Als internet professional moet je wel eens een presentatie of een opleiding geven en de ene doet dit al liever dan de andere... Sowieso is je ondersteunend visueel materiaal al een heel belangrijk onderdeel. Trekt dit niet de aandacht, dan ga jij ook bitterweinig aandacht krijgen van je publiek.

Onderscheid je van de kudde

We lazen onlangs dat je beter geen Powerpoint gebruikt voor je presentaties, maar wel Keynote... Als je de keuze hebt, is Keynote zeker en vast koploper. Waarom? Vooral door de vlotte overgang tussen de slides en de mogelijkheid om clips en foto's te integreren. Maar voor de Windows-users zit er niet veel anders op dan Powerpoint te gebruiken.

Not done: Als je Powerpoint gebruikt, probeer de boel dan niet "op te fleuren" met leuke effectjes en creatieve overgangen, maar houd het basic en clean. (Als je op school een spreekbeurt geeft over je huisdier zijn die effectjes wel een must!)

Sidenote: Meer en meer 'grote ondernemers' beweren dat echte leiders zelfs geen Powerpoint of Keynote nodig hebben. Klopt, als je een presentatie geeft over bijvoorbeeld motivatie. In onze sector, waar veel technische aspecten aan bod komen, ligt dat natuurlijk anders.

Conclusie: Keynote als het kan, Powerpoint als het moet.

Bullet points kill

  • Niet
  • Veel
  • Uitleg
  • Nodig

Er zijn verschillende manieren om je slides in te delen, bullet points gebruiken is er geen van. Je kan zoals Steve Jobs (RIP) 1 kernwoord in het midden van je slide zetten en dan de aandacht weer naar je toetrekken door de uitleg te geven. Of maak een mini-mindmap met één kernwoord in het midden en wat je normaal gezien in de bulletpoints zou verwerken, daar dan rond.

Waarom: Als je alles wat je de komende minuut zal zeggen samenvat in een paar bulletpoints, zal je publiek die punten overlopen en denken dat ze de boodschap al begrepen hebben, interesse weg!

Zelfs als je met een klikding de bullet points zou laten verschijnen, geeft dat nog een te eentonige indruk.

Sidenote: wie nog altijd volledige teksten of lange zinnen gebruikt in één zelfde lettertype en -grootte, blijft de volgende keer beter thuis...

Conclusie: Geen bullet points en zéker geen stukken tekst.

Who's the expert? YOU are!

Jouw publiek is jouw publiek. Ze zijn daar om naar jou te komen luisteren (tenzij de baas gedreigd heeft met ontslag als ze niet willen gaan). Own the stage en wees zelfzeker. Lichaamstaal is heel belangrijk in een gesprek maar haast nog belangrijker tijdens een presentatie.

Rug recht, schouders naar beneden, opgeheven hoofd en je publiek aankijken zijn basistips. Maar nog belangrijker is wat je doet met je handen. Niet in je zakken steken of stijf naast je lichaam houden. Gebruik ze om bepaalde woorden meer kracht te geven. Stel je bijvoorbeeld een vraag, steek dan je hand uit met de handpalm naar boven, alsof je zou zeggen "doe maar". (niet te ver uitsteken en zéker niet met de handpalm naar beneden, je weet wel waarom...)

Not done: Wanneer er een tafel of een spreekstoel voorzien is, mag je daar nooit achter staan. Alles wat tussen jou en je publiek staat, vormt een barrière en maakt het contact met je publiek moeilijker. Ga zeker ook nooit zitten (niet van toepassing voor Stephen Hawking in Leuven vanavond).

Conclusie: Wees zelfzeker, sta rechtop en zorg voor een open ruimte tussen jou en je publiek.

Breng je publiek aan het huilen

Als je daarin slaagt, heb je ze echt vast. Er zijn er veel die denken dat een presentatie zakelijk en droog moet zijn, maar daardoor verlies je aandacht. Niets erger dan iemand die vooraan een stuk tekst staat af te rammelen alsof hij voor zichzelf een boodschappenlijstje aan het overlopen is. Steek emotie in die shit! (heb ik je aandacht...)

Gebruik af en toe woorden die even de wenkbrauwen doen omhoog gaan. Er zijn namelijk 3 belangrijke emoties die je kan en moet verwerken in een presentatie. Veel hangt natuurlijk af van het onderwerp, maar met humor, sensatie en pink-een-traantje-weg-momenten is het altijd raak.

Not done: Overdrijven is nooit goed. Maak er dus geen Comedy Casino presentatie van en blijf bij je onderwerp. Een verhaaltje ter illustratie mag, maar zorg voor een duidelijke point.

Conclusie: gebruik 'schokkende' woorden om ze wakker te maken/houden en steek emotie in je presentatie.

Feiten of voorbeelden?

Hier moeten we wel een duidelijk onderscheid maken tussen een sales presentatie en bijvoorbeeld een infosessie over programmeren. Wie naar deze laatste gaat, verwacht feiten, technische gegevens en uiteindelijk een demonstratie.

Maar bij presentaties om een bedrijf of een nieuwe dienst voor te stellen, of zelfs bij infosessies over social media of marketing, moet je zoveel mogelijk 'kale feiten' vermijden. Wat zijn kale feiten? Een reeks statistieken of de technische aspecten van een product bijvoorbeeld.

Kan je niet anders dan die data of feiten meegeven, laat deze dan vloeiend opgaan in je presentatie door bijvoobeeld cijfers te verwerken in een (liefst dynamische) chart. Of geef voorbeelden en cases die de feiten duidelijk maken in plaats van ze gewoon op te sommen.

Not done: moet je echt cijfers of feiten overlopen, kondig deze dan nooit aan. "Nu gaan we eens de resultaten van 2010 bekijken" en de koppen zakken langzaam maar zeker tot op de borstkast.

Conclusie: beperk feiten en cijfers, gebruik dynamisch beeldmateriaal en laat het vloeiend opgaan in de rest van je presentatie.

Dessert: The atomic method of creating a Powerpoint Presentation

Tot slot geven we nog een leuke techniek van Seth Godin mee.

Seth Godin gaat ervan uit dat een spreker gemiddeld 10 tot 12 zinnen per minuut zegt. Bij The Atomic Method is het de bedoeling dat je voor elke zin één slide maakt. Voor een presentatie van 5 minuten zijn dit 50 slides (!!). Nu is je presentatie opgedeeld in atomen.

Overloop nu je presentatie en verwijder slides die overbodig zijn.

Ga vervolgens na welke slides (of zinnen) goed samenhoren, deze mag je dan verwerken tot één slide. Om de vergelijking met atomen te vervolledigen: nu heb je moleculen.

Je zal zien dat dit helpt om tot de essentie te komen en er toch zeker van te zijn dat je er elk belangrijk aspect in opgenomen hebt.

Succes met je volgende presentatie!

(Laatste tip: laat iemand filmen en bekijk het achteraf, na eens goed te lachen, zal je zaken opmerken die je kan verbeteren voor de volgende keer)

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi