De laatste tijd wordt er meer en meer aandacht besteed aan retentiemanagement. Dus hoe zorg je ervoor dat je medewerkers trouw blijven aan jouw bedrijf? Tegenwoordig vinden medewerkers het maar een kleine stap om van job te veranderen. Ervaren ze moeilijkheden met medewerkers? Is er te veel stress? Of hebben ze net te weinig uitdagingen? Dat zijn allemaal factoren die meespelen in hun beslissing om een andere werkgever te zoeken. Zeker in de reclame- en internetbranche komt dit frequent voor.

We geven je al een inleidende tip mee: kijk uit voor “jobhoppers” tijdens het sollicitatieproces. Hier hangt het volledig af van het vertrouwen van de werkgever in zijn eigen retentiemanagement. Stel dat je een CV binnenkrijgt van iemand die de laatste 5 jaar in 10 bedrijven heeft gewerkt (om het wat extreem voor te stellen), dan weet je dat deze persoon niet bang is om van job te veranderen.

1. Interne Cultuur

Dit is waarschijnlijk één van de meest vage tips in dit artikel. De interne bedrijfscultuur… Wat is dat? Wel, het gaat van de sfeer onder collega’s, tot de mate waarin de omgeving de medewerkers motiveert en stimuleert. Om de interne cultuur te verbeteren, moet je letten op een aantal puntjes. Zo is het belangrijk dat de medewerkers kunnen werken in een kantoor waar ze zich thuis voelen. Zo kan je bijvoorbeeld een wall of fame maken met alle (of je grootste) klanten zodat je medewerkers een trots gevoel krijgen wanneer ze de projecten zien waar ze aan meegewerkt hebben. Heeft je bedrijf awards gewonnen of certificaten gekregen? Hang deze ook duidelijk zichtbaar. Zorg ook voor gratis water, koffie en eventueel iets kleins om te eten overdag (snoep, fruit, …). De medewerkers zijn het “intellectueel kapitaal” van je onderneming, waarom zou je daar minder in moeten investeren dan in uitrusting en marketing?

Bedrijven die regelmatig iets organiseren voor hun medewerkers doen het merkelijk beter. Je kan bijvoorbeeld eens een voetbaltoernooitje organiseren, of een drink de vrijdagnamiddag. Of organiseer eens een “pizza-dag”. Sommige ondernemers willen dit niet doen omdat ze dit tijdverspilling vinden. “Ontspanning tijdens de kantooruren???”. Je moet dit natuurlijk op langere termijn bekijken. Het verhoogt de groepsgeest, werknemers krijgen het gevoel dat ze een extraatje krijgen, waardoor ze ook sneller bereid gaan zijn om eens iets extra te doen op drukkere momenten en zo heb je nog een aantal voordelen. Zeker een aanrader!

2. Band met de collega’s

Collega’s die het goed met elkaar kunnen vinden, vormen een goed team. Een goed team levert sneller kwalitatief werk af. Snelheid en kwaliteit zorgt voor klanttevredenheid en een goed imago. En dit vertaalt zich in een hoger omzetcijfer.

Akkoord met de voorgaande zinnen? Wel, voorzie voldoende mogelijkheden om elkaar te leren kennen, om van jouw medewerkers één goed team te maken.

Hoe kan je dat doen? Je kan bijvoorbeeld een aangename lunchruimte inrichten, zorg voor een muziekje, gratis desserts en richt je lunchruimte zodanig in dat er niemand afgezonderd zit. Het voorbeeld in het vorige stukje, activiteiten met de medewerkers, zorgt hier ook voor een enorme boost.

Organiseer ook eens een teambuilding (of waarom geen teambuilding weekend?). Ik denk dat we niet hoeven uit te leggen waarom dit belangrijk is? Onlangs heb ik met iemand gesproken die als teambuilding op skitrip zou gaan. Nog een voorbeeld van een Vlaams bedrijf is het ophangen van een soort “rad van fortuin”. Je maakt een aantal vakjes met prijzen zoals snacks, een setje balpennen en andere kleine prijzen. Zet er dan uiteindelijk één grote prijs bij, zoals een weekendje Parijs (tegenwoordig niet meer zo duur via Bongo).

3. Uitdagende projecten en klanten

Een talentvolle medewerker moet het gevoel hebben dat hij/zij iets doet met dat talent. De medewerker moet gestimuleerd worden en aangespoord worden om zijn grenzen te verleggen. Een medewerker die het gevoel krijgt dat hij niet meer “groeit” en geen uitdagingen meer heeft binnen je bedrijf, zal snel uitkijken naar een nieuwe werkgever. Makkelijker gezegd dan gedaan, dus we geven een paar kleine tips. Wanneer je een ‘moeilijke’ klant hebt die behandeld wordt door een senior medewerker, speel eens de case door naar een junior en laat hem er eens op werken. Betrek waardevolle seniors bij beslissingen over het bedrijf, vraag raad en laat hen actief meedenken over het beleid. Organiseer regelmatig een denktank en laat hen brainstormen over bepaalde uitdagingen binnen het bedrijf.

Lukt het tijdens een bepaalde periode niet om een uitdagend project binnen te halen? Stuur dan een aantal van je medewerkers op opleiding. Of laat ze eens werken aan een zelfgekozen project. Wie weet kan je bedrijf daardoor uitpakken met een nieuw product of concept?!

4. Loon en extraatjes

Veel onernemers denken dat dit vrijwel de belangrijkste factor is bij retentiemanagement. Niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt dat voor de meeste werknemers het loon helemaal niet het belangrijkste is. Maar toch moet je hier ook voldoende aandacht aan besteden. Een correct loon is de eerste stap. Daarna kan je eens kijken wat je nog extra kan doen. Heb je bijvoorbeeld een aantal developers in dienst die voor een groot deel van thuis uit werken? Geef hen een GSM en een laptop. Een verkoper op de baan? Geef hem een bedrijfswagen en een GSM.

Heeft je bedrijf een boost nodig? Organiseer dan eens een salescompetitie. Of richt een “developerwedstrijd” in. Incentives zorgen ervoor dat je medewerkers binnen een bepaalde periode extra hard gaan werken. Het laat ook zien dat je niet bang bent om eens iets extra te geven aan werknemers die het waard zijn. Een goede beloning voor een incentive kan ook een pakketje aandelen zijn van het bedrijf. Op die manier bind je ze nog meer. Hoe beter de medewerker werkt, hoe meer de aandelen opbrengen.

Als het bedrijf een goed kwartaal heeft gedraaid, waarom niet eens de medewerkers belonen voor hun harde werk? Verloot bijvoorbeeld een iPad of een citytrip.

5. Doorgroeimogelijkheden

Je hebt verschillende “soorten” medewerkers. Ongetwijfeld heb je een aantal mensen in dienst die heel tevreden zijn met hun huidige situatie en niet meer willen. Het kan bijvoorbeeld heel goed zijn dat een gepassioneerde developer niet wil doorgroeien. Het zijn de medewerkers die dit wél willen waarvoor je moet opletten. Een medewerker met grotere ambities die het gevoel krijgt dat hij binnen jouw bedrijf het maximum bereikt heeft, zal snel eens kijken bij andere bedrijven wat hij daar nog meer kan bereiken.

Hoe ga je na of een medewerker grotere ambities heeft? Organiseer regelmatig een evalutatiegesprek en stel de vraag “waar zie je jezelf binnen 5 of 10 jaar?”. Luister naar het antwoord, meestal zal de medewerker zelf aangeven of hij meer wil, meer verantwoordelijkheid, hogere functie, meer loon, … Als het niet duidelijk is, wees ook niet bang om de vraag zelf te stellen!

Er zijn twee soorten doorgroeimogelijkheden, horizontale en verticale. Bij horizontale doorgroeimogelijkheden laat je een medewerker eens iets anders doen dan hij gewend is. Laat een verkoper een dag meewerken met marketing of als je een developer hebt die talent heeft voor verkopen, laat hem dat eens een weekje proberen. Want een technisch onderlegde verkoper… Verticale doorgroeimogelijkheden zijn kansen om hogerop de ladder te klimmen.

6. Geef medewerkers meer controle

“Happiness is affected by employee’s sense of control over their lives.” – Gretchen Rubin 

Een kleine en vooral goedkope stap is je medewerkers aansporen om hun werkplaats te peronaliseren. Stimuleer je medewerkers om bijvoorbeeld foto’s van de familie te zetten, of als ze een eigen kantoortje hebben, een eigen kleurtje te leggen. Als je je medewerkers een PC of een laptop geeft, geef ze dan de keuze welke OS ze willen. Iemand die thuis gewend is om met een Apple te werken, die het op het werk plots met Windows moet doen, zal snel een gevoel van frustratie ontwikkelen.

Belangrijker dan een gepersonaliseerde werkomgeving, is controle over hun werk-privé verhouding. Een werkgever die rekening houdt met persoonlijke situaties wordt heel graag gezien door zijn medewerkers. Een programmeur die om 8 uur ’s morgens als een zombie op kantoor aankomt, zal geen kwalitatief werk afleveren. Geef daarom – binnen de mogelijkheden van het bedrijf – de optie om bijvoorbeeld later te starten en later door te werken. Wat verkies je: een medewerker die verplicht om 8 uur start en slecht werk levert, of een medewerker die om 10 uur start en fris en gemotiveerd aan de slag gaat … ? Daarnaast heb je nog medewerkers die een gevulde persoonlijke agenda hebben, dan denk ik bijvoorbeeld aan jonge gezinnen. Houd hier ook rekening mee.

7. Stop met tijd verspillen

In de internetsector wordt er veel gewerkt met deadlines. Houd rekening met die deadlines en neem zo weinig mogelijk tijd van je medewerkers in beslag met vergaderingen en bijeenkomsten. Je kan hiervoor een aantal kleine tips toepassen die op het eerste zicht wat belachelijk lijken, maar wel hun effect al bewezen hebben.

Zo kan je bijvoorbeeld vergaderingen organiseren zonder stoelen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die rechtstaan tijdens een bespreking veel sneller tot de essentie komen. Een conference call kan je ook beter inplannen net voor de lunch. De medewerkers gaan hier opnieuw sneller tot de essentie komen en het gesprek afronden omdat ze honger hebben.

En dan komen we tenslotte bij pendelen. Dé nachtmerrie van veel medewerkers in België. Er moet maar een klein ongevalletje gebeuren op de snelweg en de kans is groot dat je veel te laat op je werk komt. Pendelen neemt nu eenmaal enorm veel tijd in beslag. Dus bekijk even wie in je bedrijf zou kunnen van thuis uit werken (of een aantal dagen per week) en stel die optie ook voor aan deze medewerkers. Bijkomende voordelen zijn een lagere kost voor jou als werkgever (vervoerskosten) én het geeft de medewerkers de kans om in een comfortabele omgeving te werken. Heb je er niet voldoende vertrouwen in dat er even efficiënt zal gewerkt worden? “Verkoop” het dan aan je medewerkers als een “testproject”. Evalueer na één maand of er evenveel werk gerealiseerd is en bekijk dan of het nog interessant is om zo verder te werken.

Zo, een hele boterham. Dit zijn enkele tips en aandachtspunten om medewerkers te binden aan je bedrijf. We geven hier een aanzet, het is aan jou om hier verder over na te denken en te zien wat jij binnen jouw bedrijf kan toepassen. Wees origineel en creatief! Want kom je met iets heel origineel uit de hoek, wees dan maar zeker dat een deel van je medewerkers direct op twitter of Facebook springt om het aan de wereld te verkondigen, wat natuurlijk de beste en goedkoopste reclame is voor jouw bedrijf. Maak van je medewerkers je beste reclamecampagnes!

Pas je zelf bepaalde acties toe binnen het bedrijf? Of heb je ervaring met thuiswerkers? Of ga je met bepaalde punten in het artikel niet akkoord? Join the conversation en deel je reacties hieronder!

Veel succes!