Hoe retail zal veranderen door zelfrijdende auto’s

Hoe retail zal veranderen door zelfrijdende auto’s
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 12 mei 2015

Foto: Shutterstock.com

We kunnen er stilaan zeker van zijn dat het er komt: een toekomst met zelfrijdende auto’s. Traditionele autobouwers zoals Audi en BMW werken hard om de achterstand in te halen op technologische bedrijven zoals Google en Tesla. Om nog maar te zwijgen over de mysterieuze plannen van Uber.

Het is een leuke intellectuele oefening om je een toekomst voor te stellen waar geen enkele auto nog een bestuurder nodig heeft.

Aandacht voor de weg?

Zelf je auto niet meer moeten besturen zou veel tijd vrijmaken om je mails te verwerken, nieuwssites te overlopen … Onze auto’s zouden kunnen transformeren in kleine, gepersonaliseerde en geconnecteerde treinwagons met ingebouwde schermen:

Maar waarom zouden we stoppen bij schermen in de auto? Ik ken heel wat mensen die een dagelijkse strijd leveren tegen de tijd door hun dagelijkse pendelen. Ze moeten alsmaar meer slaaptijd opgeven om zich op tijd door het verkeer te worstelen.

Als de wagen ons naar het werk brengt zonder dat het onze handen of zelfs aandacht nodig heeft, dan kunnen we die tijd toch perfect gebruiken om rustig wakker te worden?

Ik kan me perfect een zelfrijdende auto voorstellen die je een ontbijt serveert. Misschien zelfs een auto met een ingebouwde wastafel voor een deel van je ochtendroutine en met spiegels en alle nodige make-up tools.

Dit is een radicale shift van de aandacht in een auto. Mocht ik een advertising agency zijn dat zich richt op reclamedragend stadsmeubilair, dan zou ik deze evolutie nauw in de gaten houden. En misschien zelfs nu al inzetten op in-car advertentieplatformen.

Je kan je inbeelden dat ook radio als medium de impact zal voelen. Als we naar schermen kunnen kijken in de auto, zijn we niet meer beperkt tot luisteren naar de radio tijdens het rijden.

Voor wie is de factuur?

Als alle auto’s zelfrijdend zijn, klinkt het logischer om zelf geen auto meer te bezitten. Je kan eenvoudigweg gebruik maken van Uber-achtige systemen en per gebruik te betalen. Je merkt nu al de eerste signalen dat nieuwe generaties niet per se een eigen auto willen.

Of misschien zullen we zelfs niet betalen voor ritten.

SMAK in Gent werkt samen met een automerk aan een experiment. Kleine auto’s die door de stad rijden en uitgerust zijn als rijdende musea. Zelfrijdende auto’s kunnen dus perfect eigendom zijn van musea en je krijgt een rit naar het museum bij de aankoop van een ticket. De rit zelf is dan deel van de ervaring.

Nu al zijn er Uber chauffeurs die de job gebruiken om andere producten te verkopen. Dat lees je in een Forbes artikel:

“I’m not in Gavin’s car. I’m in his mobile showroom. He’s an Uberpreneur.”

Er zit heel wat potentieel in het idee om zelfrijdende auto’s te beschouwen als een extensie van andere, bestaande concepten.

Dating sites zijn ‘big business’. En hun einddoel is altijd om fysieke ontmoetingen te faciliteren. Wat als er een speciale ‘dating vloot’ zou rondrijden? Zelfrijdende auto’s waar je ritgenoot uitgekozen wordt op basis van jouw profiel.

Retailers in grote steden geven regelmatig vouchers en validatie voor de parking vlakbij hun winkel. Wat als ze gratis ritten zouden aanbieden van jou thuis naar de retail store? Gewoon om jou daar te doen shoppen.

Bedrijven zoals Colruyt, Brico en AVEVE kunnen perfect al beginnen investeren in een vloot met zelfrijdende auto’s die klanten oppikken om naar de winkels te komen.

Het kar-zonder-paard-syndroom

Het risico van nadenken over de toekomst: we dreigen slachtoffer te worden van het kar-zonder-paard-syndroom. De toekomst inbeelden is dan een verlengde van het heden.

Auto’s die geen bestuurder nodig hebben zullen een grotere impact hebben op ons dan enkel wij die zelf niet meer besturen. Radicale evoluties in technologie hebben de neiging om ons gedrag en de hele samenleving te veranderen.

First we change technology, but then technology changes us.

Logischerwijs zullen we bijzonder krachtige algoritmes nodig hebben voor zelfrijdende auto’s. Niet enkel om te bepalen hoe en langs welke weg we rijden, maar ook om de bestemming te kiezen. De makkelijkste manier om dit voor te stellen is alsof zo’n wagen een taxi-robot is: we roepen er één, zeggen het adres en het brengt ons naar daar.

Maar bedenk even wat er gebeurde toen we overgingen van vaste lijnen naar mobiele telefoons. We dachten niet langer dat we ‘een locatie opbelden’, we begonnen het te zien als: ‘ik bel die persoon, ongeacht waar hij of zij is’. We moeten zelfs het telefoonnummer niet meer onthouden. Het is nu niet meer dan de naam aantikken op onze smartphone.

Waarom zouden we dan nog een adres opgeven als commando voor een zelfrijdende auto? Waarom zouden we niet gewoon een algemenere opdracht geven? “Breng me naar een budgetvriendelijk restaurant.” “Ik moet een pak vinden voor het trouwfeest van een vriend volgende week.” “Waar kan ik in de buurt het best mogelijke klanten ontmoeten voor mijn zaak?”

Selfdriving cars could be the search engine for the physical world.

Als je het zo bekijkt, is het perfect logisch dat Google nu al zwaar investeert in hun eigen zelfrijdende auto’s.

Locaties komen naar ons

Er zijn twee belangrijke redenen waarom we in de wagen springen: 1. om ons fysiek naar een andere locatie te begeven en 2. om iets op te pikken dat we nodig hebben.

Die tweede reden zal ingrijpend veranderen. Waarom zouden we zelf nog ergens naartoe gaan, gewoon om iets op te pikken en het naar huis te brengen, waar we op dat moment al zijn? Waarom zouden we nog naar de winkel gaan om boodschappen naar huis te sleuren?

Instead of us going to places, places will come to us.

De eerste toepassing van die toekomstvisie zien we nu al. Uiteraard is Uber een schoolvoorbeeld: in plaats van naar een taxistand te gaan, roep je de taxi tot bij jou. Instant voldoening verzekerd.

Kijk ook eens naar wat Postmates of Take Eat Easy doen: zij brengen het restaurant naar jou. En waarom nog naar een postkantoor gaan als Shyp naar jou kan komen?

Zelfrijdende auto’s zullen niet beperkt blijven tot de formule van auto’s die we nu kennen, geoptimaliseerd voor personenvervoer dus. Ze kunnen en zullen transformeren naar de locatie die naar je toekomt.

Je bent aan het koken en je hebt tomaten nodig. De kweker zal naar jou komen, in de vorm van een op zonne-energie aangedreven ‘farm-truck’ en brengt jou heerlijke vers geoogste tomaten. Op jouw vraag, of wie weet: ‘anticipatory shipping’ …

In zekere zin gaan we zo eigenlijk terug naar de oudere tijden, waar de melkboer rondrijdt om melk aan huis te leveren. Of een crèmekar die door de buurt rijdt tijdens de zomer.

Enkel zullen ze nu alomtegenwoordig worden en bestuurd door robots en algoritmes.

Rethink retail

Retail stores zullen hun manier van denken fundamenteel moeten wijzigen. Het zal niet volstaan om louter een distributiepunt te worden. Zelfs het grootste voordeel van een winkel - het gevoel van onmiddellijke voldoening - zal verdwijnen.

Toegevoegde waarde zal van iets anders moeten komen.

Tags: , , , , , .



Over Bart De Waele


Bart De Waele

Bart De Waele is gepassioneerd door internet, nieuwe technologie, communicatie, transhumanisme en ondernemen. Hij is CEO van het Digital Agency Wijs uit Gent. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel