken je webshop, maar wat nu? Hoe zorg je ervoor dat ze producten bekijken en op je webshop blijven? Eén werkwoord: Inspireren.

Shoppers die via blogs of shoppingsites komen willen geïnspireerd worden, ze zijn op zoek naar nieuwe ideeën en producten. Het is dus jouw taak hen te inspireren. Dit kan op verschillende manieren:

  • Suggesties van producten: Wanneer een bezoeker zich op een productpagina bevindt, doe dan suggesties die relevant zijn aan dat product. Heb geen schrik hierin te overdrijven, zolang de producten relevant zijn zal de shopper blijven doorklikken en meer producten bekijken.
  • Werk in thema’s: Verdeel je producten niet enkel in in voor de hand liggende categorieën (bv. broeken, sweaters…) maar ga voor inspirerende thema’s. Bij kleding kunnen dit kleurcombinaties zijn, bij cadeautjes bijvoorbeeld “voor de stille vriend”, “de praatgrage vriendin”…
  • Bloggen: Blog over producten en inspireer welke leuke dingen je kan doen met jouw producten. Leuke video’s en fotoreportages horen hier natuurlijk ook bij.

Van rondneuzen naar kopen. Da’s de uitdaging.

Bezoekers naar je webshop trekken en ze daar houden, niet vanzelfsprekend. Maar de moeilijkste stap is de bezoeker ook doen kopen. Jammer genoeg is het natuurlijk deze stap die ervoor zorgt of je iets verdient of niet. Hier zal je dus veel aandacht aan moeten besteden.

Uiteraard spelen kosten (verzendkosten), betaalmogelijkheden en vertrouwen een grote rol. Daarnaast moet je uiteraard ervoor zorgen dat bezoekers zo veel mogelijk in hun winkelwagentje zetten, een duidelijke “koop-knop” kan wonderen doen.

Verlaten ze je webshop zonder te kopen? Dan is het tijd voor remarketing. Benader de bezoekers opnieuw en herinner ze er aan dat ze nog onbetaalde producten in hun winkelwagentje hebben.

In de vorige paragraaf was het de bedoeling je bezoeker lang op je webshop te houden. Overdrijf hier echter niet in. Het kan immers voorkomen dat je ze afleidt van de essentie, namelijk: kopen. Probeer bezoekers dus telkens opnieuw naar een product te leiden waar ze aangezet worden tot kopen.

Enkele gekke ideeën

  • 404 error? Meestal een saaie pagina. Wat dacht je om hier leuke productsuggesties te doen?
  • Filterfunctie? Wil je dit wel? Een goede productfilter is erg handig en gebruiksvriendelijk, dat zal niemand ontkennen. Echter beperkt het, van zodra deze gebruikt wordt, wel het aantal producten dat de klant te zien zal krijgen. Denk er dus over na of je zo’n filter wel nodig hebt in je webshop, misschien is het beter zonder? Dit kan je eventueel ook A/B testen natuurlijk.
  • Zoekfunctie. Die laat je best niet vallen. Je kan echter wel de resultaten uitbreiden. Toon bv. bovenaan de meest relevante resultaten en daaronder nog suggesties op basis van de zoekopdracht.
  • Infinite scroll: Je ziet het alsmaar meer. Geen pagina’s of paginanummering maar een “infinite scroll” (oneindig scrollen). Dit wil zeggen dat de volgende pagina geladen wordt zodra je over een bepaalde grens heen scrolt. Het spreekt voor zich dat je zo sneller meerdere pagina’s bezoekt en dus meer producten bekijkt.

Hoe ga jij om met shoppers die graag wat rondneuzen? Ik hoor het graag!