Hoe populair is de Apple watch nu echt?

Hoe populair is de Apple watch nu echt?
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 7 augustus 2015

De Applewatch is het eerste product dat onder leiding van Tim Cook tot wasdom is gekomen. Vele ogen waren dan ook gericht op Tim Cook en companen toen ze aan de wereld voorstelden toekomstige communicatie via de pols te laten verlopen. Meningen verschilden al snel over de nuttigheid, het gebruik en de extra waarde die het ons kan bieden. Een vraag het onderzoeken waard: Hoe populair is de Apple Watch echt?

Naar mijn bescheiden mening kan men deze vraag meten met enkele criteria: de verkoop, het gebruik en de positionering. Het laatste zal waarschijnlijk van groter belang zijn omdat wat de Apple Watch echt populair zal maken, te maken zal hebben met de adaptatie van haar gebruikers tegenover een nieuwe manier van interageren met digitale informatie.

Verkoop

Als je afgaat op de verkoopscijfers van de Apple Watch kan je alleen maar concluderen dat ze nu al een riante voorsprong hebben op de concurrenten. Zo verkochtten ze in het lanceringsweekend op bestelling al meer dan 1 miljoen Apple Watches, wat meer is dan de totale verkoop van smartwatches die gebaseerd zijn op Android wear (700.000) , overeenkomt met de totale verkoop van Samsung smartwatches in 2014 (1,2miljoen) en de totale verkoop van Pebbles watches in 2014 overstijgt (700.000).

Dit vertelt natuurlijk niet het hele verhaal maar het geeft wel een indruk. Apple, waarvan men verwacht dat ze, enkel in het eerste verkoopkwartaal al, tussen de 4 en 5 miljoen eenheden zullen verkocht hebben, overschaduwt zo de smartwatch markt in een oogwenk.

Gebruik

Over het gebruik van de Apple Watch kan veel gezegd worden. Afgaande op de meeste recensies kan men stellen dat het de meest volledige Smartwatch op de markt is. Maar er zijn ook nog veel kleine nadelen. Groeipijnen? Of is een smartwatch niet het ideale toestel om mee te werken? Tijd zal het uitwijzen.

Wat niet onbelangrijk is om te vermelden is het complete ecosysteem waarmee Apple de smartwatch markt betreedt. Apple probeert meer dan een gimmick op de markt te brengen. Een veredeld horloge met digitale foefjes. De Apple Watch wordt geacht op langere termijn bij te dragen tot het gemak van haar gebruiker. ApplePay, HealthKit en Homekit zijn maar enkele items die in de toekomst belangrijk kunnen blijken voor het aanspreken van de grote massa in het gebruiken van een Smartwatch.
De belofte de wereld vanaf je pols te kunnen bedienen en registreren; zal het genoeg zijn?

Positionering

Bij elke rollout/introductie van een nieuw product stelt de hamvraag zich: zal het aanslaan? Analysten komen met de gekste ‘apple-peren-vergelijkingen’ (pun intended) waarbij ze de sales van ipads vergelijken met die van een Apple Watch (‘-omdat het ook een nieuw product is, toch?’ ), of ze vergelijken het met het gematigde succes van de lancering van andere smartwatches (‘-omdat het ook een smartwatch is, toch?’). Er worden prognoses gemaakt van de hoeveelheid smartwatches die tegen 2018 verkocht zouden kunnen worden ( alsnog 130miljoen), zonder enig inzicht in wat de komende 3 jaar evolutie teweeg zal brengen.

De hamvraag naderhand wordt: Kan Apple ons overtuigen dat een Smartwatch onmisbaar is? 

Als Applefan, denk ik dat ze een kans maken. Maar als iemand die nooit een fervent horlogedrager is geweest, ben ik benieuwd hoe ze een scepticus op dat vlak zullen willen overtuigen. Voornoemde functionaliteiten zoals ApplePay, HealthKit en HomeKit zouden mij al op de goede weg kunnen zetten. Een ander argument dat wel eens over het hoofd gezien wordt is dat er ook een stille revolutie aan de gang is waar men probeert je smartphone slim te laten worden (je enkel notificaties te geven wanneer dit jou zou uitkomen, je agenda verschuift naargelang de file, etc…)

Een smartwatch zou hier het ideale instrument zijn om je subtiel hiervan op de hoogte te stellen. Zo zou de smartphone het hart van de digitale communicatie blijven en de smartwatch de ogen. De overload aan applicaties op je smartphone die je leven gaandeweg verder digitaliseren kent zijn restricties. De Smartwatch kan hierbij helpen.

Besef ook dat Apple nog maar juist begonnen is aan de promotie van haar nieuw geboren kindje, de Apple Watch ten tijde van dit schrijven nog maar in 20 landen beschikbaar is, vele appontwikkelaars zich nog achter de nieuwe toepassingen moeten scharen, een tweede meer all round Apple Watch al in de maak is en Apple kan teren op een meer dan 700 miljoen koppig loyaal publiek, moet de geschiedenis nog in grote mate geschreven worden. Waarmee ik niet zomaar wil zeggen dat de Apple Watch zal aanslaan maar onderstaand filmpje kan je wel een idee geven over hoe mensen initieel lijken te reageren op verandering:



Over Thomas Verhoef


Thomas Verhoef

Founder of BackScratchrrr which launches late fall. Always interested in discovering and supporting new start-ups with great ideas. Love to think how the present changes the future!

Volg mij


Bekijk volledig profiel